دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 1149502
۲۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
عید فطر

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه تخصصی فاطمه معصومه(س) گفت: روز اول شوال، عید طاعت، عید بندگی و عید بازگشت به فطرت است. 

خانم مریم جعفری سراجی، مدیر مدرسه علمیه تخصصی فاطمه معصومه(س) بندرعباس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه از هرمزگان، ضمن عرض تبریک به مناسبت عید سعید فطر بیان کرد: با آمدن اسم عید، ذهن انسان ناخواسته به سمت شادی، شعف، طراوت، زندگی و عشق ورزی می‌رود، چرا که در حقیقت هم این‌گونه است، حال اگر این عید، عید بندگی باشد که برکت و لطف آن نیز جور دیگر و بیشتر است.

استاد حوزه با اشاره به حدیث امام باقر علیه‌السلام به نقل از پیامبر مکرم اسلام(ص)"هنگامی که روز اول شوال فرا می‌رسد منادی ندا می‌دهد ای مومنان برای دریافت جوایز و پاداش های خود بشتابید" اظهار داشت: بعد از یک ماه، روزه‌داری، عبادت و تهجد، حال زمان دریافت پاداش الهی است که قطعا منظور از جوایز و پاداش، پاداش مادی نیست، بلکه قبولی طاعات، رضوان الهی، قرب الهی است.

مدیر مدرسه علمیه تخصصی فاطمه معصومه(س) افزود: عید به معنی بازگشت است و به تعبیر بزرگان دین، عید فطر بازگشت ویژه دارد.

استاد دانشگاه بازگشت به فطرت پاک انسانی را از ویژگی های برجسته عید فطر، دانست و خاطرنشان کرد: افرادی که یک ماه مراقبت کرده و روزه گرفتند و از محرمات دوری کردند، فطرت پاک خود را زنده کردند و اگر انحرافی، آسیبی و غفلتی بوده، با توجهاتی که در این ماه داشتند و ملاحظاتی که خداوند به بندگان خاص خود در شب‌های قدر داشته آن فطرت پاک مجدد برگشته و احیا شده است.

کارشناس دین ضمن اشاره به اهمیت شب عید فطر که کمتر از شب قدر نیست، بیان داشت: در این شب، توصیه به عبادت، احیاء، وداع و همچنین توصیه به تصمیم، برای حفظ برکات و آن عایداتی که در این ماه انسان داشته شده که آن‌ها را به عنوان یک سرمایه و ذخیره معنوی، تا ماه رمضان سال آینده بگیرد و پاک و سالم نگه دارد و هدر ندهد.

استاد حوزه با تکیه بر سخن رهبری مدظله‌العالی"خدای متعال مراسم با عظمت ماه رمضان را، این گونه مقرر فرموده که به آسانی و سادگی پایان نپذیرد" بیان کرد: این بیان رهبری مدظله‌العالی است، خداوند در پایان این ماه، که پر از عبادت بوده، روزی را قرار داده که عید باشد و این روز، روز اجتماع، روز بزرگ و روزی باشد که مسلمین به هم تبریک گویند و موفقیت های ماه رمضان را قدر بدانند.

استاد دانشگاه ادامه داد: در این روز، افراد میان خود و خدای خود محاسبه کنند، واقعا انسان چکار کرده در این ماه مبارک، "آنچه را که در این ماه شریف، ذخیره آنها شده، برای خودشان حفظ کنند و این روز را اگرچه روز عید است اما روز عبادت، روز توسل، تذکر، تقرب به خدا، باشد برایشان، با نماز شروع می شود این روز، و با دعا و توسل و ذکر پایان می پذیرد" به هر حال رهبری مدظله العالی نگاه‌شان همین است.

خانم مریم جعفری در ادامه سخنان مقام معظم رهبری مدظله العالی این چنین بیان کرد: مقام معظم رهبری مدظله‌العالی ادامه سخنان خود می گویند؛ در این روز، در اولین ساعات آن، شما نماز را به پا می دارید و در این نماز نُه مرتبه این قنوت را دارید، به خدا عرض می‌کنید اللهم انی اسئلک تا نهایت آن، که خدایا بهترین چیزی را که به بندگان صالحت می دهید و بندگان صالح از تو طلب می کنند بلد هستند که چه چیزی بخواهند، برایم جبران کنید.

مدیر مدرسه علمیه تخصصی فاطمه معصومه(س) ادامه داد: در بخشی دیگر از دعا ازدیاد عزت و شرافت اسلامی را به برکت رسول مکرم اسلام از خدا می خواهی، همچنین شکر نعمت حضور در این ماه را نیز از خداوند می خواهیم که زحمت اندک را برایمان، حفظ کند.

استاد حوزه در پایان طلب عزت و شوکت اسلام، همراه با وحدت را یکی دیگر از درخواست‌ها از خداوند دانست و خاطرنشان کرد: عید سعید فطر را به عنوان ذخیره ای برای وحدت و معنویت بر دنیای اسلام، از خداوند طلب کنیم و همچنین طلب دیگرمان از خداوند پیشرو بودن جامعه اسلامی در خیرات و برکات باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha