سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
محمود فتحلی خانی

عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با تاکید بر بررسی مبانی علوم انسانی، بررسی نسبت علوم اجتماعی و کلام را نیز ضروری دانست.

 به گزارش خبرگزاری حوزه، محمود فتحعلی خانی پیش از ظهر امروز در همایش مبانی کلام در علوم اسلامی که در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزارشد گفت: اولین پرسش درباره علوم انسانی، تعریف این علوم و رابطه علم و انسان است.

وی افزود: اگر علوم را به عرصه های نظری، علمی و تولیدی تقسیم کنیم، باید گفت که در حوزه علوم اجتماعی هر سه شاخه وجود ارد.

فتحعلی خانی یادآورشد: شناخت این سه حوزه باعث می شود که نسبت این علوم را باهم و ارتباط میان علمی آنها را پیدا کنیم.

وی گفت: مهمترین تاکیدی که دین بر علوم انسانی چون روانشناسی و جامعه شناسی و... دارد، آن است که چگونه می تواند گزاره های دینی را بر آنها بار کند و چگونه این رابطه می تواند بوجود بیاید.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: به طور کلی در این گونه علوم در قالب طرحی که از گذشته در زندگی تجربی انسان ها روی داده، زندگی می کنیم و آنها را مورد مطالعه قرار می دهیم.

عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه ودانشگاه گفت: وقتی در عرصه زندگی دینی این مباحث بسط پیدا می کند، رابطه بین انسان و جهان را شکل می دهد و مقرراتی در این حوزه را ایجاد می کند؛ در اینجا هستی شناسی به علاوه تناسب آن با اهداف وجامعه شکل دهنده این علوم ترکیب یافته است.

فتحعلی خانی یادآورشد: اگر کلام را به معنای مبانی که انسان را در یک بافت منسجم، ترسیم می کند در نظر بگیریم در نتیجه می توانیم کلام مرتبط با نظام تولیدی در یک بافت علوم انسانی را ترسیم کنیم؛ یعنی کلامی تولید کنیم که ناظر به علوم انسانی است.

وی گفت: برای رسیدن به این شکل واحد باید از مبانی علوم اجتماعی نیز کمک بگیریم؛ اگر قلمرو این بحث که شامل عرصه های حیات دنیایی است را در نظر بگیریم می توانیم به شاکله اصلی این علوم نیز با کمک علم کلام دست یابیم.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha