جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
پیش‌نشست رویداد ملی جوانی جمعیت

حجت‌الاسلام والمسلمین وافی با تاکید بر اینکه نکته امیدوارکننده این است که تمام کارشناسان ملی و بین‌المللی اقرار می‌کنند که ترمز سقوط جمعیتی در ایران کشیده شده است، گفت: اگر ما پیش از این با سرعت بسیار زیاد در حال سقوط در دره جمعیتی بودیم اکنون این سرعت کمتر شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، پیش نشست رویداد ملی جوانی جمعیت ویژه طلاب با موضوع «رسالت مبلغان دینی در حوزه جمعیت» روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت از سوی تشکل فراگیر گروه‌های تبلیغی کشور با همکاری ستاد ملی جوانی جمعیت با حضور جمعی از روحانیون کنش‌گر در این عرصه برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مسلم وافی، عضو کارگروه فرهنگی ستاد ملی جمعیت در این نشست با بیان اینکه جایزه ملی جوانی جمعیت تنها یک بند از ۷۲ بند قانون جوانی جمعیت است، گفت: تاکنون به ۱۸ بند از این قانون پرداخته شده و به بقیه بندهای آن توجهی نشده است که باید به آسیب‌شناسی این عدم توجه پرداخت.

وی با اشاره به اینکه سال ۱۴۰۲ متولدین فرزند سوم و چهارم در کشور رشد چند برابری داشته است، گفت: این در حالی است که اکنون به غیر از یک شهر در کشور، مابقی شهرها در وضعیت سقوط جمعیتی هستند.

عضو کارگروه فرهنگی ستاد ملی جمعیت با تاکید بر اینکه نکته امیدوارکننده این است که تمام کارشناسان ملی و بین‌المللی اقرار می‌کنند که ترمز سقوط جمعیتی در ایران کشیده شده است، افزود: اگر ما پیش از این با سرعت بسیار زیاد در حال سقوط در دره جمعیتی بودیم اکنون این سرعت کمتر شده است.

وافی اما گفت: تنها چیزی که کارشناسان این حوزه را به شدت نگران کرده فرصت کوتاهی است که تا پایان پنجره جمعیتی باقی مانده که در بهترین حالت بازه‌ی زمانی سه سال و نیم و نهایتا چهار سال را در بر می‌گیرد.

عضو کارگروه فرهنگی ستاد ملی جمعیت با ارائه‌ی تعریفی از تله‌ی جمعیتی گفت:‌ بنابر نظر کارشناسان حوزه‌ی جمعیت، کشوری که دو سوم زنانش از سن باروری خارج شده باشند نظیر روسیه، ژاپن و آلمان به تله جمعیتی ورود پیدا کرده است.

وافی با بیان اینکه در فرصت باقی‌مانده تا بسته شدن پنجره‌ی جمعیتی ایران با چهار مقوله‌ی ازدواج، اقدام به فرزندآوری، امکان فرزندآوری و تولد مواجهیم، گفت: در مقابل این چهار مقوله نیز با چهار بحران شامل بحران تجرد، بحران پیشگیری از فرزندآوری، بحران ناباروری و دیرباروری و بحران سقط جنین روبرو هستیم.

عضو کارگروه فرهنگی ستاد ملی جمعیت با اشاره به وجود ۶ میلیون و ۴۲۰ هزار دختر مجرد بین ۱۸ تا ۳۵ سال در کشور گفت: همچنین ۱۶ میلیون و ۲۰۰ هزار خانم متأهل در سن بارداری بین ۱۸ تا ۴۹ سال داریم که به دلایل مختلف تمایلی به فرزندآوری ندارند.

وافی در مورد بحران ناباروری و یا دیرباروری در ایران هم گفت: در حال حاضر حداقل چهار میلیون نفر در کشور درگیر ناباروری و یا دیرباروری هستند. بحران سقط جنین نیز آمار تلخی دارد که همه می‌دانند.

کشیده شدن ترمز سقوط جمعیتی در ایران / وجود ۶ میلیون و ۴۲۰ هزار دختر مجرد بین ۱۸ تا ۳۵ سال در کشور

وی با تاکید بر اینکه باید بررسی شود که برای حل هر یک از این بحران‌های چهارگانه چه اقداماتی باید انجام داد، گفت: طی سال‌های گذشته خیلی از کارشناسان دغدغه‌مند جمعیتی ناامید شده بودند اما اکنون در حوزه افزایش نرخ جمعیت نور امید زنده شده است.

عضو کارگروه فرهنگی ستاد ملی جمعیت خاطرنشان کرد: در ده سال گذشته صحبت از چهار یا پنج فرزند داشتن واقعا سخت بود اما اکنون اینگونه نیست.

وافی گفت: اتفاقا طرح کردن مسایلی از جمله مشکلات اقتصادی و تورم برای عدم تمایل به فرزندآوری از سوی مردم، یکی از نشانه‌های عدم تغییر فرهنگ فرزندآوری در بین ایرانیان بوده و نشان می‌دهد که تمایل به فرزندآوری وجود دارد. لذا نباید دچار این برداشت اشتباه شد که فرهنگ فرزندآوری در کشورمان تغییر کرده است.

عضو کارگروه فرهنگی ستاد ملی جمعیت گفت: بسیاری از فعالین حوزه جمعیت به صورت خودجوش در شهرها و روستاهای مختلف در حال فعالیت هستند و در این مسیر دغدغه دارند.

وافی افزود: شاید قابل باور نبود کاندیدایی مثل آقای بانکی‌پور در اصفهان که شعار ازدیاد جمعیت می‌داد و در این حوزه فعال بود رأی بیاورد، ولی دیدیم که نه تنها رأی آورد بلکه منتخب اول استان شد، این یعنی اقبال عمومی به بحث ازدیاد جمعیت وجود دارد.

عضو کارگروه فرهنگی ستاد ملی جمعیت با بیان اینکه اکنون حدود یک سوم زوج‌های ایرانی تک‌فرزند هستند، به ارائه آماری جمعیتی از حوزه علمیه پرداخت و گفت: در حال حاضر ۳۲ هزار و ۸۰۰ طلبه در حوزه علمیه تنها یک فرزند دارند و بیش از ۲۶ هزار طلبه مجرد داریم.

وافی با تاکید بر اینکه در بین برخی از لایه‌های اجتماعی حتی نیاز به تشویق به فرزندآوری نیست و صرفا هوشیارسازی نسبت به آسیب‌های تک فرزندی کفایت می‌کند، گفت: با اینکه رهبر معظم انقلاب عموما می‌گویند نسخه‌های غربی را کنار بگذارید اما در حوزه جمعیت می‌گویند بروید ببینید غربی‌ها در حوزه افزایش جمعیت چه اقداماتی را روی دست گرفته‌اند.

عضو کارگروه فرهنگی ستاد ملی جمعیت با اشاره به لزوم هوشیارسازی در امر جوانی جمعیت گفت: باید تشکل‌ها از جمله تشکل فراگیر گروه‌های تبلیغی کشور، بسته‌های تبلیغی هوشیارسازی مختصر و چند دقیقه‌ای را از آسیب‌های کاهش جمعیت تهیه کنند و در دیدار با مسئولین استانی و مدیران و معاونت‌های استان‌ها ارائه نمایند.

وافی به یکی دیگر از معضلات کنونی در حوزه جمعیتی اشاره کرد و گفت: ما با ناباروری‌های بدوت علت و همچنین سقط‌های ناشناخته مواجه هستیم. بنابراین می‌طلبد که تیم‌هایی در سیستم پزشکی کشور این موضوع را بررسی کنند.

وی با اشاره به افزایش ناباروری ثانویه در کشور گفت: ما ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار خانم بین ۴۰ تا ۴۵ ساله و ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار خانم ۴۵ تا ۴۹ ساله داریم که پارسال مجموعا ۵۱ هزار فرزند آوردند. در حالی که در همین بازه زمانی ۵۰۰ هزار خانم بین ۱۸ تا ۱۹ سال داشتیم که بیش از ۶۰ هزار فرزند آوردند. لذا به این نتیجه می‌رسیم سن که بالا می‌رود یک شُک در باروری ایجاد می‌کند و در آمار فرزندآوری افت شدید به وجود می‌آورد.

عضو کارگروه فرهنگی ستاد ملی جمعیت در پایان از رسانه‌ها خواست تا فشار مطالبه‌گری را نسبت به مسایلی از جمله دلایل افزایش ناباروری اولیه و ناباروری‌های ثانویه بالا ببرند تا کارگروه و تیمی ویژه در مورد بیوتروریسم و عوامل این ناباروری‌ها ایجاد شود و دلایل آن به دقت بررسی گردد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha