جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024

تنی چند از اساتید حوزه و دانشگاه خواستار برخورد قاطعانه مسئولان شیراز با هتاکان امنیت اخلاقی شدند.

نخستین ساعات کاری امروز را سپری می کردیم که از طریق برخی از خبرگزاری ها متوجه شدیم شب گذشته ، یکی از روحانیون نهاد رهبری در دانشگاه شیراز و امام جماعت خوابگاه شهید رجایی این دانشگاه در حین نهی از منکر و جلوگیری از ربوده شدن یک دختر جوان که همراه پدر خود در حین تردد در خیابان‌های شیراز بوده مورد حمله اراذل و اوباش خیابانی قرار گرفت.

به گزارش شاهدان در محل، اراذل و اوباش خیابانی که در حالت طبیعی نبودند در هنگام تلاش برای ربودن دختر جوان پس از ضرب و شتم پدر وی با دخالت یک روحانی مواجه می‌شوند.

این اوباش با زدن ضربات چاقو، سعی بر عملی کردن نقشه شوم خود داشته‌اند که این مسئله منجر به خون‌ریزی شدید روحانی شده و مردم و مغازه‌داران با مشاهده این صحنه با حضور خود پنج تن از اراذل را دستگیر و تحویل نیروی انتظامی می‌دهند.

در طول سال 90 که اینک شاهد واپسین روزهای آن هستیم، متاسفانه چندین مورد از این قبیل حوادث رخ داده است و البته به نظر می رسد که واقعه یاد شده نیز، آخرین آن نباشد.

حوزه نیوز در همین راستا با تنی چند از روحانیون شاغل در دانشگاه های شیراز گفتگوی کوتاهی در خصوص چرایی وقوع این مسایل و راهکارهای مقابله با آن ها پرداخته است که در ادامه می آید؛

حجت الاسلام و المسلمین عبدالرضا محمودی، مدیر گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به این که باید ابعاد این گونه قضایا ، به درستی کالبدشکافی شود، ابراز داشت: آن چه مسلم است این که متاسفانه فضای امر به معروف و نهی از منکر آن طور که باید و شاید در جامعه ما فراگیر نیست و حال آن که شرع مقدس و روایات صادره از ائمه اطهار(ع) همه ما را مکلف به اهتمام به این وظیفه دینی کرده است.

وی اضافه کرد: طبعا در چنین وضعیتی وقتی یک فرد روحانی و یا غیر روحانی در حمایت از کسی دست به امر به معروف و نهی از منکر می زند، این گونه عده ای اراذل و اوباش نسبت به او بی حرمتی کرده و وی را مورد ضرب و شتم قرار می دهند.

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین نهادینه سازی فرهنگ و بستر اجرای امر به معروف و نهی از منکر را لازمه مقابله اصولی با این گونه بی حرمتی ها و آزار و اذیت ها دانست و گفت: چند سال پیش در همین شیراز واقعه ای شدیدتر و تاسف بارتر از حادثه اخیر برای یک بسیجی آمر به معروف و ناهی از منکر رخ داد که منجر به جراحت عمیق و شدید وی شد و لذا این طور نیست که فکر کنیم این گونه حوادث تنها برای روحانیون اتفاق می افتد اما آن چه باعث برجسته تر شدن این گونه حوادث برای عزیزان روحانی می شود، به خاطر تلبس آن هاست.

حجت الاسلام و المسلمین حمید محمودیان ، مسئول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه های آزاد اسلامی استان فارس نیز باتاکید بر لزوم مقابله با اراذل و اوباشی که ناجوانمردانه به آمرین به معروف و ناهیان از منکر حمله می کنند، تصریح کرد: از حیث سلبی باید راهکارهای امنیتی و ایجابی برای دفاع از کسانی که در جامعه اهتمام عملی به امر به معروف و نهی از منکر دارند، به کار گرفته شود و اما از حیث ایجابی، باید برنامه های فرهنگی در سه فاز کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت طراحی و اجرایی شود.  

وی بیان داشت: حاکمیت باید با هتاکان و اراذل و اوباشی که فضای ناامنی را در جامعه ترویج می دهند به ویژه کسانی که با آمرین به معروف به مقابله شدید فیزیکی برمی خیزند، برخورد جدی و قاطعانه داشته باشد و نباید خدای ناکرده در این خصوص شاهد کوتاهی بعضی مسئولان باشیم.

این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز همچنین خاطرنشان کرد: رسانه های جمعی نیز باید در این قضیه هوشیارانه وارد عمل شده و چنین برخورد قاطعانه ای را مطالبه کنند.

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha