چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024

تاریخ پر فراز و نشیب تشیع همواره شاهد حضور و عروج عالمانی از تبار نیکان بوده است که با حضور در میادین مجاهدت نفسانی و علمی،‌بیرق هدایت و سرافرازی را بر افراشتند و با اندیشه ژرف و عمیق پایه های دین مداری را در جامعه استوار کردند و آیت الله سید علیرضا افقهی سبزواری از جرگه این عالمان رادمرد بود.

دوشنبه 27 شهریور  ماه سال جاری بود که آن عالم دین، هنگام تدریس دچار عارضه قلبی شد و  دار فانی را وداع گفت.

به گزارش سرویس استان‌های خبرگزاری حوزه، آیت الله علیرضا افقهی موسوی سبزواری، و نماینده اسبق این شهرستان در مجلس شورای اسلامی از علمای سرشناس سبزوار، روز دوشنبه 27شهریورماه هنگام تدریس دروس حوزوی در سن 60سالگی، دچار سکته قلبی شده و در حین انتقال به بیمارستان دار فانی را وداع گفت.

*پدر و پسر،‌ امام جماعت یک مسجد

خاندان افقهی موسوی، حدود 500 الی 600 سال، از نظر تاریخی اهل علم بودند؛ پدر آیت الله علیرضا افقهی موسوی سبزواری، آیت الله سید فخرالدین افقهی موسوی سبزواری معروف به آیت الله فخر بود که وی نیز از علمای سرشناس سبزوار محسوب شده و سال ها در مسجد پامنار این شهر که قدمت آن به هزار سال پیش باز می گردد و از مسجد جامع این شهر نیز قدمتی بیشتر دارد،‌ اقامه نماز می کرد. در این مسجد قبل از آیت الله فخر نیز، آیت الله حاجی برهان، اقامه نماز می کرد اما پس از سال 1342 که وی از دنیا رفت، آیت الله فخر جای او را گرفت و تا سال 1360 در این مسجد اقامه نماز داشت. به گفته علمای سبزوار آیت الله فخر در سال های مبارزات انقلابی، نقش مؤثری در پیشبرد اهداف انقلاب در آن منطقه را به عهده داشت. بعد از فوت پدر در سال 1360، آیت الله علیرضا افقهی موسوی، به جای وی به اقامه نماز در این مسجد می پرداخت.

همچنین عموی آیت الله علیرضا افقهی, آیت الله العظمی سید عبدالاعلی سبزواری بود که از علمای مورد تأیید امام خمینی(ره) محسوب می شد. یکی از علمایی که در آغازین سال های طلبگی خود با آیت الله العظمی سیدعبدالاعلی، آشنایی پیدا کرده بود می گوید: در آن زمان می شنیدیم که ایشان که 14سال بیشتر نداشت و در آغازین سال های طلبگی  یک دوره کامل، بحار را مطالعه کرده است و ما تا آن موقع نمی دانستیم «بحار» چیست! اما بعدها فهمیدیم منظور کتاب فخیم بحار الانوار است. این نشان می دهد که آیت الله العظمی سیدعبدالاعلی سبزواری از همان سال های آغاز طلبگی، برتری خود را نسبت به سایرین نشان می داد.

*بازگشت به زادگاه مادری

آیت الله سیدعلیرضا موسوی افقهی در سال های ابتدایی طلبگی خود در قم و چند سالی هم در حوزه علمیه اصفهان بود و به گفته هم دوره ای های خود،‌ استعداد خوبی را از خود بروز می داد، اما در همان سال های اوایل انقلاب و بعد از فوت پدر،‌ به زادگاه خود سبزوار برگشت. البته این بازگشت باعث نشد تا وی ارتباط خود را با حوزه قم قطع کند و علاوه بر ارتباط با حوزه قم، با حوزه علمیه نجف و عموی خود مرحوم آیت الله العظمی سیدعبدالاعلی سبزواری نیز ارتباط داشت.

*اساتید آیت الله افقهی موسوی

آیت الله افقهی موسوی، زمانی که در حوزه علمیه قم بود، از محضر اساتید بنامی چون علامه طباطبایی(ره)، آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره)، آیت الله العظمی شیخ جواد تبریزی(ره) و مرحوم آیت الله شاه آبادی بهره برد

وی گرچه بر سر درس کلاس حضرت امام خمینی(ره) و آیت الله العظمی بروجردی(ره) حضور نداشت، اما در سخنان خود از نظرات آن ها نیز استفاده می کرد.

آیت الله سیدعلیرضا موسوی افقهی، با خاندان شاهرودی وصلت نمود.

*تفسیر قرآن در مسجد

وی در بازگشت به سبزوار،‌ همانند پدر خود برنامه اقامه نماز جماعت در مسجد پامنار این شهر را داشت و گاهی هم درس تفسیر قرآن می گفت.

*نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی

در سال های پایانی مجلس چهارم بود که عده ای از آیت الله سیدعلیرضا افقهی موسوی درخواست کردند تا کاندیدای نمایندگی مجلس پنجم شود.

وی در این دوره از انتخابات در حوزه سبزوار و به دلیل اعتماد بالای مردم این سامان به خاندان افقهی، آیت الله سیدعلیرضا افقهی موسوی با رأی بالای مردم به مجلس پنجم شورای اسلامی راه یافت.

*آغاز کسالت و بیماری

بعد از اتمام پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی، گرچه بیماری آیت الله افقهی موسوی آغاز شده بود،‌ اما وی تدریس علوم حوزوی در منزل شخصی خود را آغاز کرد. بیماری ایشان رفته رفته شدت گرفت ولی آن مرحوم با وجود تالمات روحی و بیماری جسمی به تدریس خود ادامه می دادند.

*اولین نشانه های شدت گرفتن بیماری

سال گذشته و در زمانی که این عالم سبزواری مشغول تدریس درس رسائل به شاگردان خود در منزل شخصی اش بود، به یکباره بیماری اش شدت گرفت و همین سبب شد که وی را به بیمارستانی در مشهد منتقل کنند.

به گفته برخی از نزدیکان آیت الله افقهی موسوی، یکی از خصوصیات این عالم سبزواری این بود که گر چه وی از نظر مالی، وضعیت خوبی نداشت، اما هیچ گاه این مسئله را به زبان نمی آورد.

*سفر به دیار باقی از کلاس درس

اما روز دوشنبه هفته گذشته 27شهریور، زمانی که آیت الله افقهی موسوی در منزل شخصی خود، مشغول تدریس درس مکاسب به شاگردان طلبه خود بود،‌ دچار حمله قلبی شده و به زمین می افتد؛ شاگردان آیت الله افقهی موسوی وقتی این وضعیت را می بینند، فوراً استاد را در آغوش گرفته و او را به بیمارستان سبزوار منتقل می کنند، اما به گفته برخی از اطباء و پزشکان، آیت الله افقهی موسوی، قبل از رسیدن به بیمارستان، جان به جان آفرین تسلیم کرده بود.

در نهایت ساعت 9صبح روز پنج شنبه 30شهریورماه، مراسم تشییع جنازه آیت الله افقهی موسوی پنج‌شنبه 30 شهریور ماه، با حضور آیت الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی رئیس سابق قوه قضائیه، حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین ابراهیمی امام جمعه سبزوار، خانواده آیت الله العظمی سیدعبدالاعلی سبزواری(ره)، مسئولین شهر سبزوار و جمع کثیری از مردم، ازمقابل مسجد جامع این شهر برگزار و پس از اقامه نماز میت، پیکر این عالم فقید در مصلی شهر سبزوار و در کنار مرقد پدر آیت ا... فخر(آیت الله فخرالدین افقهی موسوی) به خاک سپرده شد.

29/313

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سید محمد امین افقهی IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۷
    0 0
    نظر من اینه که بهت گفتم