چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
شاهینی

حوزه/ رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان بوشهر گفت: برای تحقق امر تحول در حوزه هنری انقلاب اسلامی به دنبال توانمندسازی هسته‌های هنری هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، مراسم اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی شامگاه چهارشنبه با حضور هنرمندان رشته‌های مختلف، نماینده ولی فقیه در استان و مدیران فرهنگی استان برگزار شد و از ۱۰ هنرمند شاخص و چهره برتر هنر انقلاب اسلامی استان بوشهر تقدیر به عمل آمد.

عبدالله شاهینی در آیین اختتامیه هفته هنر انقلاب به ماموریت های حوزه هنری انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: رشد و پرورش هنرمند انقلابی و نمونه آفرینی هنری در سپهر انقلاب از وظایف حوزه هنری انقلاب اسلامی است.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان بوشهر با اشاره به روش های معمول در سازمان های فرهنگی، تصریح کرد: این مأموریت ها را با دو روش میتوان پیگیری کرد. روش اول این است که برای رشد و پرورش واحد آموزش تشکیل داده شود و شروع کنیم به استعداد یابی و برگزاری کارگاه و کلاس های آموزشی، همچنین در خصوص تولید هم می توان بر اساس روش های مرسوم در سازمان‌های فرهنگی به سفارش اثر پرداخت.

وی با طرح سوالی مبنی بر اینکه اگر چنین شیوه ای تحول را رقم می زند چرا هم اکنون وضعیت اینگونه است افزود: بواسطه ایرادهای موجود در ساختارهای فعلی این روش ها کارآمد نیستند و باید با روشی ساز و کارهای موجود و ساختارهای موجود را تغییر دهیم در غیر اینصورت تحولی اتفاق نمی افتد.

دبیر هفته هنر انقلاب اسلامی استان بوشهر خاطرنشان کرد: در این شیوه ما به دنبال فراهم کردن زمینه شکل گیری هویت‌های جمعیِ دارای استقلال هویتی و نه الزاماً اداری از ساختار رسمی حوزه هستیم.

وی افزود: اعتقاد ما بر این است تا زمانی که این ساختار اداری را شکست ندهیم حوزه متحول نمی‌شود، حوزه هنری باید بستری برای رشد هسته‌های هنری باشد.

شاهینی با طرح سوالی مبنی بر اینکه ویژگی هویت‌های جمعی یا به تعبیر دقیق‌تر هسته‌های هنری چیست؟ گفت: در یک هسته هنری هویت جمعی شکل می‌گیرد. هنگامی که یک استعداد هنری نوپا و جوان‌تر وارد این جمع هنری مومنانه می‌شود در این فضا رشد و سلوک می‌کند و بدون برنامه‌ریزی ما برای داشتِ آن هنرمند او حفظ می‌شود و پرورش می‌یابد.

وی افزود: این فضای جمعی و هویت جمعی است که در مقابل چالش‌های بیرونی امید آفرینی و مانع شکنی می‌کند و رشد و حرکت افراد را تضمین می‌کند.

شاهینی خاطرنشان کرد: دومین ویژگی هسته های هنری این است که معمولاً حول یک فرد محوری شکل می‌گیرد انسانی که به لحاظ هنری یا فکری یا توان سازماندهی برتری نسبی دارد و می‌تواند این جمع را پیش ببرد. همچنین در یک هسته هنری اتفاقاتی که رقم می‌خورد معمولاً حول مسئله و مسائل مشترک و لازم آن جمع است.

وی افزود : این مسائل مشترک در هسته‌های هنری انقلابی قاعدتاً باید از بین مهم‌ترین مسائل فرهنگی هنری روزِ انقلاب باشد، اینجاست که عنصر اندیشه معنای جدی پیدا میکند. هویت های جمعی هنری در انقلاب اسلامی می بایست سرشار از تاملات و مباحث اندیشه ای در لبه مسائل روز انقلاب اسلامی باشند تا رشد اتفاق بیفتد و آثار عمیق هنری خلق شوند.

رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان بوشهر خاطرنشان کرد: این هویت‌های جمعی هم مستمراً چشمه جوشان تربیت نیرو هستند و هم آدم‌ها را حفظ می‌کنند و رشد و ارتقا می‌دهند.

عبدالله شاهینی یادآور شد: منظور ما از تغییر در شیوه سازماندهی رفتن به سمت چنین سازماندهی با محوریت هسته‌های هنری با این چنین ویژگی‌هایی است.

شاهینی یکی از ماموریت های کلان حوزه هنری را حمایت و تقویت هسته های هنری با ماموریت انقلاب اسلامی دانست و گفت: شکل گیری خانه طراحان گرافیک انقلاب اسلامی در سال گذشته تلاشی برای محقق شدن این ایده بوده است و حضور موثر این تشکل در موضوع فلسطین، انتخابات، روز قدس و مواردی از این دست گویای چنین تاثیر و تحولی است.

دبیر هفته هنر انقلاب اسلامی استان بوشهر خاطرنشان کرد: در سال پیش رو نیز حوزه هنری انقلاب اسلامی استان بوشهر در رشته های ادبیات پایداری، هنرهای نمایشی آفرینش های ادبی و سایر رشته ها بر اساس توان و ظرفیت موجود، به دنبال تحقق همین معنا خواهد بود.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان بوشهر با اشاره به تغییر در آرایش سازمانی اعم از تقویت منابع انسانی و مالی و ... یادآور شد: تلاش برای تدوین سند زیست بوم استان و همچنین طراحی نقشه تحول حوزه هنری از مقدمات این تحول بوده است که در سال گذشته به جد مورد پیگیری قرار گرفته است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha