چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
کد خبر: 1148937
۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۸
پنجمین همایش سالانه قدس شریف در تهران

حوزه/ پنجمین همایش سالانه قدس شریف با تمرکز بر طوفان آزادگان و با شعار قدس میراث مشترک ادیان و توجه به مسائل انسانی و فرا دینی مظلومان غزه در تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، پنجمین همایش سالانه قدس شریف با حضور حجت الاسلام والمسلمین سیدمفید حسینی کوهساری مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه، دومینیک جوزف ماتیو، اسقف اعظم تهران، یونس حمامی لاله‌زار، خاخام اعظم جامعه یهودیان ایران، مهربان پولادی، رئیس انجمن موبدان زرتشتیان ایران، ماموستا حاج محمدطاهر احمدزاده، عالم اهل سنت و وانیا سرکیس، اسقف خلیفه‌گری آشوری کلدانی کاتولیک تهران، عصر پنجشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ در سالن همایش‌های برج آزادی برگزار شد.

بر اساس این گزارش: مهم ترین موضوعات و محورهای این همایش «طوفان الاقصی و وحدت امت اسلامی»، «طوفان الاقصی و فلسطین پساصهیونیست»، «نفش رسانه‌ها در طوفان الاقصی»، «کنشگری زنان در طوفان الاقصی»، «ابعاد حقوقی تجاوز رژیم صهیونیستی به مردم مظلوم غزه» و «بررسی چرایی نقش آمریکا در لغو آتش‌‎بس‌ها و عدم محکومیت رژیم صهیونیستی» بود.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمفید حسینی کوهساری مسئول ارتباطات و بین الملل حوزه‌های علمیه در این همایش با انتقاد از سکوت سران کشورهای اسلامی و عربی درقبال جنایات رژیم صهیونیستی در غزه اظهار کرد: چه اتفاقی باید در دنیای اسلام بیفتد تا حاکمان کشورهای اسلامی بیدار شوند و صدایی از آن‌ها بلند شود؟ آن‌ها منتظر چه اتفاقی هستند؟ آیا کشته شدن ده‌ها هزار نفر از ملت بی گناه، از زنان و کودکان کافی نیست. اجماع جهانی علیه ظلم اسراییل شکل گرفته ولی سازمان های بین المللی کماکان ساکت هستند. برخی حاکمان کشورهای اسلامی هنوز بیدار نشده‌اند و این همه جنایت و آوارگی برای آنها کافی نیست.

وی افزود: آغوش ایران اسلامی ایران همواره به روی انسان‌های پاک و بندگان خوب خدا باز بوده و همواره سرزمین توحید و اخلاق بوده است. ایران خانه زرتشتیان، یهودیان، کلیمیان و مسیحیان بوده است. در ایران معابد و کنیسه‌هایی داریم که قدمت آن‌ها به پیش از دنیای اسلام می‌رسد.

مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه ادامه داد: صیهونیست‌ها اگر توانایی داشتند با حماس می‌جنگیدند و علیه کلیساها و ملت مظلوم فلسطین جنایت نمی‌کردند. این‌گونه خونخواری در تاریخ مشابهی ندارند. رژیم صهیونیستی به هیچ یک از آموزه‌های اخلاقی و دینی پایبند نیست. هیچ زبانی جز زبان مقاومت نمی‌تواند دربرابر آن پاسخگو باشد.

مسئول ارتباطات و بین الملل حوزه‌های علمیه با تاکید بر این‌که فلسطین سرزمین اتحاد ادیان بوده و خواهد بود گفت: با مقاومتی که ملت مقتدر غزه و فلسطین دارند از خودشان نشان می‌دهند، پیروزی از آن ملت فلسطین است. هر گونه ظلمی نابودشدنی است. وعده الهی این است که خدا به شما نصرت خواهد داد. ما مسلمانان در برابر ظلم جهانی از حقوق خودمان دفاع خواهیم کرد.

حسینی کوهساری با بیان اینکه همه ما در روز جهانی قدس به وظیفه دینی، اسلامی و انسانی خود عمل خواهیم کرد، تاکید کرد ما ندای مظلومیت فلسطین را به گوش همه جهانیان خواهیم رساند.

استکبار جهانی از اسلام هراسی به ایران هراسی رسیده است

ماموستا حاج محمدطاهر احمدزاده، عالم اهل سنت در بخش دیگری از این نشست گفت: همواره در فلسطین همزیستی مسالمت آمیز بین ادیان برقرار بوده است.

وی با محکوم کردن حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سوریه گفت: استکبار جهانی از اسلام هراسی به ایران هراسی رسیده است.

احمدزاده افزود: ۱۸۰ روز است که فلسطین در معرض دیدگان هشت میلیارد انسان، هدف حملات رژیم جعلی و خونخوار صهیونیستی قرار گرفته است. برای آنها مسیحی و مسلمان فرقی نمی‌کند و همزمان به مساجد و کلیسا تعرض می‌کنند.

همچنین دومینیک جوزف ماتیو، اسقف اعظم تهران در ادامه مراسم گفت: ما اگر بخواهیم دنیا را تغییر دهیم هر کسی باید از خودش شروع کند. در مصیبت غزه خیلی آدم‌ها دنبال کمک رسانی هستند. وقتی دور هستیم فکر می‌کنیم نمی‌توانیم کمک کنیم. ولی همه ما می‌توانیم برای آنها دعا کنیم.

همان طور که داعش نماینده اسلام نیست صهیونیسم هم نماینده کلیمیان نیست

ونس حمامی لاله‌زار، خاخام اعظم جامعه یهودیان ایران نیز اظهار داشت: صهیونیست یک حزب سیاسی است. اما اولین مخالفت با این دیدگاه سیاسی در بین خود یهودیان شکل گرفته است. چون آنها از آرمان‌های یهودیت سو استفاده کرده‌ و با هر اقدامی دست به تصرف سرزمین زده‌اند.

وی افزود: از جنبه دینی همه ما آفریده خدا هستیم. شیوه رفتار رژیم صهیونیستی که با خونخواری دست به کشتار می‌زند نوعی فرافکنی است. خوشبختانه در ایران بر خلاف بعضی کشورهای اروپایی به هیچ مرکز متعلق به یهودیان هیچ بی‌احترامی نشد. همان طور که داعش نماینده اسلام نیست صهیونیسم هم نماینده کلیمیان نیست.

مهربان پولادی، رئیس انجمن موبدان زرتشتیان ایران نیز در بخش دیگری از نشست تاکید کرد:
جنگ و خونریزی در پیام زرتشتیان یک کار اهریمنی است. در دین زرتشت باید با اهریمن جنگید. فرزند مظلوم فلسطینی مانند فرزند خود من است و نباید مورد خشونت واقع شود.

وی ادامه داد: همه از ادیان مختلف در ایران زندگی مسالمت‌آمیزی داریم. امیدوارم در جهان نیکی و راستی و صلح و محبت برای همه باشد و مردم ستمدیده فلسطینی آرامش گیتی را داشته باشند.

متاسفانه تمام کلیساها در آن سرزمین نابود شدند

وانیا سرکیس، اسقف خلیفه‌گری آشوری کلدانی کاتولیک تهران نیز در این نشست با بیان این که فلسطین فقط محل سکونت مسلمان نیست گفت: همه ادیان آنجا زندگی می‌کنند. بمب مسلمان و مسیحی نمی‌فهمد و همه چیز را نابود می‌کند. متاسفانه تمام کلیساهای ما در آن سرزمین نابود شدند.

وی افزود: مردم غزه لقمه نان برای خوردن ندارند. چون مرزها را بسته‌اند. صدها کشور از جنگ حمایت می‌کنند چون دنبال فروش تسلیحات هستند. اگر دعا کنیم خدا می‌شنود. مطمئنم خدا سرزمین‌های اشغالی را آزاد خواهد کرد. ما با مسلمانان خواهر و برادر هستیم و یک ملت واحد هستیم. مسیح به ما یاد داده که همدیگر را دوست بداریم.

در غزه اسلحه‌ها به‌جای انسان‌ها سخن می‌گویند
همچنین در این مراسم دومینیک جوزف ماتیو نماینده پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان گفت: ما معتقدیم اگر دنیا بخواهد تغییر کند؛ این تغییر باید در وهله اول از خودمان و از انسان شروع شود. ما معتقدیم که انسان باید خودش را ارتقا دهد.

وی افزود: هر جا در کره خاکی که از اسلحه صحبت می‌شود خوشبختانه در جای دیگر آن، موسسات و نهادهایی هستند که به افراد دیگر کمک می‌کنند. این مشکل در غزه اتفاق افتاد که در آنجا اسلحه‌ها درحال صحبت است ولی بسیاری از موسسات و نهادهای خیریه در حال کمک به آنان هستند، ما برای آنها دعا می‌کنیم.

به گزارش ایرنا، همچنین در حاشیه این همایش اجرای نقاشی زنده با موضوع قدس نیز برگزار شد. در پایان پنل عمومی نیز از ویدیو مپینگ برج آزادی با نماد و پرچم فلسطین و شعار طوفان الاحرار رونمایی شد.