جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024

آیت الله العظمی صافی در آخرین روز درس خارج فقه خود در سال تحصیلی87، خطاب به حوزویان و طلاب گفتند: حوزه و طلبه تعطیلی ندارد و همیشه باید در مقام کسب و تحصیل علم باشد و با توجه به شرایط خاص این زمان، از فرصت‌های بدست آمده در جهت تحقیق و مطالعه، استفاده کنند.

به گزارش مرکز خبر حوزه، معظم له بر احاطه و اشراف علمای سابق بر مسائل پیرامون خویش اشاره کرده و افزودند: سابقاً علما در هر مجلسی که جمع می‌شدند، به بحث علمی می‌پرداختند و از مطالب متفرقه‌ای که امروزه در مجالس مطرح است خبری نبود و به همین جهت بود که قوّت علمی آنان زیاد می‌شد و اثر درس بیشتر بود.
ایشان اثر بحث و مناظره علمی را بیشتر از درس و مطالعه صرف دانست و بیان داشتند: حوزه به نحوی بود که همه جا صحبت علمی بود؛ صحبت از کتاب‌های مختلف و مسائل مختلف علمی پیش‌ می‌آمد و این بحث‌ها طلاب را مجبور می‌کرد تا بیشتر مطالعه و تحقیق کنند.
این مرجع تقلید با واجب کفایی خواندن درس و بحث برای حوزویان اظهار داشتند: فرق نمی‌کند که مدرسه و کلاس باشد یا نباشد، اگر واجب است درس بخوانیم، مدرسه و کلاس هم که نباشد باید درس و مطالعه داشته باشیم و تحقیق کنیم. باید زحمت کشید و با این همه سوالاتی که در زمینه‌های مختلف ایجاد می‌شود، بیکار بودن و مطالعه نداشتن در شأن یک طلبه و عالم اسلامی نیست.
ایشان به ضرورت‌ آشنایی طلاب در زمینه‌های مختلف علمی اشاره کرده و عنوان کردند: در همه رشته‌ها باید مطالعه و تحقیق شود از جمله در رجال، تاریخ اسلام، کلام، الهیات و به خصوص در فرق تازه‌ای که هر روز از گوشه و کنار دنیا سر در می‌آورند، باید مطالعه و تحقیق شود.
معظم له به تبلیغات گسترده و انتشار کتب در ابعاد وسیع توسط وهابیت و سلفی‌ها اشاره کرده و تصریح کردند: مسئولیت سنگین برعهده روحانیت است که در مقابل این هجمه‌ وسیع و نشر اکاذیب و افتراها، ایستادگی کنند حاضر جواب باشند و هر کجا بحثی پیش آمد، از عهده‌ جواب آن برآیند.
ایشان با استناد به متون دینی بیان داشتند: علما چشم دین و اسلام هستند و باید اطراف را ببینند و بدانند چه می‌گذرد، قبلاً چه بوده و الان چه شده است و نسبت به مطالب و مسائل حساس باشند و احساس مسئولیت کنند. اگر عالمی در خانه بنشیند و فقط به عبادت بپردازد گروه‌های باطلی که پیش آمده‌‌اند، بیشتر می‌شوند و دیگر از دین  چیزی نمی‌ماند.
ایشان با انتقاد نسبت به شیوه‌ تجلیل از علمای گذشته افزودند: می‌بینید که مدام برای علما کرامت نقل می‌کنند، برای علما فعالیت نقل کنید، ببینید که اینها با چه کسانی مبارزه کرده‌اند و در پاسخ‌گویی به شبهات چقدر زحمت کشیده‌اند و اینکه شیعه و مذهب مردم را حفظ و در این مقامات کار کرده‌اند مهم است.
این مرجع تقلید ضمن تبیین رسالت‌های حوزه علمیه و علماء، نسبت به نفوذ فرق و افکار ضاله در بعضی مناطق هشدار داده و گفتند: علما باید فتنه را بخوابانند و صدای فتنه‌گران را خفه کنند تا آنها نتوانند جوانان ما را گمراه و مردم بی‌اطلاع را منحرف کنند، اینکه بنشینیم و بگوییم که چیزی نمی‌دانیم، این ادای وظیفه نیست و در این خصوص مسئولیم، به ویژه در این زمان همه موظفیم که مواظب جهات دینی و مذهبی مردم باشیم و آن را کنترل و حفظ کنیم.
معظم له با اشاره به گسترش تبلیغی حوزه‌های علمیه تصریح کردند: کل دنیا باید زیر نظر علما باشد، در گذشته اگر جنگی در چین می‌شد، تا خبر آن به ایران برسد جنگ تمام شده بود و به تاریخ پیوسته بود، ولی امروزه اگر اتفاقی در گوشه‌ای از جهان بیافتد در تمام دنیا عکس العمل دارد و علما باید خود را مدافع دین و مذهب بدانند.
ایشان با اشاره به سختی‌های زندگی و مشکلات مادی طلاب در عصر حاضر افزودند: علمای سلف در نهایت فقر زندگی می‌کردند و نان خالی می‌خوردند تا استقلال اقتصادی داشته باشند و حاجت به کسی نداشته باشند و آن کسی که می‌خواهد به حوزه بیاید باید بتواند قناعت و صبر پیشه کند.
معظم له در پایان با آرزوی توفیق و موفقیت برای کلیه طلاب و علمای اسلام بیان داشتند: همانطور که در دعای عهد می‌خوانیم، باید در تلاش باشیم حوائج حضرت ولی عصر ارواحنا فداه را برآورده سازیم و از حوائج حضرت همین است که در مقام کسب علم و معارف اهل بیت علیهم السلام و مدافع و پاسدار حریم اسلام و مذهب باشیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha