پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024

مردم در انتخابات حضور پیدا می‌کنند چون انقلاب را از آن خودشان می‌دانند و حتما می‌آیند ولی جریانات سیاسی در کشور نیز باید در انتخابات به طریق صحیح عمل کنند و مسئولان نیز رعایت تمام جوانب و جهات را داشته باشند تا انتخابات باشکوه داشته باشد و دشمنان ناامید شوند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله مهدوی‌کنی در افتتاحیه سیزدهمین اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری دور چهارم که صبح امروز (سه‌شنبه) در محل سابق مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با اشاره به آیه 30 سوره هود گفت: در صورتی که مردم و بندگان خدا حاضر باشند، از جانب خداوند نصرت می‌آید و اگر بندگان خدا را طرد کنید نصرت خدا هم نمی‌آید.

برپایه این گزارش، بنا بر اعلام رسانه ها وی اضافه کرد: اگر مسئولان، مردم و بندگان خدا را در گرفتاری‌ها و بیچارگی در دست مستکبران رها کنند و اگر دچار گناه شوند، خدا آنها را یاری نمی‌کند پس اگر بخواهیم یاری خدا شامل حال ما شود باید به این دو نکته توجه داشته باشیم.

رییس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه "انقلاب ما که تا اینجا رسیده است، معجزه‌ای بود که در آن هم از طرف خداوند اعجاز آمد و هم از طرف مردم"، تصریح کرد: امام (ره) گاهی می‌فرمود اگر مردم نبودند چه می‌شد و گاهی از لطف خدا صحبت می‌کردند که این دو با هم منافات ندارد چون اگر ارتباط با مردم و بندگان قطع شود و حقوق آنها را رعایت نکنیم لطف خدا از ما برداشته می‌شود.

* باید حق مردم را در نظر داشته باشیم

مهدوی‌کنی با تاکید بر اینکه "باید حق مردم را در نظر داشته باشیم"، خاطرنشان کرد: امام (ره) همیشه تاکید داشتند که مردم ولی نعمت هستند و باید توجه داشته باشیم که ایشان هیچ‌وقت خوشی نداشتند بلکه شخصیتی دارای صداقت بودند و هرگز تعارف نداشتند.

وی با اشاره به استقبال فوق‌العاده مردم از ورود امام(ره) به ایران که در تاریخ بی‌نظیر بود، تصریح کرد: پس از حضور امام مشکلات زیادی در کشور از جمله جنگ هشت ساله، وضعیت نفت و گرفتاری‌های دیگر از جمله برای تهیه سلاح داشتیم و اینطور نبود که مردم در رفاه عمومی باشند. تعداد زیادی از مردم شهید شدند اما حتی قبل از رحلت امام شاهد بودیم که جوانان حاضر بودند قلب خود را به امام هدیه بدهند تا بیماری قلبی ایشان برطرف شود و شاهد حضور بی‌نظیر مردم در مراسم تشییع جنازه ایشان بودیم به طوری که حتی حدود 40 نفر شهید شدند.

* ابراز شگفتی طبیب خارجی از مراسم تشییع امام

رییس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه "پس از رحلت امام(ره) برای معالجه به خارج رفتم، چراکه در ایران در آن زمان معالجه قلب و عروق انجام نمی‌شد و من به گفته خود امام (ره) برای معالجه از کشور خارج شدم"، گفت: طبیب من وقتی مراسم تشییع جنازه امام (ره) را دید از من پرسید آیا شما هم در این مراسم حضور داشتید و وقتی من پاسخ مثبت دادم گفت آدم سالم هم در چنین مراسمی دچار مشکل می‌شود شما چطور در این مراسم حضور داشتید؟ برای او قابل تصور نبود که مردم یک کشور برای یک فرد اینطور خودکشی کنند.

مهدوی‌کنی تصریح کرد: از صدر تا ذیل، اگر راه امام(ره) را انتخاب کنیم این راه باقی خواهد ماند و وعده خداوند اجرا می‌شود، پس ما باید نظام را حفظ کنیم چراکه از برکات الهی است.

* سه مسئولیت اعضای مجلس خبرگان رهبری

رییس مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنرانی خود، با بیان اینکه "امید است که این مجلس منشأ خیر و برکت برای نظام و انقلاب باشد و مسائل و پیشنهاداتی که امروز مطرح می‌شود مفید واقع شود"، خاطرنشان کرد: ما اعضای خبرگان در جایگاهی قرار گرفته‌ایم که در سه عنوان دارای مسئولیت هستیم.

وی در همین رابطه توضیح داد: در مرحله اول به عنوان شخصیت حقوقی عضو مجلس خبرگان و به عنوان نماینده ملت ایران هستیم که باید وظایفی را که به عنوان خبرگان برای ما مشخص شده است انجام دهیم و اگر در این مسئولیت بزرگ کوتاهی کنیم مقصر خواهیم بود.

مهدوی‌کنی با اشاره به اینکه "عنوان دیگر ما، روحانیت است"، اضافه کرد: ما در لباس روحانیت و سربازی و دفاع از اسلام و معارف اسلام هستیم پس وظیفه سنگینی در جهت حفظ نظام و انقلاب و نگهداری مردم در صحنه بر عهده ماست، چراکه قبل از انقلاب هم روحانیت با رهبری امام راحل علت محدثه انقلاب بودند پس روحانیت در بقای انقلاب نیز حضور خواهند داشت.

رییس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه "مسئولیت سوم ما جنبه شخصی دارد"، خاطرنشان کرد: به عنوان یک مسلمان و مومن ایرانی وظایفی برای همه مردم وجود دارد که ما هم در این جهت باید به وظایف خود عمل کنیم.

وی با بیان اینکه "مطالبی که در این جلسه مطرح می‌کنم موضوعات تازه‌ای نیست بلکه تذکراتی هستند که بازگو می‌شوند"، به آیاتی از کلام‌الله مجید اشاره کرد و گفت: باید به عنوان یک مسلمان مومن و روحانی در کنار نمایندگی به عنوان عضو مجلس خبرگان رهبری، همه با هم برای خدا قیام کنیم و البته مسلم است و همه می‌دانیم که این قیام رسمی نیست بلکه کنایه‌ای است از اینکه بپا خیزیم و از بی‌تفاوتی نسبت به مسائل اجتماع، مردم، دین، فرهنگ و انقلاب بیرون بیاییم و این همان قیام الی‌الله است که امام راحل روی آن تکیه داشتند که به طور جمعی و فردی باید در مسیر آن گام برداریم.

مهدوی‌کنی با بیان اینکه "بعد از قیام و بیدار شدن باید اندیشید و فکر کرد"، خاطرنشان کرد: برای هر کار تفکر، خردورزی و برنامه‌ریزی لازم است چون کسی که برای هدایت شما به عنوان پیامبر به زمین آمده، با عقل و شعور درست حرکت کرده و با کار بی‌حساب و کتاب و احساساتی جلو نیامده است و همین موضوع موجب شد که بعد از 1400 سال این دین جایگاه خود را در دنیا باز کند چون دین کار خود را می‌کند و ما هم باید به وظیفه‌مان عمل کنیم.

رییس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیه چهلم سوره حج تصریح کرد: این آیه در برخی تفاسیر اینطور مطرح می‌شود که خدا خودش دین خود را حفظ و از دین خود دفاع می‌کند و اگر دفاع خدا نبود، همه معابد الهی از جمله کلیساها و مساجد نبودند اما در ادامه این آیه می‌آید که عده‌ای خدا را یاری و در راه خدا قیام می‌کنند پس این کارها توسط خدا و بوسیله مومنان انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه "هرکس به خدا یاری کند، خدا نیز او را یاری خواهد کرد و خداوند قوی، توانا و عزیز است"، گفت: اگر شما خدا را یاری کنید خدا هم شما را یاری می‌کند و شما مغلوب نخواهید شد اما اگر خدا شما را رها کند کسی به شما کمک نخواهد کرد.

* برای حفظ نظام، دارای مسئولیت جمعی هستیم

مهدوی‌کنی در ادامه صحبت‌های خود در مراسم افتتاحیه اجلاس مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به اهمیت حفظ نظام تاکید کرد: ما باید برای حفظ نظام کار جمعی کنیم و در واقع دارای مسئولیت جمعی هستیم. ما با مردمی زندگی می‌کنیم و آنها بر گردن ما حق دارند و ما نیز بر گردن آنها حق داریم و در واقع دارای یک مسئولیت جمعی هستیم.

رییس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه "مسئولیت جمعی بدون فکر جمعی نمی‌شود"، افزود: در مجلس خبرگان، ما جمعی هستیم که قبول کرده‌ایم در اینجا حضور داشته باشیم، در انتخابات شرکت کردیم و اکنون در اینجا حضور داریم و پشیمان هم نیستم. هر شش ماه یکبار نیز جلسات اینچنینی برگزار می‌کنیم و در صحنه هستیم چراکه حضور در صحنه مهم است.

وی با اشاره به اینکه "خیلی از دوستان در این مجلس از شهرهای دیگر می‌آیند و این حضور بسیار مهم است"، اظهار کرد: مگر امام نمی‌فرمودند علما دور هم جمع شوند و با هم صحبت کنند ولو اینکه حرف سیاسی نزنند؟ پس این حضور مهم است.

* تلاش دشمنان برای تضعیف جایگاه خبرگان

مهدوی‌کنی خطاب به اعضای خبرگان گفت: جمع شما جمع بزرگی است و دارای اهمیت است و ما می‌بیبینم که دشمنان و مخالفان در جهت تضعیف این مجلس تلاش می‌کنند و برخی از دوستان نیز با کم‌لطفی این مجلس را تضعیف می‌کنند. اگر انتقادی به بنده است، بیان کنند ولی این مسائل را به بیرون نبرید. اگر انتقاد و اشکالی هست، باید در دورن خودمان اصلاح کنیم و این جمع برای حفظ نظام و رهبری می‌تواند کارهای زیادی انجام دهد.

رییس مجلس خبرگان رهبری در ادامه صحبت‌های خود به مسئولیت خبرگان در ارتباط با جایگاه رهبری ادامه داد و گفت: ما باید برای حفظ نظام با هم باشیم و عملا این را نشان دهیم. شما نباید خودتان را کوچک فرض کنید. حفظ نظام به این نیست که ما مثلا با زور یا اسلحه بگوییم که مردم مسلمان باشند یا انقلاب را قبول داشته باشند.

وی افزود: امام با تمام قدرتی که داشت هیچگانه اینگونه سخن نمی‌گفت که من ولی فقیه هستم و نباید حرف روی حرف من باشد و وقتی مسائل اختلافی پیدا می‌شد، امام در مرحله اول می‌گفتند که خودتان با گفت‌وگو با کارشناسان و گفت‌وگو با خودتان مسائل را حل کنید و در واقع در مواقع بحرانی دستور می‌دادند.

مهدوی‌کنی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه "کشور ما دارای یک نظام ولایی است و بین مردم و روحانیت پیوستگی و ارتباط وجود دارد"، گفت: مردم در انقلاب با اعتقاد به اسلام حرکت کردند و در راستای پیروزی و حفظ آن جان دادند.

* اگر اختلاف نظری هست، باید با هم حل کنیم

وی همچنین، به اهمیت ارتباط روحانیت با مردم و وابستگی این دو اشاره و تاکید کرد: ما باید با تمام قوا با هم باشیم و اگر اختلاف نظری هست، که هست، باید با هم حل کنیم.

آیت‌الله مهدوی کنی در ادامه با اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا گفت: اکنون ایام نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری و شوراهاست و نگرانی‌هایی که برای مردم وجود دارد سبب می‌شود که مردم در انتخابات کم‌تر شرکت کنند.

وی با اشاره به اهمیت حضور حداکثری مردم در انتخابات اظهار کرد: مهم این است که مردم حضور حداکثری داشته باشند ولو اینکه به فرد دیگری رای بدهند. مهم این است که با حضور در انتخابات همراهی خود با نظام و انقلاب را نشان می‌دهند.

رییس مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: مقام معظم رهبری این نظر را دارند که علما، خبرگان و ائمه جمعه در این چند ماه فضا را به گونه‌ای ایجاد کنند که شاهد حضور حداکثری مردم در انتخابات باشیم و همه در این عرصه حضور پیدا کنند. البته ما باید نکاتی را نیز رعایت کنیم. ما باید حق مردم را رعایت کنیم.

* ما برای سلطه نیامده ایم

وی با اشاره به نامه امیرالمومنین(ع) به مالک اشتر و تاکید ایشان بر ضرورت رعایت حق مردم تاکید کرد: ما باید با توجه به این تاکیدات حقوق مردم را رعایت کنیم و رهبری نیز بر این موضوع تاکید دارند. ما برای سلطه نیامده‌ایم بلکه انقلاب کرده‌ایم که اسلام پیاده شود و حقوق مردم رعایت شود.

مهدوی‌کنی افزود: مسئولان و مدیران باید به گونه‌ای رفتار کنند که اگر مشکلاتی وجود دارد، مردم بدانند و تصور کنند که این مشکلات از خارج تحمیل شده است. نمی‌گویم همه مشکلات از خارج است. ممکن است برخی از مشکلات از ناحیه بنده باشد. نباید آنچه را که هست نادیده بگیرم و مثلا مشکلاتی را که به دست بنده ایجاد شده است، بگوییم نیست؛ مردم می‌فهمند.

* مشکلات، حل شدنی است

رییس مجلس خبرگان رهبری در ادامه گفت: ما باید به مردم حق بدهیم؛ مشکلات هست و باید با صبر و تحمل آنها را حل کنیم. باید مشکلات را مدیریت کنیم و همانطور که جنگ را خوب مدیریت کردیم اکنون نیز می‌توانیم مشکلات را مدیریت و آن را حل کنیم.

* درباره کاندیدا شدن یا نشدن افراد دخالت نمی کنم

وی با بیان اینکه "در انتخابات پیش رو عده‌ای زیادی هستند که می‌خواهند کاندیدا شوند"، تصریح کرد: البته من در این زمینه دخالتی نمی‌کنم که چه کسی کاندیدا شود و چه کسی نشود. حق هر کسی است که کاندیدا شود ولی طبق قانون باید افرادی که کاندیدا می‌شوند، دارای شرایطی باشند و افرادی که این شرایط را در خود می‌بینند و صلاحیت دارند باید در این عرصه حضور پیدا کنند، چراکه هرگاه افرادی که شرایط لازم را ندارند کاندیدا می‌شوند، موجب گرفتن وقت شورای نگهبان و وزارت کشور می‌شوند.

مهدوی‌کنی اضافه کرد: من به شوخی در جلسه جامعه روحانیت گفتم اگر قرار است شلوغ شود من هم بیایم؛ البته جوان‌ترها باید بیایند و کسانی که بتوانند کار کنند در این عرصه حضور پیدا کنند و باید برنامه هم داشته باشند.

وی با بیان اینکه گرفتار دشمنان داخلی و خارجی هستیم اظهار کرد: در این شرایط، همین طور یک فرد نمی‌تواند بگوید "انا الرییس" (من رییس هستم). کسانی که در عرصه انتخابات حضور پیدا می‌کنند باید جایگاه خود را در نظر بگیرند و کسانی که توانایی دارند بیایند.

* رئیس جمهور بعدی باید برنامه و تیم داشته باشد

مهدوی‌کنی افزود: اکنون ریاست و مدیریت در کشور ما چندان آسان نیست و هر کسی بیاید مشکلاتی دارد. من به کسانی که از روی اخلاص در این عرصه حضور پیدا می‌کنند تبریک می‌گویم ولی با توجه به این مسائل، باید کسانی که حضور پیدا می‌کنند دارای برنامه باشند و تیم داشته باشند.

رییس مجلس خبرگان رهبری همچنین به بحث تبلیغات انتخابات اشاره کرد و گفت: تبلیغات در آینده شروع می‌شود و کاندیداها باید حریم یکدیگر را حفظ کنند. در مناظره‌های تلویزیونی، روزنامه‌ها، سایت‌ها و سخنرانی‌ها همه باید حریم یکدیگر را حفظ کنند و نباید برای اینکه خود به جایگاهی برسیم دیگران را خراب کنیم. این کار دینی و اسلامی نیست. مردم ما این مسائل را نمی‌پسندند؛ البته ممکن است عده‌ای نیز گول بخورند ولی برای اکثریت مردم ما صداقت،‌ سلامت نفس و راستی مهم است و این مسائل را دوست دارند.

* همه تلاش ها برای انتخابات باشکوه باشد

وی با تاکید بر اینکه "همه باید تلاش کنیم تا انتخابات باشکوه و با صلابت برگزار شود"، گفت: مردم در انتخابات حضور پیدا می‌کنند چون انقلاب را از آن خودشان می‌دانند و حتما می‌آیند ولی جریانات سیاسی در کشور نیز باید در انتخابات به طریق صحیح عمل کنند و مسئولان نیز رعایت تمام جوانب و جهات را داشته باشند تا انتخابات باشکوه داشته باشد و دشمنان ناامید شوند و در واقع راه نفوذ دشمنان بسته شود.

مهدوی‌کنی با اشاره به حضور مردم در راهپیمایی روز 22 بهمن امسال اظهار کرد: مردم در این راهپیمایی حضور داشتند، با آنکه برخی مشکلات وجود دارد ولی برای همراهی با انقلاب در راهپیمایی حضور باشکوهی داشتند.

رییس مجلس خبرگان رهبری در پایان گفت: مردم دو لایه دارند که یک لایه زیرین است که در واقع لایه اعتقاد به امام، انقلاب،‌ نظام و رهبری است و یک لایه هم رو است که در واقع مشکلات را می‌ببیند و ما باید قدر این مردم را که نعمت هستند، بدانیم و باید این نعمت را حفظ کرد.

تمديد رياست آیت‌الله مهدوی‌کنی بر مجلس‌خبرگان

خاطر نشان می شود در جلسه صبح امروز مجلس خبرگان رهبری که به تعیین هیئت رئیسه جدید اختصاص داشت، آیت الله مهدوی کنی با رای موافق نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، برای یک دوره دیگر، رئیس این مجلس شد.

در این انتخابات، آیت‌الله هاشمی شاهرودی، نائب رئیس اول و آیت الله محمد یزدی نائب رئیس دوم شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha