جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024

رییس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم از پاسخگویی تلفنی به 50 هزار سئوال و شبهه از سوی کارشناسان این مرکز خبر داد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت الاسلام والمسلمین حسن رضایی مهر، امروز در نشست خبری با تشریح فعالیت‌ها برنامه‌های مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم گفت: این مرکز در سال1379 در راستای پاسخگویی به شبهات دینی و عقیدتی تاسیس شد و از همان ابتدا تا کنون توانسته در این مهم توفیقات خوبی بدست آورد.

وی افزود: استفاده از محققین و متخصصان در عرصه‌های گوناگون پاسخگویی به شبهات یکی از امتیازات این مرکز است.

رییس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه با بیان این‌که این مرکز تنها مرکز حوزوی است که در عرصه مطالعات و پاسخگویی به شبهات فعالیت دارد ادامه داد: پاسخ‌هایی که ارائه می‌شود در قالب کتاب، نشریه، سایت، نرم‌افزار و محصولات صوتی و تصویری و رسانه‌ای می‌باشد.

* رصد شبهات

حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی مهر با بیان این‌که مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات متشکل از گروه علمی، حقوق، تاریخ و سیره،‌ قرآن،‌تفسیر، تربیت و مشاوره، ادیان و مذاهب،‌ سیاست و شبهه‌یابی می‌باشد، اظهار داشت: این گروه‌ها شبهات جاری را رصد و پاسخ‌های منطقی را ارائه می‌دهند.

وی با بیان این‌که در دیداری که اعضای این مرکز با مقام معظم رهبری داشتند، معظم له بر فعالیت حوزه در زمینه پاسخ به شبهات بسیار تاکید داشتند و این مرکز هم بر اساس تاکیدات ایشان اقدام کرده است، گفت:‌ سایت مرکز به نشانی www.andisheqom.com یکی از بخش‌های ارائه پاسخ به مخاطبان است که هزاران مقاله و مطلب علمی را در خود جای داده است و یکی از بهترین پایگاه‌های برتر محسوب می‌شود.

رییس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه خاطرنشان کرد: سایت اندیشه قم در 1600 سایت لینک شده است و در ماه 100هزار کاربر به این سایت مراجعه می‌کنند.

وی با بیان این‌که پاسخ به شبهات از طریق ایمیل، مکاتبه و تلفن انجام می‌شود،‌افزود: سوالات ارسالی از طریق پست الکترونیکی و مکتوب به گروه‌های مربوط محول می‌شود و محققان آن‌را بررسی کرده و پاسخ علمی را حداکثر تا یک هفته برای کاربران ارسال می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی مهر با بیان این‌که تاکنون 10هزار سوال از طریق ایمیل پاسخ داده شده است، خاطرنشان کرد: از سال84 تا کنون به 50هزار سوال تلفنی پاسخ داده شده که روزانه به طور متوسط 30سوال از این طریق جواب داده می‌شود.

وی با اشاره به این‌که از طریق مطبوعات کشور 39هزار مقاله بررسی شده است،‌ بیان داشت این مرکز بیش از 2هزار سایت اینترنتی را شناسایی کرده که 450 سایت تنها شبهه افکن هستند.

* تولید نرم‌افزاری با 8 هزار پرسش و پاسخ

رییس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه، برگزاری 133 جلسه گفتمان دینی در قم و سایر شهر‌ها، ارائه 123 برنامه به صدا و سیما، تالیف و چاپ 60 کتاب و نیز 40عنوان کتاب در دست چاپ، انتشار20 شماره از مجله صبا و تهیه نرم‌افزار پاسخ به شبهات در قالب 8هزار سوال را از فعالیت‌های این مرکز برشمرد و گفت: نرم‌افزار دوم پاسخ به شبهات نیز با 8هزار سوال در دست تولید است که به‌زودی عرضه می‌شود.

وی دفاع از اصل اسلام، اندیشه‌های سیاسی اسلام، مراجع معظم تقلید، علما و اصل ولایت فقیه را از جمله اهداف مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه ذکر کرده و افزود: یکی از ویژگی‌های محققین مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات این است که تحصیل کرده حوزه و دانشگاه در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا هستند و در هر گروهی 20محقق و یک مدیر علمی و دبیر فعالیت دارند و تلاش می‌کنند پاسخ‌های علمی و مستدل به شبهات را ارائه کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی مهر ادامه داد: بیشتر مخاطبان مرکز، جوانان و قشر دانشجو هستند که بیشتر شبهات امروزی را مطرح می‌کنند.

وی با بیان این‌که این مرکز با سایر مراکز پاسخ به شبهات از جمله دفتر تبلیغات اسلامی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، دفاتر مراجع معظم تقلید، ارتباط دارد  خاطرنشان کرد: اعتماد مردم به حوزه علمیه است و می‌خواهند پاسخ سوالات و شبهات دینی و اعتقادی خود را از حوزه بگیرند؛ بنا براین باید به این مرکز توجه بیشتری ‌شود؛ چراکه تنها مرکز وابسته به حوزه علمیه است.

رییس مرکز مطالعات و پاسخ به شبهات حوزه یاد‌آور شد: این مرکز علاوه بر شناسایی سایت‌های شبهه افکن،واحد رسانه را راه‌اندازی کرده و برای پاسخ به شبهات این شبکه‌ها 10طرح را در دستور کار خود دارد.

* پاسخگویی پیامکی راه‌اندازی می‌شود

وی در پایان خاطرنشان کرد: طرح پاسخگویی پیامکی در راستای شبهه زدایی از دین به‌زودی در این مرکز راه‌اندازی خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha