جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
شهید مطهری

مدرس و پژوهشگر عرصه رسانه تصریح کرد: استاد شهید مرتضی مطهری، قهرمان ایستادگی در برابر جریان التقاط و انحراف است.

دانیال بصیر در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه ضمن گرامیداشت ایام سالگرد شهادت استاد مرتضی مطهری اظهار داشت: شهید مطهری در شمار علمای مجاهد و مبارزی است که به شکل جدی و نظام‌مند در مقابل اندیشه‌های انحرافی و التقاطی ایستادگی کرد و نسبت به آن حساسیت ویژه به خرج داد؛ به طوری که در نهایت، این ایستادگی به بهای جانش تمام شد.

وی افزود: اهتمام بالای شهید مطهری در مبارزه با التقاط، آنجایی ثابت شد که گروهک فرقان بعد از به شهادت رساندنِ ایشان، در اعلامیه‌ای نوشت: “خیانت شخص مرتضی مطهری در به انحراف کشاندن انقلاب توده‌های خلق بر همه روشن بود، لذا اعدام انقلابی نامبرده انجام پذیرفت” اما آنچه که سبب شده بود تا آیت‌الله مطهری مقابله با اندیشه‌های التقاطی را اصل قرار دهد، کاردانی و تبحر جدی ایشان در مباحث فکری و اندیشه‌ای و داشتن یک ذهن جوال در مباحث فلسفی بود.

این فعال رسانه ای ادامه داد: پدیده خطرناکی که در آن ایام و توسط جریان فرقان شکل گرفته بود، ترکیب اندیشۀ مارکسیستی با خوانش اسلامی بود؛ خوانشی خطرناک از اسلام با برداشت‌های ظاهربینانه، سطحی و خشن از آیات و روایات، که متاسفانه عده‌ای از جوانان را نیز با خود همراه کرده بود. تبلیغ زُهد نمایی از اصول گروهک التقاطیِ فرقان بود و به آنها القا شده بود که، روحانیون باید به سختی زندگی کنند و زندگی معمولی و متعارف انسانی برای آنها اشرافی‌گری است.

وی خاطرنشان کرد: چنین افکار متحجرانه‌ای در آن زمان بین طبقات جوان به شدت گسترده شده بود و ایدۀ طرفداری از طبقه کارگر و این قسم تعابیرِ تبلیغاتی در جامعه ترویج می‌شد اما تسلّط کافی استاد مطهری در فلسفه و مجموعه علوم اسلامی از یک سو و آگاهی از فلسفه و مکاتب مادی و جامعیت در علوم انسانی از سوی دیگر، باعث شده بود تا شهید مطهری با دلیل و برهان، مکاتب مادی و التقاطی را تخطئه کند و خط ابطال به آنها بزند.

بصیر همچنین بیان داشت: مجموعه آثار شهید و استادش مرحوم علامه طباطبایی(ره) در تقابل با مکتب ماتریالیسم دیالکتیک در حقیقت فلسفه اسلامی را به جنگ فلسفۀ مادی بُرد و با این سلاح آن را ابطال کرد؛ کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم در رد ماتریالیسم و خنثی کردن فعالیت‌های حزب توده که در اوضاع خاص اواخر دهه ۱۳۲۰ و اوایل دهه ۱۳۳۰ پایه اعتقادی جوانان را در معرض خطر قرار داده بود نیز نقش مهمی در ردّ نظریه‌های التقاطی ایفا کرد.

وی افزود: هرچند علت چراییِ اقدام فرقانی‌ها در به شهادت رساندن استاد، افکار التقاطی و انحرافی آنان و همچنین مبارزۀ جانانه آن شهید به عنوان قهرمان مبارزه با التقاط با چنین اندیشه‌هایی در آن دوره بود اما ضربۀ شهادت استاد مطهری در آن مقطع از انقلاب بسیار سنگین بود، چرا که وزانت علمی و شخصیت برجسته و کم نظیر ایشان سبب شد تا حضرت امام خمینی (ره) در پیامی، شهید مطهری را پارۀ تن خود بخوانند و با شهادت دادن بر طهارت روح و قوت ایمان ایشان، آثارشان را بلا استثنا مفید اعلام کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد مهدی اسلامی IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    0 0
    __ بسمه تعالی __ او چون ز نور باده بر افروخته بود جام _کار جهان شده بودش همیشه بکام _ اودر پیاله عکس رخ یار دیده بود __ گلها ز گلستان ادب نیک چیده بود __ اورا بکس نتوانیم کرد قیاس __ هرگز بگرد پای او نتواند رسید بیاس __