جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024

زیارت جامعه کبیره،‌ یادگاری ارزشمند از امام هادی(ع) و درس کامل امام شناسی برای انسان‌هاست و لازم است معارف آن به طور شایسته‌ای برای مردم بیان شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه درباره حرمت کلام اهل‌بیت(علیهم‌السلام) در جامعه شیعی و لزوم توجه به مبانی و ارزش‌های دینی ائمه اطهار(ع) در تشکیل جامعه متعالی اظهار داشت: کسی که شیرینی کلام معصومین(علیهم‌السلام) را درک کند، آن را می‌پذیرد و از آنها متابعت می‌کند.

وی با اشاره به سخن یکی از اندیشمندان آمریکایی که گفته بود من آثار شیعه و اهل سنت را دیده‌ام، ‌ولی به نظر من اسلام یعنی گفته‌های شیخ صدوق، گفت: همانطور که می‌دانیم، گفته‌های شیخ صدوق، همگی سخنان معصومین و روایات ائمه اطهار(علیهم‌السلام) است. بنابراین، اگر بتوانیم روایات موجود را به  زبان روز و  شیوه گفتاری قابل فهم برای فهم عموم مردم ارائه کنیم،‌ مردم نیز از آن اطاعت می‌کنند.

مدیر مؤسسه امام هادی(ع) با اشاره به این که اهل‌بیت(علیهم‌السلام) نیز مانند قرآن مهجور هستند، گفت: امروز چارچوب حوزه ما فقه است و بر اساس تعالیم مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام)‌ بهترین فقه را داریم، ‌ولی  نسبت به احادیث تربیتی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و... کمتر توجه شده است.

وی با تأکید بر این که کلام اهل‌بیت(علیهم‌السلام) در میان مردم غریب است، گفت: فعالان فرهنگی باید مقداری از وقتشان را در کلام اهل‌بیت(علیهم‌السلام) صرف کرده و آنها را از غربت خارج کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی‌پور در ادامه با اشاره به توهین‌های اخیر به ساحت مقدس ائمه اطهار(علیهم‌‌السلام) به ویژه امام هادی(ع) اظهار کرد:‌ درباره این امام همام اطلاعات چندانی دراختیار عوام نیست؛ بسیاری از مردم تنها چیزی که از ایشان می‌دانند، غربت و حصر نظامی حضرت هادی(ع) می‌باشد.

وی افزود: آنچه که کمتر درباره این حضرت گفته می‌شود نفوذ معنوی ایشان بود. این امام همام در زمان خود به اندازه‌ای نفوذ معنوی‌ داشتند که از آفریقا تا شام، عراق، ایران و یمن، با ایشان مکاتبه داشتند.

مدیر مؤسسه امام هادی(ع) ادامه داد:‌ نفوذ حضرت در میان مردم به اندازه‌ای بود که برخی قائل به الهیت او بودند. البته حضرت نامه‌ای نوشتند و آنها را تکذیب کرده و لعن کردند.

وی زیارت جامعه کبیره را یادگاری ارزشمندی از سخنان آن حضرت برشمرد و گفت:‌ زیارت جامعه کبیره درس کامل امام شناسی است. البته چون فهم بشر محدود است، این گونه بیان شده است، در حالی که جایگاه ائمه معصومین(علیهم‌السلام) بسیار بالاتر از آنچه که ما می‌دانیم، است.

15/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha