شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024

حوزه در قبال انتخابات بی توجه نیست و حوزه های علمیه از سیاست دور نیستند اما از جریان های سیاسی حتما دور هستند.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت الاسلام و المسلمین محمود رضا جمشیدی در اولین نشست مشترک مدیران حوزه های علمیه استان ها و معاونین و مدیران ستادی که صبح امروز در مدرسه علمیه معصومیه قم برگزار شد، با اشاره به فرارسیدن ایام انتخابات گفت: حوزه در قبال این مسئولیت بی توجه نیست و حوزه های علمیه از سیاست دور نیستند اما از جریان های سیاسی حتما دور هستند.

وی افزود: هر کاندیدی نقاط منفی و مثبت و آمد و رفتی دارد، حتی برخی با حوزه های علمیه در ارتباط هستند، ولی حوزه های علمیه پایگاه و جایگاه روحانیت را فراتر از این مباحث می داند و حوزه های علمیه مقدس تر از این است که به شکل خاص در مسائلی از این دست وارد شود و ستاد انتخاباتی فلان کاندیدا شود و مروج فلان جریان و جبهه گردد.

قائم مقام حوزه های علمیه گفت: مدیران استانی می بایست حداکثر مراقبت در این زمینه  را داشته باشند و نگران دلخوری ها نباشند، باید مراقب آسیب هایی بود که بر اثر بی دقتی به نهاد روحانیت وارد می شود.

وی تاکید کرد: مسیر حوزه های علمیه در سیاست، مسیر اطاعت از رهبری و هدایت های ایشان است، تلاش می کنیم مردم در انتخابات وارد شوند و حضور حداکثری را ترویج می کنیم و شاخص ها و ملاک هایی که مد نظر رهبری است را ترویج می کنیم، ولی بیش از این در عرصه انتخابات وارد نخواهیم شد.

حجت الاسلام والمسملین جمشیدی بیان داشت: کار اصلی روحانیت تربیت انسان ها است و کسانی که عمرشان را برای این کار می گذارند باید به این اعتقاد داشته باشند که تربیت انسان ها، مهمترین کاری است که می توان عهده دار شد و وظیفه ای است که انبیای الهی به دوش می کشیدند.

وی افزود: کار مدیریت های استانی، فعالیت نویی است و ممکن است هر یک از مدیران در مقام تئوری و نظر اشکالات و پیشنهادی داشته باشند که از این پیشنهادات استفاده می شود، البته امروز که وارد این عرصه شدیم، باید با تمام توان حرکت کرد.

قائم مقام حوزه های علمیه ادامه داد: تغییر و تحولات باید از مسیر و مجرای قانونی خود صورت گیرد، هیچ کار نو و تازه بدون اشکال نیست، بعد از مدتی نیازمند تجدید نظر و بررسی است، بنابراین اگر قانونی دارای اشکال تشخیص داده شود، باید از مدار قانونی این اصلاح صورت گیرد.

وی بیان داشت: همه وظیفه داریم آنچه ابلاغ شده را اجرایی کنیم و این مسیر نو و تازه را تجربه کنیم، در این مسیر صمیمیت، همدلی، تلاش مجدانه و پرکاری بسیار اهمیت دارد.

حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی، گفت: خط فرمان تشکیلاتی، باید رعایت شود و برای مدیران و شورا ها، مداری تعریف شده که باید در همین مدار حرکت کرد و مصوبات و اجرای آنها را در مسیر همین مدار پیش برد.

وی با اشاره به سیاست تقویت حوزه های علمیه شهرستان بیان داشت: این سیاست با هدف بهره مندی از علما و بزرگان شهرستان ها در اداره حوزه های علمیه طراحی شده ، البته باید همه حرکت ها و برنامه ها در مدار قانونی باشد.

قائم مقام حوزه های علمیه گفت: فلسفه تشکیل مدیریت های استانی، روان سازی امور و تشکیلات سازی است و این می طلبد که مدیران پیشنهادات و انتقادات خود را مطرح کنند، تا این روند بهبود یابد و اشکالات احتمالی رفع شود.

وی افزود: حل مشکلات طلاب در بخش های مختلف معیشتی، آموزشی، تربیتی و اخلاقی بر عهده مدیران و اعضای شوراها است و همه مسئولین باید در این زمینه به وظیفه خود عمل کنند.

حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی بیان داشت: امور مطالعاتی و راهبردی، لایه دار است، همچنان که شورای عالی حوزه درراس حوزه قرار دارد، مجموعه مدیریت استانی نیز همین گونه است و دارای همین لایه ها است.

وی افزود: عدم تمرکز در ستاد یکی از مسائل مهم است، مدیریت در حوزه در عین اینکه ستاد واسط است با صف اشتباه نگیرند، آخرین رده صف ، مدارس علمیه هستند و تا می توان باید کارها را به مدارس علمیه واگذار کرد.

قائم مقام حوزه های علمیه گفت: احساس مسئولیت جزئی از هویت طلبگی است، البته باید به اساتید و مدیران امکانات و تجهیزات لازم را داد، ولی احساس مسئولیت می تواند بسیاری از کاستی ها را جبران کند، مدیران باید از همه ظرفیت ها بهترین استفاده را داشته باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ظرفیت های مدارس را باید به کار گرفت و در انجام کارها به صورت پروژه ای و پیمانی اقدام کنید، بنای مدیریت این است که اداره مدارس به سمت هیئت امنایی شدن پیش رود، تا ماندگاری مدرسه بیشتر شود و از همه ظرفیت های مدرسه استفاده گردد.  

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha