چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
واعظ موسوی

عضو خبرگان رهبری با بیان این که قیام طلاب و روحانیون در هفدهم و هیجدهم دیماه که منجر به یوم الله 19دی به عنوان یک حماسه تاریخی به ثبت رسید منشا خیزش مردمی شد.

حجت الاسلام والمسلمین واعظ موسوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با گرامیداشت سالروز قیام مردم قم در یوم الله 19دی، اظهار داشت: بعد از اقدام بصیرت‌افزای حضرت امام(ره)  در سال 42 علیه رژیم منحوس پهلوی رژیم طاغوت برای سرکوبی این حرکت عظیم امام را تبعید و علما و روحانیون سرشناس را زندانی کرد.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به توهین روزنامه اطلاعات به حضرت امام (ره)، بیان داشت: خبر اهانت ‏به امام(ره) و روحانیون به سرعت در محافل علمی و مذهبی حوزه پیچید و اولین واكنش نیز از سوی اساتید و فضلای حوزه علمیه قم كه شاگردان یا دوستان امام(ره) بودند صورت گرفت.

وی  با بیان این که در پدید آوردن واقعه 19دی ، روحانیون و طلاب  نقش اساسی داشتند، بیان داشت: در روزهای 18 و 19دی  ماه سال 56 بیش از ده سخنرانی توسط مراجع عظام و فضلای حوزه انجام  شد و ده ها اعلامیه در اعتراض به عملكرد رژیم توسط گروه های مختلف صادر گردید.

حجت الاسلام والمسلمین واعظ موسوی ادامه داد: در شهرهای دیگر نیز به تبع قم، اعتراضاتی صورت گرفت كه بیشترین اقدامات از سوی  ائمه جماعات، حوزه‏های علمیه، بازاریان، دانشگاهیان و گروههای سیاسی بود.

عضو خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: رژیم، برای خاموش کردن قیام 19دی، به صورت وحشیانه به سمت روحانیون تیراندازی کرده  وخون های پاک علما و مردم قم در کف خیابان‌های قم ریخت و جوی خون راه افتاد.

وی با بیان این که 19دی منشا خیزش حرکت انقلابی مردم شد، اظهارداشت: برگزاری اربعین شهدای 19دی در سایر شهرها، سرآغاز حرکت دیگری همراه با بصیرت بود که به سراسر کشور گسترش یافت و در بهمن ماه سال 57 به ثمر نشست.

حجت الاسلام والمسلمین واعظ موسوی با بیان این که 19دی به عنوان روز تاریخی در حافظه تاریخی ملت قهرمان ایران، همواره باقی خواهد ماند، بر لزوم حفظ و پاسداشت ایامی که به عنوان یوم الله در انقلاب اسلامی به ثبت رسیده تاکید کرد و گفت: همان طور که در استمرار اسلام، محرم و صفر نقش ایفا می کنند، پاسداشت ایامی که در انقلاب، نقطه عطف به حساب می آیند و باعث زنده بودن نهضت امام خمینی شده اند، سبب بقاء آن خواهد شد.

وی تصریح کرد: برکاتی که در انقلاب اسلامی اتفاق افتاده، القای آن در جامعه و رساندن به نسل های آینده به ویژه نسل جوان بسیار لازم و ضروری است و فضلای حوزه در این زمینه نقش ارزنده ای دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha