سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت‌الاسلام جواد محدثی

استاد و پژوهشگر حوزوی گفت: امر به معروف و نهی از منکر جامعه را از انحراف نجات می‌دهد و این که انسان‌ها نسبت به این امر بی تفاوت باشند، مفهوم منکر و معروف در جامعه از بین می‌رود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین جواد محدثی، در ویژه برنامه‌ "زمزم معرفت" که در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار شد، اظهار داشت: انسان بر اساس قرآن کریم، بالاترین الگوهای رفتاری را در اختیار دارد.

وی با بیان این که قرآن، سخنان مهم و ارزشمند را از بندگان صالح بیان می‌دارد، گفت: در سوره مبارکه لقمان، توصیه‌های حضرت لقمان را به فرزندش آمده است که این سخنان، الگوهای کامل رفتاری را به ما معرفی می کند.

این محقق و پژوهشگر حوزوی با اشاره به آیات 12 الی 19 سوره مبارکه لقمان، افزود: نخستین موعظه حضرت لقمان به فرزندش این است که برای خدا شریک قرار مده، چرا که شرک ظلم بزرگی است. این که انسان برای خدا شریکی قرار دهد وخدای ناکرده بت پرستی، بالاترین ظلم است.

وی، دیگر موعظه جناب لقمان را بازتاب تمامی اعمال انسان در روز قیامت معرفی کرد و ابراز داشت: بر اساس این توصیه لقمان،‌ اگر کار انسان چه نیک و چه بد به اندازه دانه خردل(بسیار ناچیز و کم) و این عمل در دل سنگ محکمی و یا در آسمان‌ها و زمین باشد، خداوند آن را به  انسان می نمایاند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محدثی با بیان این که چیزی در این دنیا نیست که مورد حساب وکتاب نباشد، ادامه داد:  خداوند به اندازه عملکرد انسان، به او پاداش و یا عقاب می‌دهد.

وی افزود:‌ اقامه نماز و امر به معروف و نهی از منکر از دیگر توصیه‌های جناب لقمان به فرزند خود است؛‌ البته مسلمانان معمولا نسبت به نماز توجه دارند، ولی امر به معروف و نهی از منکر هم که از واجبات است، مورد بی توجهی قرار می‌گیرد.

استاد و پژوهشگر حوزه با بیان این که امر به معروف و نهی از منکر جامعه را از انحراف نجات می‌دهد، ادامه داد: این که انسان‌ها نسبت به اعمال دیگران بی تفاوت باشند و یا امر به معروف و نهی از منکر را بر عهده دیگران بگذارند، مفهوم منکر و معروف در جامعه از بین می‌رود.

وی با بیان این که در آیات سوره لقمان توصیه شده است که در این مسیر صبر پیشه شود،‌ افزود: ‌انسان‌ها در انجام تکالیف الهی ممکن است با مشکلاتی روبرو شود که بر اساس توصیه حضرت لقمان به فرزند خود، باید صبر پیشه کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محدثی با بیان این که انسان نباید روی تکبر و تفاخر با دیگران برخورد نماید، ‌ادامه داد: انسان نباید با غرور بر روی زمین راه برود؛ این افراد باید بدانند که خداوند انسان‌های مغرور را نمی‌پسندد.

وی، تند‌روی و کند‌روی را از دیگرآسیب‌های پیش روی انسان‌ها معرفی کرد و گفت:‌ انسان باید در تمامی امور و رفتارش، نه تند‌روی داشته باشد و نه کند‌روی؛ بلکه با میانه‌روی، مسیر درست را انتخاب کند.

انتهای پیام// 15/ 313

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha