پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024

نماینده ساری در مجلس شورای اسلامی یکی از راه‌های تحقق سبک زندگی ایرانی اسلامی را توجه به معماری اصیل دانست و گفت: استفاده از ابزار روز برای معماری، منافاتی با فرهنگ ایرانی اسلامی ندارد

محمد دامادی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری حوزه با اشاره به پیشینه معماری ایران و مطابقت آن با مبانی دین مقدس اسلام گفت: بعضی از معماری‌های مطرح جهان بعد از نگاه اول برای بار دوم جذابیت زیادی ندارد، اما معماری برگرفته از فرهنگ ایرانی و اسلامی در شهرهایی مانند اصفهان پس از بازدیدهای مکرر همچنان جذابیت دارد.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: این مساله به خاطر علاقه و اعتقاد آن معمار مسلمان به کار خود است که با همه علاقه و عشق، این بنا را ایجاد کرده است.

وی افزود: اگر هر سال به اصفهان بروید و در میدان نقش جهان به مسجد اعظم یا شیخ لطف الله نگاه کنید، هر بار تازگی خاصی و ویژگی جدیدی را در این آثار می‌بینند و از تماشای آن خسته نمی‌شوید. این تازگی معماری که پس از گذشت سال‌ها کهنه نمی شود، ریشه در فرهنگ ایرانی اسلامی ما دارد.

این نماینده مجلس در ادامه تاکید کرد: برای استفاده خوب از ویژگی معماری می‌توانیم تفکر، توانایی، خلاقیت و اندیشه مهندسی خود را به دنیا ارائه و هنرمندان و صاحب‌نظران را نسبت به مزایا و خصوصیات منحصر بفرد معماری اسلامی ایرانی آشنا نماییم.

نماینده ساری در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه معمار و مهندس ایرانی، یک الگو و نمونه منحصر بفرد است گفت: معمار ایرانی برای اثبات توانمندی خود، یک پشتوانه تاریخی دارد که در این پشتوانه، مساجد و بناهای بسیاری وجود دارد و می‌تواند، نماد و الگویی منحصر بفرد برای نمایش معماری ایران در سایر کشورها باشد.

محمد دامادی با تاکید بر این که داشتن علم روز نیز یک ضرورت است، گفت: علم روز هم موید معماری ایرانی اسلامی است و هیچ منافاتی با جدیدترین روش‌های علمی در ساختمان‌سازی ندارد، بنابراین می‌بایست در حوزه معماری اسلامی- ایرانی ضمن استفاده از دانش روز، مسایل مربوط به سبک ایرانی اسلامی را در ساختمان سازی رعایت کنیم.

دامادی ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر دانشگاه‌های ایران نسبت به معماری ایرانی اسلامی به عنوان بخشی از علوم معماری و مهندسی توجه دارند و به طور جدی در کنار روش‌های علمی به اصل و سبک معماری ایرانی و اسلامی نیز توجه می‌کنند، هر چند باید این توجه و اهتمام به مرحله اجرا درآید و فقط تئوری نباشد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha