جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024

رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی از برگزاری کنگره "امام مهدی(عج) و آینده جهان"، با همکاری حوزه های علمیه نجف و قم، در اسفند ماه سال جاری خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد تقی ربانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اعلام این خبر گفت: گنگره "امام مهدی(عج) و آینده جهان" در راستای نشر و ترویج معارف دینی به ویژه آموزه‌های وحیانی مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) و بهره‌گیری از فرصت‌های زمانی و مکانی برای این امور متعالی، در عتبات عالیات برگزار می شود.

مسئول دبیرخانه کنگره "امام مهدی(عج) و آینده جهان" با اشاره به برگزاری این کنگره از سوی مراکز عملی و پژوهشی حوزه‌های علمیه نجف اشرف و قم، افزود: "آینده‌نگری و منجی گرایی در اسلام"، "انتظار و جامعه منتشر و آینده‌ساز"، "عصر ظهور و آینده روشن" و "جایگاه مهدویت در تمدن‌سازی و تعالی جامعه"، محورهای فراخوان مقاله این کنگره می‌باشد.

"آینده نگری و منجی‌گرایی در اسلام"

وی در تبیین ریز موضوعات محور "آینده نگری و منجی‌گرایی در اسلام" گفت: نگرش قرآنی  به جامعه آرمانی مهدوی، وضعیت انسان و جوامع در آخرالزمان  و وظایف ما در این زمینه، ‌مبانی معرفتی نگرش انسان معاصر به آینده، آینده بشریت و رابطه آن با موعودگرایی، نگاه ادیان به آینده جهان و تأثیرات آن بر زندگی معاصر، اندیشه نجات‌بخشی در اسلام و مؤلفه‌های وحدت بخش‌ آن، شناخت حضرت مهدی(عج) و تأثیر آن در آینده‌نگری مسلمانان، نقش امام در نظام آفرینش و فواید امام غایب در روایات از جمله موضوعات این محور فراخوان به شمار می رود.

حجت‌الاسلام والمسلمین ربانی همچنین ضرورت وجود منجی و هدایت الهی در منابع دینی،‌آینده پژوهی و کارکردهای  آن در تبیین آموزه مهدویت، جامعه آرمانی مهدوی و تأثیر آن در چشم‌انداز‌های ملی و منطقه، آینده پژوهی و فتنه‌ها و آسیب‌های آخرالزمان و‌ زندگی انسان معاصر و تأثیرپذیری  آن از اعتقاد به آینده جهان (با نگاه ادیان به آینده جهان را‌ از دیگر موضوعات محور"آینده نگری و منجی‌گرایی در اسلام" اعلام کرد.

وی ادامه داد: آرمان‌گرایی در اسلام و افق‌های روشن فراروی جوامع،‌ اندیشه مهدویت و نقش آن در آینده‌نگری مسلمانان و ارتباط  آن با زندگی آینده مسلمانان (اندیشه مهدویت و فردای اسلامی)، آینده پژوهی  و ترسیم چشم‌اندازهای مقتدرانه، آینده‌پژوهی و رسالت‌های ابلاغ دین؛ راهبردها و الگوها و... و نیز آینده پژوهی دینی؛ غفلت‌ها، فرصت‌سوزی‌ها و کاستی‌ها، از دیگر ریز موضوعات محور"آینده نگری و منجی‌گرایی در اسلام" می باشد.

"انتظار و جامعه منتظر و آینده‌ساز"

رئیس انجمن مهدویت حوزه علمیه قم در ادامه به تبیین محور "انتظار و جامعه منتظر و آینده‌ساز" پرداخت و  خاطرنشان کرد:: در این محور می‌توان به ریز موضوعاتی چون وظایف بنیانی شیعیان در عصر غیبت در عرصه‌های ملی، فرا ملی و جهانی، نقش انتظار در زندگی مسلمانان از دیدگاه قرآن، آسیب‌شناسی جامعه منتظر، ویژگی‌ یاران حضرت مهدی(عج) از منظر قرآن و روایات، مؤلفه‌های رشد و تعالی معنوی در آموزه انتظار، جایگاه خانواده در نظام تربیتی انتظار،  صبر و استقامت در فرهنگ انتظار و نیز انتظار و ‌انسجام حضور در عرصه‌های اجتماعی و دولت اسلامی اشاره کرد.

مسئول دبیرخانه کنگره "امام مهدی(عج) و آینده جهان" اضافه کرد: نقش انتظار در افزایش معویت‌گرایی، نقش انتظار در پرورش صالحان، انتظار و وظایف حوزه‌های علیمه در هدایت و رهبری جامعه منتظر، جامعه منتظر و پاسداشت اندیشه مهدویت، انتظار و حوزه‌های علمیه و حکومت جهانی حضرت مهدی(عج)، انتظار پویا و بهره‌مندی از دستاوردهای آینده پژوهی، آینده سازی در پرتو انتظار پویا و انتظار و زمینه سازی ظهور حضرت مهدی(عج) از دیگر موضوعات محور "انتظار و جامعه منتظر و آینده‌ساز" می‌باشد.

محور"عصر ظهور و آینده‌روشن"

حجت‌الاسلام والمسلمین ربانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ریز موضوعات محور "عصر ظهور و آینده‌روشن"، گفت: نشانه‌های ظهور و جایگاه آن در آینده‌پژوهی، حکومت جهانی مهدوی و رسالت‌ها و اهداف، حکومت جهانی مهدوی و ویژگی‌ها و شاخصه‌ها، کرامت انسانی و حقوق بشر در عصر ظهور، نزول عیسی مسیح(ع) در عصر ظهور، مساجد کانون محوری فعالیت‌های فرهنگی در عصر ظهور، اخلاق و معنویت در جامعه جهانی مهدوی، کیفیت و رشد علوم و عقول در دوران بعد از ظهور، مفهوم و چیستی تجدید دین در عصر ظهور و جایگاه اقتصاد در حکومت اسلامی از جمله موضوعات فراخوان مقاله این محور را تشکیل می دهد.

وی همچنین جایگاه قرآن در عصر حکومت حضرت حضرت مهدی(عج)، نقش جوانان و زنان (از منظر روایات) در حکومت مهدوی،‌ گذر از جامعه کنونی به جامعه آرمانی در عصر ظهور، نقش رسانه‌ها در ساختار جامعه نوین ایده‌آل، مشارکت اجتماعی در حکومت مهدوی، امنیت اجتماعی  در حکومت امام عصر(عج)، جایگاه عدالت اجتماعی در حکومت مهدوی از دیدگاه قرآن و حدیث، راه رسیدن به جامعه ایده‌آل مهدوی از نگاه قرآن و جایگاه عدالت اقتصادی در حکومت مهدوی از دیدگاه قرآن و حدیث را از دیگر موضوعات محور "عصر ظهور و آینده روشن" برشمرد.

رییس پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی ادامه داد: همچنین از دیگر موضوعات محور"عصرظهور و آینده روشن" می توان موضوعاتی چون ‌کارگزاران حضرت مهدی(عج) و ویژگی‌های آنان در روایات، اصول و رئوس برنامه‌های حکومتی حضرت مهدی(عج) در روایات، دین‌ و دین داری در عصر ظهور از نگاه روایات و نیز آثار و برکات ظهور مهدی(عج) از نگاه روایات اشاره کرد.

"جایگاه مهدویت در تمدن‌سازی و تعالی جامعه"

حجت الاسلام والمسلمین ربانی در ادامه به محور چهارم این فراخوان اشاره کرد و گفت:‌ محور"جایگاه مهدویت در تمدن‌سازی و تعالی جامعه" ریز موضوعاتی  کارکردهای فردی و اجتماعی باورداشت مهدویت، جامعه مطلوب بر اساس معیارها و شاخص‌های مطرح در مهدویت، مؤلفه‌های تمدنی اندیشه مهدویت، مصلحان دینی و نقش آنها در تحولات تاریخی و اجتماعی، شکل‌گیری تمدن اسلامی بر پایه اندیشه مهدویت، رابطه تمدن مهدوی با ظهور و سقوط تمد‌ن‌ها و مهدویت و فرهنگ کار و تلاش در جامعه اسلامی را شامل می شود.

رییس انجمن مهدویت حوزه علمیه قم، مهدویت و جایگاه آن در فرآیند تکاملی تاریخ و نیز جایگاه آینده پژوهی دین در رشد و تعالی جامعه منتظر را از دیگر ریزموضوعات محور "جایگاه مهدویت در تمدن‌سازی و تعالی جامعه" معرفی کرد.

10 دی ماه؛ آخرین فرصت ارسال مقالات

 وی، آخرین فرصت ارسال مقالات را 10 دی‌ماه جاری اعلام کرد و گفت: کنگره "امام مهدی(عج) و آینده جهان" اسفند‌ماه سال جاری در عتبات عالیات برگزار می شود.

حجت الاسلام والمسلمین ربانی در پایان با اشاره به این که دبیرخانه کنگره "امام مهدی(عج) و آینده جهان" در پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی واقع در قم، خیابان معلم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی واقع شده است، خاطرنشان کرد: محققین و پژوهشگران می‌توانند مقالات خود را به دبیرخانه و یا پست الکترونیکی imammahdi@isca.ac.ir  ارسال کنند و یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌تلفن های‌ 7749972-0251 و 09109665074 تماس حاصل نمایند.

انتهای پیام 313/3

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha