چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ |۲۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 29, 2024
سیزدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

حوزه/ سیزدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت روزهای ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت به صورت حضوری و مجازی در تهران در حال برگزاری است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، دکتر اکبر زاده، در سیزدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت طی گزارشی اظهار داشت: سیزدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را با موضوع " چالش ها و راهکارهای تحول کشور بر اساس سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت " برگزار می شود

دبیر کنفرانس افزود: برگزاری منظم کنفرانس های سالانه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بعنوان بستر هم اندیشی صاحب نظران و پژوهشگران در خصوص موضوعات مرتبط با الگوی بومی پیشرفت کشور و حلقه وصل جامعه علمی و نخبگانی با دست اندرکاران طراحی الگو همواره مورد اهتمام بوده است.

عضو شورای عالی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ادامه داد: این کنفرانس بر شناسایی ظرفیت "تحول افرینی" بعنوان ویژگی ممتاز سند الگو و راهکارهای مبتنی بر آن برای غلبه بر چالش ها و موانع پیشرفت کشور تاکید دارد . از انجا که پیشرفت در سند الگو بعنوان تحول همه جانبه شؤون گوناگون حیات بشر در مسیر ظهور استعدادهای فطری انسان ها تعبیر شده است ، لذا حصول اطمینان از احراز این ویژگی در مرحله طراحی الگو بویژه در بخش تدابیر به جد مطمع نظر طراحان سند بوده است. هریک از تدابیر و یا مجموعه ای از انها متضمن فرایندی تحولی در یک حوزه تخصصی است، تحولاتی عمیق، پردامنه ، دیرپا و هدفمند. انتظار ان است که این کنفرانس بتواند با نمایان سازی ظرفیت های تحولی و نواورانه سند الگو در عرصه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی راهکارهای مؤثری بمنظور بهره گیری ازاین ظرفیت ها برای غلبه بر چالش ها و موانع عملی و معرفتی مسیر پیشرفت کشور و دستیابی به هدف گذاری های افق ارایه نماید.

دبیر کنفرانس در باره آمار مقالات رسیده به کنفرانس گفت: در مهلت مقرر تعداد ۱۵۵ مقاله به دبیرخانه کنفرانس واصل شد که پس از انجام داوری‌های گسترده و چند مرحله ای نهایتا ۹۰ مقاله پذیرفته شد که ۶۰ مقاله بصورت شفاهی و ۳۰ مقاله دیگر بصورت پوستر ارایه خواهد شد. مقاله های پوستری در طول مدت کنفرانس بصورت غیر برخط در معرض بازدید علاقمندان قرار دارند.

وی با بیان این که مقالات در قالب ۱۱ نشست و میز گرد تخصصی طی دو روز ارایه خواهد شد، گفت: برای هر مقاله ۲۵ دقیقه زمان در نظر گرفته شده است که ۱۵ دقیقه آن جهت ارایه مقاله و ۱۰ دقیقه باقیمانده جهت توضیحات تکمیلی هیئت رئیسه نشست و پرسش و پاسخ خواهد بود.

اکبرزاده ادامه داد: نشست ها به صورت ترکیبی ( حضوری – مجازی ) برگزار می شود و اعضای هیات رئیسه نشست ها و سخنرانان عمدتا بصورت حضوری در جلسه شرکت دارند.

دبیر کنفرانس ادامه داد: همزمان با این کنفرانس مراسم سیزدهمین دوره تقدیر از رساله های برتر در زمینه پیشرفت اسلامی ایرانی برگزار خواهد شد.

باور به پیشرفت تمدنی ایران پیش‌نیاز اجرای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت 

الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مسیر تحول اجتماعی برای غلبه بر چالشهای اساسی ایران را تبیین میکند

در ادامه مراسم افتتاحیه، دکتر واعظ زاده، رییس شورای عالی و رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت طی سخنانی با اشاره به اینکه، نگاه نخبگان فکری و فرهنگی و عزم و عملکرد مدیران کشور نقش مؤثری در باور عمومی به پیشرفت دارد، گفت: الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، چالش‌های اساسی کشور را شناسایی کرده و مسیر تحول اجتماعی را برای غلبه بر این چالش‌ها تبیین می‌کند. این مسیر بر اساس مبانی نظری متقن و با استفاده از دستاوردهای علمی و تجارب بومی و بین‌المللی تبیین می‌شود. غفلت از مبانی نظری در اجرای الگو، خود می تواند چالش آفرین شود.

رئیس شورای عالی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ادامه داد: الگو از دو قسمت نظری و عملی تشکیل می شود. پرسشی که غالباً تکرار می‌شود این است که آیا مبانی نظری الگو فقط برای کامل بودن متن و یا از سر تیمن و تبرک به الگو اضافه می‌شود یا تأثیری بر قسمت عملی الگو دارد؟ در پاسخ، می توان به ارتباط معنایی بین قسمت نظری و قسمت عملی الگو اشاره کرد و انسجام نظری-عملی الگو را که در تمام مراحل تهیه الگو مورد توجه بوده در متن پیش نویس الگو نشان داد. حفظ این انسجام در عمل و در جریان اجرای الگو هم لازم است.

واعظ زاده با اشاره به اینکه، الگو بر اساس این اعتقاد تهیه شده که باورهای افراد و گروه های اجتماعی بر عمل آن ها تأثیر می گذارد، گفت : عمل، بدون باور متقن، هیچ است. این گزاره شامل خودِ الگو و عمل به الگو هم هست. بخش مهمی از قسمت نظری الگو شامل مبانی نظری الگو است که از نوع باور است. این مبانی وقتی در عمل و به هنگام اجرا مؤثر واقع می‌شود که نسبت به آن‌ها باور وجود داشته باشد. از طرف دیگر عمل به الگو وقتی مؤثر است که بر باور به مبانی نظری استوار باشد. مبانی نظری برای تأکید بر باورها و بخاطر تأثیر باورها بر عمل در الگو درج شده است. چالش بزرگ در هنگام اجرای الگو ضعف باور به مبانی نظری الگو است. الگو در قسمت عملی، راهکارهای تقویت این باور را توصیه می کند.

رئیس شورای عالی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با اشاره به اینکه؛ باور قوی به مبانی نظری الگو، اجرای موفق الگو را تضمین می کند، بیان داشت: از جمله مبانی نظری الگو باور به پیشرفت تمدنی ایران است. این باور پیش نیاز اجرای الگو است. پیشرفت تمدنی طولانی مدت است. اما نقطه شروع آن وضعیت کنونی کشور با همه واقعیت های تلخ و شیرین موجود است. واقعیت های شیرین، باور افراد و گروه های اجتماعی بویژه جوانان را به امکان پیشرفت تقویت می کند و انسجام اجتماعی را افزایش می دهد. انسجام اجتماعی پیش نیاز پیشرفت است. تقویت واقعیت های شیرین، خود وابسته از اجرای الگوست. وابستگی متقابل نظر و عمل پیشرفتی، چالش اجرای الگوست. ترویج نگاه تمدنی به پیشرفت از سوی نخبگان فکری و فرهنگی، باور به امکان پذیری پیشرفت ایران را تقویت می¬کند. کسانی که با سختکوشی و عزم قوی از فرصت های استفاده کرده و بر مشکلات غلبه نموده و عملاً به موفقیت دست یافته اند نیز در تقویت باور عمومی به پیشرفت مؤثرند. باور و عزم و عملکرد مدیران کشور نقش مهمی در این باور دارد. پیشگامان پیشرفت کسانی هستند که در نظر و عمل امید به آینده را در نسل جوان شعله ور می سازند.

گفتنی است، سیزدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در روزهای ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت به صورت حضوری ومجازی 

باور به پیشرفت تمدنی ایران پیش‌نیاز اجرای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha