چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024

صيغه اخوّت يك نوع پيمان برادري دو مسلمان با يكديگر است تا در سختي ها يار و كمك كار يك‌ديگر باشند. هم‌ديگر را به انجام كارهاي خير سفارش کرده و براي يك‌ديگر دعا كنند.

خبرگزاری حوزه ضمن تبریک فرارسیدن عید بزرگ غدیر پیشینه عقد اخوت و نحوه اجرای آن را منتشر می‌کند.

صيغه اخوّت يك نوع پيمان برادري دو مسلمان با يك‌ديگر است تا در سختي‌ها يار و كمك كار يك‌ديگر باشند؛ هم‌ديگر را به انجام كارهاي خير سفارش کرده و براي يك‌ديگر دعا كنند. اين كار بسيار خوب را پيامبر(ص)در سال اوّل هجرت (1) در مدينه بين مسلمانان ايجاد كرد تا در ضمن اين كه محبتشان به يك‌ديگر زياد مي شود؛ از تفرقه و جدايي كه بين افراد پيش مي آيد، نیز جلوگيري كند. اين كار در صدر اسلام در حل مشكلات، بسيارمفيد واقع شد گره هاي مشكل را از كار مسلمانان در جنگ ها و ديگر امور اجتماعي باز كرد.

به سبب عظمت روز عيد غدير، مناسب است تا برادران مؤمن با يك‌ديگر در اين روز عقد اخوت بخوانند. به اين صورت كه دست خود را بر دست راست برادر خود بگذارد و بگويد:

واخيتك في الله و صافيتك الله في الله و عاهدت الله و ملائكته وكتبه و رسله و انبيائه و الائمه المعصومين عليهم السلام علي اني ان كنت من اهل الجنه و الشفاعه و اذن لي بان ادخل الجنه لا ادخلها الا و انت معي، آن گاه برادر مؤمن مي گويد:قبلت آن گاه بگو: اسقطت عنك جميع حقوق الاخوه ما خلا الشفاعه و الدعاء و الزياره.(2)

وقتي كه طرف مقابل قبول كرد ، برادر معنوي يكديگر خواهند شد.

همان گونه كه در متن صيغه عقد برادري آمده، اقتضاي برادري شريك ساختن طرف ديگر در دعا ، زيارت و شفاعت است. يعني اگر دعا نمود، به برادر خويش نيز دعا كند . اگر به زيارت اولياي خدا مانند پيامبر(ص) و ائمه(ع)نائل شد، از جانب او نيز زيارت كند. همچنين در قيامت اگر حق شفاعتي نصيب او گرديد ، از وي شفاعت نمايد.

عقد اخوت يك تعهد اخلاقي است كه تعهد و التزام به آن نيز اخلاقي است ؛ بنابراين اگر دو طرف توافق كنند ، مي تواند لغو شود . صيغه خاصي براي لغو آن نيست.

 پي نوشت ها:

1.فروغ ابديت , ج 2 ،حوادث سال اول هجرت.

2.مستدرگ الوسائل ج6 ،ص 279.2؛مفاتيح الجنان ،اعمال روز عيد غدير.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha