شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ |۲۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 1, 2024
کد خبر: 1157319
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۵
تصاویر / مراسم آیین معرفی موسوعه معارف اهل البیت فی الکتب الاربعه

آئین معرفی موسوعه معارف اهل بیت فی الکتب الاربعه با پیام تصویری آیت الله العظمی جوادی آملی و حضور علما، فضلا و اساتید حوزه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آئین معرفی موسوعه معارف اهل بیت فی الکتب الاربعه با حضور علما، فضلا و اساتید حوزه، امروز پنجشنبه 27 اردیبهشت از سوی موسسه فرهنگی معارف وحیانی ثقلین و به میزبانی بنیاد علوم وحیانی اسراء در قم برگزار شد.

در این همایش پیام تصویری آیت الله العظمی جوادی آملی قرائت شد.

بیشتر بخوانید:

ممکن است امروز هم از سقیفه‌ها صدایی برخیزد؛ ولایت را بشناسید

آیت الله رضا استادی هم در این همایش در بخشی از سخنان خود با تاکید بر این که خدمت به حدیث و ائمه اطهار(ع) یک اقدام ارزشمند است که همه باید از این اقدام حمایت کنند، تصریح کرد: اگر مسلمانان پس از رحلت رسول خدا(ص)، امام خود را به درستی انتخاب می‌کردند، مشکلات به وجود نمی‌آمد. در آیات قرآن کریم و احادیث و روایات رسول خدا(ص) امام و ولی مومنین معرفی شده بود ولی کسی به این آیات و روایات استناد نکرد.

ببینید:

تصاویر آیین معرفی موسوعه معارف اهل‌البیت فی الکتب الاربعه

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه شیعیان اهل بیت(ع) تا زمان امام باقر(ع) بسیاری از احکام را نمی‌دانستند، عنوان کرد: علت این اتفاق نیز این بوده است که در ابتدای مسیر، امام خود را به درستی انتخاب نکردند.

آیت الله استادی با اشاره به اینکه مردم در آن زمان از ظرفیت اهل بیت(ع) استفاده نمی‌کردند، خاطرنشان کرد: اگرچه اهل بیت(ع) در آن زمان حضور داشتند ولی مردم مسائل و مشکلات خود را از اهل بیت(ع) نمی‌پرسیدند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه امام صادق(ع) احیای امر اهل بیت(ع) را انجام دادند، تصریح کرد: ما نیز وظیفه داریم با بیان احادیث و روایات این مسیر احیای امر اهل بیت(ع) را ادامه دهیم.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه انسان جائزالخطا است، یادآور شد: اساتید، فضلا و بزرگان در زمان خود با تمام محدودیت‌ها برای جمع آوری احادیث تلاش کردند و ممکن است اشتباهاتی نیز در این مسیر مرتکب شده باشد ولی نباید این اشتباهات را به رخ بکشیم.

آیت الله استادی با بیان اینکه اگر تلاش این بزرگان حوزه نبود، تمام معارف اهل بیت(ع) امروز از بین می‌رفت، گفت: ما طلاب و حوزویان وظیفه داریم همواره از افرادی که در طول تاریخ به احادیث و روایات خدمت کردند، تقدیر و تجلیل کنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه امروز حوزه علمیه نیازمند عالم و محقق است، بیان کرد: قوی و استوار بودن موجب می‌شود که مذهب حفظ شود.

در طول بیش از ۲۰ سال کتب اربعه بر مبنای وافی به تکمیل رسید

حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق کاملان مسئول موسسه معارف وحیانی ثقلین هم در این همایش اظهار کرد: جلسات نخستین فراهم کردن مقدمات تدوین موسوعه معارف اهل البیت(ع) حدود یک سال زمان برد.

وی با اشاره به اینکه برای این اقدام کار خود را از کتب اربعه با تنظیم مرحوم فیض آغاز کردیم، مطرح کرد: ده‌ها مشکل برای بیان کردن محتوای یک روایت بدون دخل و تصرف وجود دارد.

مسئول موسسه معارف وحیانی ثقلین با بیان اینکه مرحوم فیض در مقدمه سوم وافی به این موضوع اشاره کرده است، عنوان کرد: در طول بیش از ۲۰ سال کتب اربعه بر مبنای وافی به تکمیل رسید.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۲۰ جلد کتاب بحار الانوار مورد بررسی قرار گرفت، خاطرنشان کرد: در کتاب بحار الانوار تقطیع‌های عجیبی رخ داده است.

مسئول موسسه معارف وحیانی ثقلین با بیان اینکه تفاوت میان روایات بحار موجب شد که به منابع رجوع کنیم، تصریح کرد: برخی از این تفاوت‌ها، تفاوت مغیر معنا بوده است که در این موسوعه به آن اشاره شده است.

کاملان با اشاره به اینکه این موسوعه متشکل از ۱۲ جلد کتب اربعه، ۱۰ جلد روایات و ۲ جلد مقالات مربوط به روایات است، یادآور شد: پس از این موسوعه به بیان آیات قرآن کریم خواهیم پرداخت.

مسئول موسسه معارف وحیانی ثقلین با بیان اینکه در روایات اهل بیت(ع) برخی نکات بی‌نظیر و بدون نمونه مطرح شده است، گفت: البته استخراج این نکات باید توسط افراد متخصص انجام شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha