چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی

همزمان با برگزاری پانزدهمین جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی، رویداد عرض ارادت شاعران کودک و نوجوان به ساحت مقدس امام رضا (ع) با عنوان «سلام امام مهربان» در معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، محفل شعر کودک و نوجوان رضوی، شعرخوانی شاعران عرصه ادبیات کودک و نوجوان کشوری و استان قم، نقد و بررسی مجموعه شعر رضوی «امام رضای مهربان (با موضوع امام رضا علیه السلام)» و «آمدی در شهر ما گل کاشتی (با موضوع حضرت معصومه سلام الله علیها)» و نکوداشت محمد کاظم مزینانی، شاعر پیشکسوت شعر کودک رضوی با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در سالن سینما اشراق قم برگزار شد.

نکوداشت شاعر پیشکسوت

این مراسم با نکوداشت شاعر پیشکسوت شعر کودک رضوی محمد کاظم مزینانی همراه بود.

همچنین در این محفل شاعران شعر کودک و نوجوان رضوی به شعرخوانی پرداختند و پوستر برنامه هم امضاء شد.

راه‌اندازی دبیرخانه ادبیات دینی کودک و نوجوان در قم

علی باباجانی دبیر دبیرخانه ادبیات دینی کودک و نوجوان در این نشست با اشاره به راه اندازی دبیرخانه ادبیات دینی کودک و نوجوان در قم گفت: چهاردهمین جشنواره کتاب سال کودک و نوجوان سلام یکی از اتفاقات خیلی خوب بود که سال گذشته صورت گرفت و اولین نشست تخصصی این دبیرخانه در زمینه ادبیات دینی کودک و نوجوان با محوریت شعر کودک و نوجوان رضوی می تواند نویدبخش وقایع خوبی در این زمینه باشد.

رشد ۳ برابری آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی

دکتر سید احمد میرزاده، دبیر پانزدهمین جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی نیز در این مراسم با اشاره به عوامل تأثیرگذار در پیش برندگی برنامه های فرهنگی اظهار کرد: برنامه هایی این چنینی را دو عامل معنویت ساحت مقدس امام رضا(ع) و احساس عاطفی موجود در ادبیات شعر کودک و نوجوان پیش می برد.

وی ایجاد فرصت برای عرض ارادت همه شاعران کودک و نوجوان نسبت به ساحت مقدس امام رضا(ع) را از مهمترین اهداف فراخوان سراسری این جشنواره برشمرد و خاطرنشان کرد: از این طریق تلاش شد همه اقشار شعرا با جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی ارتباط برقرار نموده و در آن مشارکت داشته باشند.

میرزاده انتشار مستقل کتاب هایی در زمینه شعر کودک و نوجوان رضوی را از دستاوردهای سال های اخیر کشور دانست و بیان داشت: جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی تلاش کرده است تا این کتاب ها دیده شده و مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

وی افزود: کسانی هستند که در عرصه شعر کودک و نوجوان رضوی پیشکسوت بوده اند، اما متأسفانه این افراد به طرز شایسته ای مورد توجه قرار نگرفته اند. می بایست سهم این افراد در پیشبرد ادبیات شعر کودک و نوجوان رضوی هم مورد توجه قرار گیرد.

دبیر پانزدهمین جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی در ادامه این برنامه یادآور شد: استاد محمدکاظم مزینانی یکی از شعرای پیشکسوت رضوی است که ادبیات و سبک جدیدی از شعر رضوی را با چاشنی زبان خیال ارائه نمود.

وی گفت: حجم آثار رسیده به دبیرخانه پانزدهمین جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی در مقایسه با سال گذشته به سه برابر رسیده است و مضمون غالب در این آثار مرتبط با زیارت و نمادهای موجود در حرم مطهر رضوی می باشد.

پیچیدگی شعرسرایی در مقایسه با نویسندگی در حوزه دینی

در ادامه، حجت الاسلام عبدالله حسن زاده، سردبیر اسبق نشریات سلام بچه ها، پوپک و سنجاقک با اشاره به پیچیدگی شعرسرایی در مقایسه با نویسندگی در حوزه دینی اگفت: در دوران حیات معصومین علیهم السلام وقایع مختلفی به وقوع پیوسته است که نویسندگان می توانند هرکدام از آن ها را به انتخاب خود برای کودکان و نوجوانان نقل کنند. اما این کار برای شاعران دشوار بوده و دست آن ها در شعرسرایی به اندازه نویسندگان باز نیست.

تأثیرگذاری شعر کودک و نوجوان

محمود پوروهاب رئیس سابق اداره نشریات معاونت فضای مجازی هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی و از شاعران و داستان سرایان کودک و نوجوان هم در این مراسم بیان کرد: شعر کودک و نوجوان و به طور خاص شعر مذهبی کودک و نوجوان در بسیاری موارد فقط به صورت نظم تولید می شود. و این در حالی است که اگر این آثار بخواهند شعر باشند باید در همه آن ها عنصر خیال کاملاً محسوس و قابل مشاهده گردد.

وی افزود: لازم است در عرصه شعر مذهبی کودک و نوجوان تولیدات بیشتری داشته باشیم و سعی کنیم در پایان هر داستان یا شعری که می نویسیم سند و ریشه آن را هم یادآور شویم.

این شاعر کودک و نوجوان با اشاره به اینکه امروز مخاطبین کتاب ها به دنبال لذت بردن بیشتر از مطالعه آن ها هستند، گفت: این امر می طلبد که ما تعداد اشعار و یا حکایت هایی را که در کتاب ها می آوریم، افزایش دهیم تا مخاطب بتواند از آن لذت کافی را ببرد.

وی شعر کودک و نوجوان را شعری ساده و قابل فهم برای مخاطب رده های سنی پایین دانست و افزود: این نوع شعر از آنجا که در ذهن کودکان و نوجوانان باقی می ماند، می تواند در سرنوشت و روند تربیتی این افراد هم تأثیر بسزایی داشته باشد.

برکات زیارت معصومین(ع)

حجت الاسلام مرتضی دانشمند از شاعران آیینی هم در این مراسم با اشاره به برکات زیارت معصومین(ع) و فرزندان ایشان اظهار کرد: یکی از زیبایی های زیارت این بزرگواران پیدا کردن خود در میان غوغا و هیاهوی زندگی پر مشغله دنیاست.

نقد و بررسی دو مجموعه شعر رضوی

در ادامه دو مجموعه شعر رضوی «امام رضای مهربان» به سرایندگی سید محمد مهاجرانی و مجموعه شعر «آمدی در شهر ما گل کاشتی» به سرایندگی علی باباجانی از سوی بابک نیک طلب و سید سعید هاشمی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha