شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 18, 2024
سید سجاد موسوی

استاد حوزه علمیه قم گفت: تبیین معارف قرآن و عترت از برکات نهضت علمی و فرهنگی امام صادق(ع) است که در این راستا شاگردان تربیت یافته حضرت نیز بسیار نقش آفرین بودند.

حجت الاسلام و المسلمین سید سجاد موسوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه ضمن تسلیت فرارسیدن شهادت مظلومانه رئیس مذهب جعفری، امام صادق(ع) اظهار داشت: در زمانه امامت حضرت به لطف الهی و در سایه هدایت های امام صادق(ع)، زمینه مساعدی فراهم آمد که معارف ناب اهل بیت(ع) به خوبی در سطح جامعه تبیین و تشریح شود که البته شرایط خاص سیاسی و اجتماعی نیز در همین رابطه مزید بر علت شد.

وی افزود: البته باید توجه داشت آموزه ها و معارفی که در دوران امام صادق (ع) بیان و اصولی که به واسطه ایشان پایه‌گذاری شد، بعدها در دوران امامت ائمه دیگر تعمیق و بسط داده شد، به خصوص ناظر به بحث تربیت شاگردان که سال ها بعد تأثیرات شگرف آن در جامعه اسلامی هویداتر شد.

وی گفت: دوران حضرت البته در عین حال با ستمگری‌های حکام مستبد و ستمگر عباسی نیز همراه بود؛ حاکمان خونریزی که از هیچ کوششی به منظور مقابله با امام صادق (ع) و مکتب علمی و فرهنگی ایشان دریغ نکردند اما با این حال شجره طیبه ای که امام صادق(ع) در دل جامعه آن زمان غرس کرد سال ها و دهه ها بعد ثمرات بسیاری به بار نشاند.

استاد حوزه ادامه داد: همچنین در تاریخ آمده که از سوی حکومت جائر، جاسوسانی نیز آن زمان برای تحت نظر قرار دادن امام جعفر صادق (ع) استخدام کرده بودند تا اجازه ندهند معارف اهل‌بیت (ع) در بین مسلمانان ترویج پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر و در همین دوران پرتلاطم، فرقه ها و نحله های انحرافی نیز سر برآورده و به شدت مشغول به فعالیت شدند و در این بین، حضرت با نهضت علمی و مهندسی فرهنگی به مقابله با این فرقه های باطل و منحرف پرداخته و حقیقت اسلام ناب محمدی(ص) را به مشتاقان و رهجویان آن نشان دادند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha