سه‌شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳ |۲۰ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 28, 2024
تصاویر/ نشست خبری انجمن روانشناسی اسلامی حوزه علمیه

رئیس انجمن علمی روانشناسی اسلامی گفت: از سال ۱۳۸۰ با راه اندازی انجمن های توسط حوزه علمیه، تبادل بین علم و دین قوت، جدی تر به آن پرداخته شد و علمی دینی را شکوفاتر کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی هادی رئیس انجمن روانشنانسی اسلامی حوزه دوشنبه ۲۴ اردیبهشت در جمع اصحاب رسانه اظهارکرد: در حال حاضر ۱۶ مرکز در قم وجود دارد که طلاب را با دانش روز روانشناسی گره می‌زند و گره میان این دو به تولید روانشناسی اسلامی منجر می‌گردد.

وی افزود: پژوهشگاه حوزه ودانشگاه، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، دارالحدیث، جامعه المصطفی و... این وظیفه را دارند که طلاب و دانش‌پژوهان عرصه روانشناسی اسلامی را تربیت کنند و هم اکنون صدها نفر طلبه خانم و آقا داریم که تحصیلات روانشناسی و مرتبط با روانشناسی را دارند و بسیاری از آنها امروز به عنوان پژوهشگریا مشاور به فضای آموزشی، پژوهشی و درمانی کشور خدمات می رسانند.

استاد حوزه در بخش دیگری از سخنان خود به تبدیل آموزه‌های اسلام به علوم روز و علومی که کاربرد داشته باشد، پرداخت و خاطرنشان کرد: این موضوع داستان جدیدی نیست. قرن‌های متمادی که علما تحت عنوان تدبیرمنزل، اخلاق، اخلاق‌کاربردی، فنون اصلاح رفتار، حتی بخش‌های بسیار جدی از مباحث فلسفی، پیرامون نکاتی بوده که امروزه در روانشناسی به عنوان مسائل مهم، مورد نظر و توجه قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین هادی خاطرنشان کرد: در قرن سوم و چهارم هجری، ابوسهل بلخی، به عنوان یک شیعه ایرانی پیشگام، به دنبال نوشتن کتابی است که در آن به دنبال اصلاح ابدان و ارواح است، یعنی باور کرده که یک بدن و یک روح داریم و برای تغییر و تحول در این بدن و روح باید برنامه داشته باشیم، این تلاش ها طی قرن ها صورت گرفت و ادامه داشت تا حدود سال ۱۹۶۲ کلمه روانشناسی اسلامی باب شده است.

وی اظهارکرد: با پیروی انقلاب اسلامی، اندیشمندان تلاش کردند به صورت جدی تری به داستان بپردازند، در سایت های حوزه از سال ۱۳۸۰ تلاش شد با راه اندازی انجمن‌های علمی تعامل میان علم و دین قوت گرفت و علمی دینی شکوفا شد و درواقع راه‌اندازی انجمن‌های علمی جهشی در جهت‌دهی‌ها، راهبردها و تعیین استراتژی‌های اصلی حوزه و نظام بود.

رئیس انجمن علمی روانشناسی اسلامی ادامه داد: انجمن روان‌شناسی اسلامی حوزه‌های علمیه هم‌زمان با این تفکر شکل گرفت و پیشگامان این رشته تلاش کردند که با جمع‌کردن دانش‌آموختگان روان‌شناسی، یعنی طلاب دانش‌آموخته روان‌شناسی که اکثر آنها از دوستان «مؤسسه امام خمینی(ره)» بودند و بعد از آن، «پژوهشگاه حوزه و دانشگاه»، به انجمن رونق بدهند. هرچه که انجمن پیش‌تر آمد، به موازاتش اتفاقات خوبی در حوزه‌های علمیه افتاد. مراکزی که به راه‌اندازی رشته‌های مرتبط با روان‌شناسی البته با رعایت آن گرایش اسلامی و پایه اسلامی تمایل داشتند، زیاد شد از جمله «جامعه المصطفی» که این کار را کرد و حوزه‌ علمیه هم سطح ۳ مشاوره اسلامی را راه‌اندازی کرد.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha