شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کد خبر: 1578
۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۸
خبر گزاری حوزه

جمعی از علمای شیعه کشمیر با حضور در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی از نزدیک با فعالیت های این مرکز علمی، پژوهشی و تحقیقاتی آشنا شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، مدیر بین الملل مرکز نور در سخنانی ضمن اشاره به تاریخچه مرکز، نرم افزار کتابخانه جامع فقه اهل بیت(ع) را یکی از شاهکارهای فاخر و ارزشمند مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی عنوان کرد.

محسن مسچی اظهارداشت: نرم افزار کتابخانه جامع فقه اهل بیت(ع) با بهره گیری از تمام کتابخانه های فقه و حقوق شامل بیش از 3 هزار جلد کتاب فقهی است.

وی افزود: در جامعه علمی امروز آنچه بیش از پیش احساس شده و جای آن به عنوان یک منبع علمی و دیجیتال بسیار خالی بود، مساله فقه بود که با هفت سال کار پژوهشی و ماهها کار برنامه نویسی و فنی امروز شاهد عرضه نرم افزار کتابخانه دیجیتالی جامع فقه اهل بیت(ع) باشیم.

وی ادامه داد: قابلیت های فراوان پژوهشی در این نرم افزار ارائه شده است که افراد می توانند به راحتی از منابع فقهی استفاده کنند. مدیر پروژه لوح فشرده کتابخانه جامع فقه اهل بیت (ع) با بیان اینکه بیش از 30 جلسه تحلیل و طراحی برای تدوین این نرم افزار برگزار شده است، اظهار داشت: از بسیاری از متخصصان این فن برای تهیه این نرم افزار استفاده شده است.

مسچی بیان داشت: بیش از 3 هزار جلد کتاب فقهی در این نرم افزار گردآوری شده است و برای به دست آوردن این تعداد کتاب به تمام کتابخانه های فقه و حقوق مراجعه شده است.

وی با بیان اینکه در این نرم افزار از کتب فقهی خطی استفاده شده است، بیان داشت: ما در این قسمت با مراجعه به کتابخانه برخی از علما و مراجع معظم، این کتب را به صورت امانت دریافت و به صورت نرم افزار در آوردیم.

مدیر بین الملل مرکز نور با اشاره به این که یک میلیون و 135 هزار صفحه در این نرم افزار گنجانده شده است، گفت: از یک هزار و 64 عنوان کتاب عربی و 187 عنوان کتاب فارسی بر اساس قرون آنها در این نرم افزار استفاده شده است.

وی گفت: کاربر می تواند بر اساس قدمت زمانی مسائل فقهی را به دست بیاورد و بداند که از چه زمانی ان مسئله مطرح شده است.

مسچی با بیان اینکه 14 دوره کتاب لغت در این برنامه قرار گرفته است، افزود: سعی شده است تا از لغتنامه های مورد اعتماد قرون اولیه در این نرم افزار استفاده شود و بعضی از آنها حتی در زمان خود اهل بیت (ع) نوشته شده است.

وی با بیان این که تمام آیات قرآن در تمام کتب فقهی در این نرم افزار فهرست بندی شده است، بیان داشت: آیات الاحکام را در این نرم افزار به تمام متون فقهی مرتبط کرده ایم و یک آیات الاحکام جامع در گستره 3 هزار جلد کتاب در این نرم افزار فراهم شده است.

مسچی ادامه داد: از دیگر قابلیت های ممتاز این نرم افزار استفاده از مسئله قواعد فقه است. وی تصریح کرد: 143 قاعده از مجموع قواعد فقهی که بیشتر مورد استفاده فقها بوده است در این نرم افزار تهیه کرده ایم و به تمام سرفصل ها و عناوین کتب فقهی آن را متصل کرده ایم.

مدیر بین الملل مرکز نور بیان داشت: یکی دیگراز ابتکارات و قابلیت های خوب این نرم افزار اتصال کتاب ها به یکدیگر است.

وی تصریح کرد: بیش از 2 هزار و 900 کتاب در این نرم افزار ارائه شده است و به زودی نسخه نهایی این نرم افزار عرضه خواهد شد.

مسچی افزود: یک دیگر از قابلیت های این نرم افزار این است که در 59 باب اصلی فقهی و سه باب فرعی شامل مسائل مستحدثه فی الطب، مسائل مستحدثه فی المکاسب و مسائل مستحدثه متفرقه این نرم افزار تدوین شده است.

وی خاطرنشان کرد: تمام کسانی که فقه و حقوق اهل بیت (ع) را تدریس می کنند، می توانند به این نرم افزار مراجعه کنند و این نرم افزار برای دانشجویان رشته فقه و حقوق هم قابل استفاده است.

انتهای پیام 313/17

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha