شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ |۲۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 1, 2024
آیت الله شب زنده دار

حوزه/ آیت الله شب زنده دار با تقدیر از برگزاری رویداد علمی جایزه جهانی شهید صدر، گفت: امیدوارم این رویداد گامی در جهت تحقق روایت «منها تفیض العلم الی سایر البلاد» امام صادق(ع) باشد که درباره نقش شهر مقدس قم در احیای علوم وحیانی تاکید شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام یحیی جهانگیری دبیر جایزه جهانی شهید صدر و اعضای کمیته اجرایی ظهر امروز در دارالتلاوه مسجد اعظم حرم حضرت معصومه (س) با آیت الله شب زنده دار دیدار و گزارشی از اقدمات دبیرخانه جایزه جهانی شهید صدر ارائه دادند.

در این دیدار که در فضایی بسیار ساده و صمیمی برگزار شد، آیت الله شب زنده دار ضمن تبریک دهه کرامت بر گرامیداشت این ایام تاکید کرد.

عضو شورای نگهبان، با اشاره به غنای مغفول مانده حوزه های علمیه در علوم فقه، اصول، کلام و حتی فلسفه، اظهار داشت: حوزه های علمیه دارای ظرفیت های بسیار و غنی از اندیشه هایی قوی و دارای براهین متقن می باشد که متاسفانه مهجور مانده اند و باید برای تبیین آنها تلاش بیشتری شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه‌ علمیه قم با اشاره به فروغ بسیار همین آثار اندک که از معارف فقهی و کلامی اسلام در دنیای غرب توسط افرادی ترجمه و تالیف شده است، گفت: این امر نشان دهنده این حقیقت است که اگر در قالب برنامه ای مثل همین جایزه جهانی صدر، این اندیشه ها و نظریه های قوی موجود در حوزه های علمیه، به مخاطب جهانی و غربی معرفی و تبیین شود چه اتفاق مبارکی خواهد بود و چه استقبالی از آن خواهد شد.

وی ضمن ارزشمند خواندن طرح برگزاری جایزه جهانی شهید صدر از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، افزود: توصیه ما این است که در روند اجرایی چنین برنامه هایی با تشکیل کمیته های تخصصی و با حضور صاحب نظران در هر زیرموضوعی، نسبت به اتقان بالا و پالایش دقیق نظریه های دریافتی همت گمارده شود چرا که گاهی مشاهده می شود برخی دیدگاه های دانشمندان غربی با رنگ و لعابی به ظاهر اسلامی از سوی برخی پژوهشگران جوان مطرح و ارائه می شود، لذا باید مراقب بود که اینگونه نظریه ها به نام و نشان حوزه علمیه شیعه منتشر نشود که عواقب مطلوبی نخواهد داشت.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ادامه داد: اگر هم نظریه ای مطرح می شود جانب احتیاط در آن رعایت و از اظهار نظر قطعی پرهیز گردد چرا که حتی حضرت امام خمینی(ره) نیز نظریه های فقهی و اصولی خویش را با قید "احتمالا" بیان می کردند.

آیت الله شب زنده دار در پایان با اشاره به ضرورت دقت در ترجمه و ارائه نظریه های علمی، تصریح کرد: در معادل یابی اصطلاحات تخصصی فقهی، اصولی، کلامی و... باید دقت فراوانی به کار گرفته شود و از صاحبان تخصص و تعهد در این روند استفاده شود چرا که این کارها نیازمند اتقان بالایی است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha