سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024

شماره جدید نشریه افق حوزه با مطالب متنوع و مختلف خبری و تحلیلی منتشر شد.

خبرگزاری حوزه، در بخش در چهار گوشه ایران اسلامی شماره 365 میتوانیم اخبار و تحلیل هایی همچون موارد ذیل را بخوانیم؛

دانشنامه مجازي رسول اعظم ص در شبکه جهاني/دانشنامه امام موسي كاظم ع در فضاي مجازي /نمايه حضرت زينب  س در شبکه جهاني/رقابت بانوان طلبه در آزمون تربيت مدرس /لوح فشرده مجموعه «آثار آل کاشفالغطا» توليد شد/رهآورد مهدويت اميدبخشي به جامعه است/برگزاري دوره آموزشي استهلال در قم /نسخه دوم نرم افزار جغرافياي جهان اسلام توليد شد/بزرگداشت اربعين ارتحال آيةالله رضواني ره در قم / تولید لوح فشرده مجموعه آثار «صاحب جواهر» و راه اندازي سامانه اساتيد حوزههاي علميه خواهران.

گزارش همايش نکوداشت حضرت آيةالله‌العظمي آخوند خراساني ره با پيام آية‌الله‌العظمي صافي در مدرسه خاتم‌الاوصياء  عج قم از دیگر عناوین گزارش های خبری این شماره است.

نقش فلسفه در فهم ‌دين و کارآمدي حکمت اسلامي و موضوع فلسفه و جايگاه آن در فهم دين و معارف الهي و نيز سهم فلسفه در تعمق و تدبر در نظام هستي و... از جمله مباحثي است که از ديرباز مورد توجه فلاسفه و منتقدين آن بوده است و اين امر اختصاص به علماي مسلمان نداشته و در غرب نيز مورد توجه و نقد و بررسي قرار گرفته است. به مناسبت روز بزرگداشت حکيم متأله، ‌صدرالدين محمد شيرازي «ملاصدرا»، گفت‌وگويي با حجة‌الاسلام والمسلمين حسن معلمي در این شماره به چاپ رسیده است.

گزارش نشست با مدير حوزه‌هاي علميه در بررسی انجمن‌هاي علمي حوزه؛ از منظر ظرفيت‌ها، موانع و مشکلات نیز در این شماره به چاپ رسیده است.

معاون پژوهش حوزه‌هاي علميه به همراه مسئولان انجمن‌هاي علمي حوزه، در این نشست با آية‌الله سيدهاشم حسيني بوشهري مدير حوزه‌هاي علميه کشور، ظرفيت‌ها، موانع و مشکلات اين انجمن‌ها را مورد بحث و بررسي قرار دادند.

در اين نشست که در دفتر مدير حوزه‌هاي علميه در قم برگزار شد، معاون پژوهش حوزه‌هاي علميه و مسئولين انجمن‌هاي علمي، ضمن ارائه گزارشي از فعاليت‌ها و برنامه‌هاي آينده، ديدگاه‌هاي خود را پيرامون ظرفيت‌ها و موانع و مشکلات انجمن‌ها بيان کردند

اما عنوان اصلی و تیتر یک این شماره به بیانات مقام معظم رهبري در اجتماع عظيم مردم در مرقد مطهر بنيان‌گذار کبير انقلاب اسلامي اختصاص دارد.

در بخش با فرزانگان به شخصیت آيت الله حجتي پرداخته شده است و درباره ایشان آمده است که او عالمي عامل، خودساخته و باتقوا بود. زندگي‌ بسيار ساده‌اي داشت و اهل قناعت بود. از وجوهات شرعي استفاده نمي‌کرد و انساني با محبت و مردم‌دار بود. در يکي از سال‌ها قحطي و گراني عجيبي منطقه را فرا گرفته بود. مردم، گروه‌گروه بر اثر گرسنگي و فقر به‌راحتي جان خود را از دست مي‌دادند و آيةالله حجتي در چنين وضعيتي چون فرشته نجات به کمک هم‌وطنانش شتافت.

ايشان در اين رابطه مي‌گويد: «... مبالغي را از کسب حلال جمع‌آوري نموده بودم تا زميني بخرم،‌ گويا شيطان در خانه دلم لانه کرده بود و وسوسه‌ام مي‌نمود که مي‌توانم با اين پول، تمامي روستا را بخرم، ‌اما ندايي از درون به ملامتم برخاست که اين‌، چه آرزويي است که در سر مي‌پروراني؟! مسلمين اين آبادي دارند از شدت گرسنگي جان خود را از دست مي‌دهند و خانواده‌هايي در تدارک مايحتاج خود، وضع مشقت‌باري دارند و روا نيست در اين وضع ناگوار،‌ املاک و مستغلات بخريد. عزم خود را جزم نمودم و همراه با فردي به روستاي گوندوغدي از توابع ميانه رفتم و مقداري قابل توجه گندم خريده و به آبادي انتقال دادم تا اهالي را از آن وضع آشفته نجات دهم.

فرزند بزرگ ايشان مرحوم ميرزاابومحمد حجتي هم در اين رابطه نقل مي‌کند: در آن‌زمان، هر روز يک کاسه آش و يک قرص نان به تمام ساکنين روستا مي‌داد و جالب آن‌که همان نان و خورشتي را که به ديگران اختصاص مي‌داد، براي خانواده خود نيز در نظر مي‌گرفت و نهايت مساوات را در توزيع مواد غذايي رعايت مي‌کرد.

به‌مناسبت ارتحال بنيان‌گذار کبير انقلاب اسلامي، سرويس علمي فرهنگي خبرگزاري حوزه در گفت‌وگو با حجة‌الاسلام والمسلمين سيدعلي طباطبايي از نويسندگان و اساتيد حوزه، برخي اصول جاذبه و دافعه امام خميني ره را به بحث نشسته است که این گفتگو در افق حوزه منتشر شده.

در بخشی از آن می خوانیم يکي از اصول جاذبه و دافعه حضرت امام عقلانيت همراه با تعبد ايشان بود. امام متعبد بود، اما متحجر نبود. تصميمات او بر اساس عقلانيت بود نه روشنفکرمآبي. امام عقلانيت همراه با تعبد را اجرايي کرد. ابنسينا در نوشتهاي براي ابوسعيد ابوالخير، اين جمله را آورده است که «با مرکب عقل در ملکوت اعلي و آيات کبراي الهي بايد سفر کرد»؛ يعني تعبد هم، بايد عقلاني باشد و اگر تعبد عقلاني نبود، انسان را به تحجر ميکشد.

شيوه و سيره رفتاري امام موسي کاظم عدر هدايت مردم نیز عنوان گفتگوی دیگری است که سرويس علمي فرهنگي خبرگزاري حوزه در سالروز شهادت امام موسي کاظم علیه السلام با حجة‌الاسلام والمسلمين اميرعلي حسن‌لو انجام داده و  در آن به نحوه هدايت‌گري اين امام همام و شيوه‌هاي رفتاري ايشان پرداخته است.

در بخشی از آن آمده در كنار سياست تقيه و پنهان‏كارى، امام علیه السلام به گسترش سازمان وكالت پرداختند تا بدين‏رو ارتباطهاى شيعيان با امام علیه السلام گسسته نشود. دليل روشن بر گستردگى و افزايش فعاليت سازمان وكالت در عصر امام كاظم علیه السلام افزايش وجوهاتى است كه شيعيان پرداخت مى‏كردند؛ چنانكه گزارش‏هاى فراوانى از توزيع اموال و وجوه زياد امام علیه السلام بين شيعيان و مستمندان مسلمان حكايت دارد. امام علیه السلام وكلايي در شهرهاى مختلف عراق، حجاز و ايران داشتند.

اما مصاحبه بعدی به گفتگو با کسی اختصاص دارد که تاکنون سيصد جلد از آثارش به چاپ رسيده. هشتاد جلد در راستاي فهرستنگاري است و بقيه تأليف يا تحقيق و تصحيح متون است البته فقط شيعي. گفتوگو با آيةالله سيداحمد حسيني اشکوري، فهرستنگار و کارشناس برجسته کتب خطي که برگزيده سيزدهمين همايش کتاب سال حوزه بود و بهعنوان فهرستنگار نمونه کشور نيز انتخاب شد، فرصت مغتنمي بود تا جايگاه پژوهش و کتب خطي و نيز نحوه جمعآوري ميراث گرانبهاي دانشمندان اسلامي مخصوصاً شيعه مورد بررسي قرارگيرد.

اما سرمقاله این شماره با عنوان اجماع عجیب به موضوع انتخابات و حواشی آن برمی گردد.

حال و هواي اين روزهاي کشور که عطر سالگرد عروج ملکوتي امام ره فضاي کشور را فرا گرفته و مردم و نظام در آستانه دو آزمون بزرگ انتخاباتياند، با دهها شايد و نشايد و بايد و نبايد روبروست. در سالهاي اخير فرهنگ تخريب و توهين که بهجاي ادب و متانت در برخي نهادينه گشته بود، فضاي کلي کشور را تحتالشعاع قرار داد، بهگونهاي که واهمه نشستن اين فرهنگ در جان جامعه، مقام معظم رهبري را به واکنش واداشت و ايشان با اعلام نظر فقهي و سياسي خود، افراد را از آبريختن به آسياب دشمن نهي نمودند.

نگاه به ديروز و تخريب سوابق انقلاب و نظام، درسي عبرتآميز براي امروز ماست. اگر ما نام افراد را از فصلهاي کتاب دستاوردهاي تاريخ انقلاب برداريم، همه آوردههاي اين ادوار تاکنون مربوط به انقلاب است و تخريب آنها تخريب داشتههاي انقلاب بهشمار ميآيد. بر اين اساس، بايسته است که ما بدون نگاه به اختصاص خدمات فراگير نظام از آغاز تا اين روز،همه آنها را در دفتر انقلاب و به نام انقلاب ثبت کنيم و از تخريب آنها بپرهيزيم

ضمیمه افق خانواده نیز به همراه این شماره با مجموعه ای از مطالب مختلف معرفتی، سرگرمی، آموزشی و خلاق در حوزه خانواده به چاپ رسیده است.

نشریه افق حوزه به صاحب امتیازی مرکز مدیریت حوزه های علمیه و به مدیرمسئولی حجت الاسلام و المسلمین حسن مولایی منتشر شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha