جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به همکاری و تعامل خوب مسئولان ایرانی و عربستان، اعلام کرد: فضای آرام و مطلوبی بر حج امسال حاکم است و برخی مشکلات سال های گذشته نیز برطرف شده است.

به گزارش مرکز خبر حوزه، به نقل از پایگاه حج، حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر در جمع خبرنگاران اعزامی به مدینه منوره در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت زائران ایرانی در مدینه منوره و مکه مکرمه گفت: مشکلاتی که در سال‌های گذشته در فرودگاه‌ها داشتیم خیلی کم شده و مسئولان دولت میزبان نیز از ابتدای ورود رفتار معتدل‌تری نسبت به سال‌های گذشته دارند.

* فضای آرامی بر حج حاکم است

سرپرست حجاج ایرانی افزود: روزانه طی بازدیدهایی از ساختمان‌های محل اقامت زائران عزیز از نزدیک با آنها دیدار می‌کنم. خوشبختانه یک فضای کاملاً آرام و مطلوبی بر حج امسال حاکم است. احساس می‌کنم فضای فعلی، فضای قابل قبولی است و اگر مشکلات جزئی است با تفاهم و گفتگو حل خواهد شد. امیدوارم به همین شکل تا پایان ادامه پیدا کند و بهتر هم بشود و بتوانیم امسال حج مطلوبی داشته باشیم.

* با پلیس عربستان درباره دعای کمیل توافق شده است

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در پاسخ به سوال دیگری درباره مراسم دعای کمیل و زمینه‌سازی‌های انجام شده برای برگزاری این مراسم، گفت: طی چند سال گذشته با هماهنگی که با مسئولان عربستانی داشتیم، مسئولان کشور میزبان نیز همکاری خوبی دارند. در دو روز گذشته نیز از بعثه مقام معظم رهبری با رئیس پلیس مدینه دیدار و نتیجه دیدارها نشان می دهد که تفاهم کامل وجود دارد و هیچ مشکلی برای برگزاری دعای کمیل شب جمعه نیست.

* دعای کمیل نمونه ای از نظم ایرانیان

وی افزود: مردم نیز همه آموزش‌های لازم را دیدند. مراسم دعای کمیل که با حضور مشتاقانه زائران ایرانی برگزار می شود در پیش چشم و نظر مسئولان عربستان نیز مراسم معنوی و منظمی جلوه کرده و البته همین طور هم است. مراسم دعای کمیل، نظم خیلی خوبی دارد. زائران در ساعت معینی در محل برگزاری مراسم حضور پیدا می کنند، محیط را هم تمیز می کنند و می روند تا شرایط جلوی بقیع شرایط نامطلوبی نباشد. امیدواریم زائران کشورمان در کمال آرامش و متانت از فضای بین الحرمین استفاده کامل کنند.

* مراسم برائت از مشرکین در موعد مقرر برگزار می شود

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه حضور در جمع خبرنگاران به پرسش دیگری درباره اینکه مبنای اظهارنظرهای برخی افراد درباره شرایط ویژه مراسم برائت از مشرکین امسال نیز گفت: مراسم برائت از مشرکین، همه ساله طبق برنامه در روز عرفه در صحرای عرفات برگزار می شود و امسال نیز هیچ تغییری در مکان و برنامه های آن نداریم.

* از اظهار نظر غیر مسئول بپرهیزیم

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر افزود: تعجب می کنم چرا عزیزانی که از این حوزه اطلاع ندارند در رابطه با مراسم برائت اظهار نظر می کنند. در حکم مقام معظم رهبری و در ابلاغیه ای که دفتر معظم له برای من صادر کردند سرپرستی حجاج ایرانی و امور سیاسی و معنوی حج بر عهده بنده گذاشته شده است. اگر تغییر در برنامه ها ایجاد شود، بعثه آنها را اعلام خواهد کرد.

سرپرست حجاج ایرانی خاطرنشان کرد: در فضای ملتهبی که دشمنان ایجاد کرده اند و آمریکایی ها به دنبال ایجاد فتنه ای جدید هستند و با طرح شایعاتی می خواهند روابط بین دولتها را به هم بزند و از این رهگذر سوء استفاده کنند، لازم است افراد از اظهار نظرهای اینگونه خودداری کنند. مطبوعات و رسانه های ارتباط جمعی نیز به این نکته توجه داشته باشند. اگر ما هر گونه برنامه دیگری درباره مراسم برائت از مشرکین داشته باشیم روابط عمومی بعثه مقام معظم رهبری در مدینه یا مکه رسماً اعلام خواهد کرد.

مسائل حج از روابط سیاسی بین کشورها جداست

وی درباره رفتار کشور میزبان در قبال زائران ایرانی در حج امسال گفت: مسائل مربوط به حج و زیارت را از روابط سیاسی بین کشورها و روابط سیاسی دو کشور ایران و عربستان جدا کرده‌ایم. نه اینکه حج را سیاسی ندانیم بلکه حج و زیارت حوزه تعاملی مشترکی بین ما و دولت و کشور میزبان دارد. امیدواریم بتوانیم با یک تعامل مثبت، همه کشورهای مسلمان در جهت رسیدن به اهداف حج موفق و کوشا باشیم.

بیش از هر زمانی به وحدت امت اسلامی نیاز داریم

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر، حج را یک ظرفیت بسیار مهم برای جهان اسلام دانست و گفت: مهمترین تلاش ما تنویر افکار عمومی و روشن کردن ذهن مسلمانان دنیا و رسیدن به وحدت است. امروز هم احساس می کنیم بیش از هر زمانی به وحدت امت اسلامی نیاز داریم اما قطعا بدانید فتنه انگیزان نخواهند گذاشت و اینها فتنه انگیزی می کنند و نمی خواهند بگذارند این وحدت در شرایط کنونی خود را نشان دهد و تجلی پیدا کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha