سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت‌الاسلام دهنوی

غربی ها مدعی هستند مهارت های زندگی را در راستای ایجاد خوشبختی در خانواده کشف کرده اند، در حالی که پیامبر اکرم(ص) بیش از 14 قرن قبل، این مهارت ها را بیان کرده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین دهنوی، جمعه شب در همایش خانوادگی طلاب و روحانیون بسیجی مدرسه علمیه فیضیه قم با تاکید بر این که آرامش هدف و انگیزه خداوند از تشکیل خانواده است، اظهار داشت: انسان برای احساس خوشبختی و سعادتمندی در زندگی نیاز به آسایش و آرامش دارد.

وی با بیان این که اساس تامین نیازهای مادی، جسمی و فیزیولوژیک انسان به مفهوم آسایش است، تصریح کرد: تامین نیازهای مادی زن و شوهر توسط یکدیگر خیلی مهم و لازم است اما برای داشتن یک زندگی خوب، کافی نیست.

کارشناس و مشاور امور خانواده با تاکید بر اینکه خانواده همراه با آسایش به آرامش نیز نیازمند است، ابراز داشت: اگر دز زندگی احساس آرامش نکنیم، احساس خوشبختی نیز هیچ گاه نخواهیم داشت.

حجت الاسلام والمسلمین دهنوی با بیان این که امروز خانواده های بسیاری از نعمت آسایش برخوردار هستند اما آرامش ندارند و از زندگی لذت نمی برند، تصریح کرد: زن و شوهر باید به یکدیگر آرامش دهند تا احساس سعادتمندی کنند، چرا که اگر تمام امکانات مادی نیز فراهم شود، اما آرامش وجود نداشته باشد، احساس خوشبختی نخواهیم کرد.

وی با تاکید بر این که عشق مهم ترین سرمایه آرامش است، ابراز داشت: مهارت های زندگی، ارتباط کلامی و محبت از راهکارهای ایجاد مودت و عشق در زندگی هستند.

این کارشناس و مشاور خانواده تصریح کرد: غربی ها مدعی هستند مهارت های زندگی را در راستای ایجاد خوشبختی در خانواده کشف کرده اند در حالی که پیامبر اکرم(ص) 14 قرن قبل، این مهارت ها را بیان کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین دهنوی با اشاره به این که غربی ها می گویند یکی از اصول مهارت ارتباطی این است که زن و شوهر کار ها را کم کرده و کنار یکدیگر باشند، اظهار داشت: پیامبراکرم(ص) برای همین مسئله 14 قرن قبل فرموده اند اگر زن و شوهر کنار یکدیگر بنشینند؛ آن محل مورد رفت و آمد فرشتگاه الهی قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه کنار همسر نشستن، محبت و مهربانی و عشق می آورد، ابراز داشت: امروز خانواده هایی داریم که زن و شوهر کنار یکدیگر هستند اما توجه و محبتی به یکدیگر ندارند.

*حلقه گمشده زندگی خانواده های ایرانی

این کارشناس و مشاور خانواده، اخلاق را حلقه گمشده زندگی برخی خانواده ها عنوان کرد و گفت: برخی افراد علی رغم دین داری، از خوش اخلاقی برخودار نیستند و به همین دلیل شاهد رحمت در زندگی شخصی خود نخواهند بود.

حجت‌الاسلام دهنوی در ادامه با بیان اینکه صحبت کردن با همسر از مهارت های ارتباط کلامی محسوب می شود، ابراز داشت: متاسفانه بسیاری از خانوارهای ما مهارت ارتباط کلامی ندارند و در دین نیز بیشتر به آقایان تاکید شده است که با همسر خود ارتباط کلامی برقرار کنند.

وی با تاکید بر این که ما ایرانی ها در این زمینه ها ضعیف هستیم و غربی ها علی رغم اینکه از دین و آیات نیز برخودار نیستند، در این مباحث بسیار فعال تر و با فرهنگ تر هستند، اظهار داشت: غربی ها برای دنیای بهتر و افزایش طول عمر خود فرهنگ سازی کرده اند، اما ما برای دنیا و آخرت خود برنامه ریزی و فرهنگ سازی نمی کنیم.

این مشاور خانواده، یکی از دلایل مهم بیماری هایی نظیر افسردگی و زخم معده را عدم مهارت زندگی دانست و افزود: متاسفانه در کشور ما، اکثر قریب به اتفاق زنان و مردان سی ثانیه حرف می زنند که ده ثانیه پایانی آن ها به دعوا و جدال ختم می شود.

*آقایان به همسرشان کدام کلمه را بگویند؟

دهنوی با اشاره به کلام نبی مکرم اسلام مبنی بر اینکه هر مردی که به همسرش بگوید «دوستت دارم» تا ابد از دل همسر خود بیرون نمی رود، گفت: آقایان باید نسبت به همسر خود ابراز محبت کنند و اکثر مردان جامعه ما هرگز به همسر خود کلمه «دوستت دارم» را نمی گویند.

وی یکی از راه های مهم برای ایجاد آرامش در خانواده را رعایت حقوق معنوی زن دانست و افزود: از حقوقی که خانم ها بر گردن آقایان دارند، معاشرت به معروف است و بر این اساس آقایان باید برخوردی سنجیده و پسندیده با همسرشان داشته باشند.

این کارشناس و مشاور خانواده در ادامه یکی از حقوق معنوی مردان را تبعیت زن عنوان کرد و گفت: خانم ها باید با اطاعت از همسر خود، اقتدار به آن ها بدهند و حضرت زهرا(س) نیز پس از ازدواج یک مخالفت با حضرت علی(ع) نداشت.

*رفتارهایی که آرامش را از مردان می گیرد!

حجت الاسلام والمسلمین دهنوی با تاکید بر اینکه برخی رفتارهای خانم ها برای آقایان آرامش کُش است، تصریح کرد: نق و غر زدن و بهانه جویی های واهی موجب عصبانیت مردان و لجاجت آن ها می شود.

وی در پایان با بیان این که خانم ها باید توقعات خود را در زندگی کاهش دهند، ابراز داشت: خانم ها باید از  همسران خود به اندازه توان آن ها توقع داشته باشند.

انتهای پیام/

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha