جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 324886
۲۵ آذر ۱۳۹۲ - ۰۴:۱۹

همزمان با آغاز هفته پژوهش به همت مرکز تحقیقات رایانه‌ای علوم اسلامی، از اولین نسخۀ نرم‌افزار پژوهشی «پژوهیار» با شعار "اخلاق در نگارش، نظم در پژوهش" رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، معاون مرکز نور امروز دوشنبه(25آذر)، در گفت و گو با خبرنگاران با اعلام این خبر اظهار داشت: پژوهیار در واقع نخستین نرم‌افزار مدیریت استناددهی و هم‌چنین سازماندهی منابع پژوهشی، با محوریت نیازهای کاربران فارسی زبان است که همزمان با هفتۀ پژوهش، رسماً عرضه می‌شود.

بهنیافر افزود: این نرم‌افزار با تلاش میان‌رشته‌ای محققان نرم‌افزار، علم اطلاعات و بر اساس نیاز سه زبانه و تلفیقی کاربران به منابع پژوهشی فارسی، عربی و انگلیسی، همچنین به مدیریت منابع پژوهشی، استناددهی و تنظیم کتابنامۀ پژوهش‌های آنان، تولید شده است.

این محقق و پژوهشگر علم اطلاعات و دانش‌شناسی ادامه داد: «پژوهیار»، طی یکسال گذشته، نسخه‌های آزمایشی و متعددی را به جامعۀ پژوهشی کشور عرضه داشت و با تکمیل فاز نخست این نرم‌افزار، اولین نسخۀ رسمی آن در هفتۀ پژوهش، رونمایی و عرضه خواهد شد.

وی با اشاره به شعار آیین رونمایی این نرم افزار فاخر بیان داشت: این نرم‌افزار مدیریت استناددهی و سازماندهی منابع پژوهشی، با شعار «اخلاق در نگارش، نظم در پژوهش» دستیار قدرتمند پژوهشی برای پژوهشگران، مؤلفان و اهالی قلم است که آنها را در امر پژوهش و مستندسازی نتایج پژوهشی یاری می‌کند.

بهنیافر با بیان اینکه «پژوهیار» به کاربران کمک می‌کند تا گردآوری، سازماندهی و تجزیه و تحلیل منابع علمی خود رابه آسانی انجام دهند، اظهارداشت: کاربران با تکیه بر پژوهیار  می‌توانند به نحوی مناسب و بر اساس شیوه‌نامۀ استناددهی دلخواه و مورد نظرشان، به مستندسازی حاصل پژوهش خود در قالب کتاب، پایان‌نامه و مقاله بپردازند.

وی، امکان استناددهی چند زبانه و تنظیم کتابنامه بر اساس زبان‌های فارسی و عربی را از جمله ویژگی‌های برجسته و ممتاز این نرم‌افزار عنوان کرد.

معاون مرکز نور ادامه داد: «پژوهیار» در پیوند با منابع برخط در هنگام جستجو و بازیابی اطلاعات از کتاب، مقاله، صفحات وب، تصاویر و ده‌ها قلم دیداری و شنیداری دیگر به پژوهشگر این امکان را می‌دهد تا به‌طور خودکار منابع خود را به همراه مشخصات آن در نرم‌افزار ذخیره کرده، سپس برای استناددهی در متن در حال تألیف خود به این منابع و اقلام متنوع اطلاعاتی ذخیره شده در نرم‌افزار، مراجعه کنند.

وی در بخش دیگری از گفت وگوی خود به برخی از قابلیت‌های این نرم افزار اشاره کرد وگفت: "مجموعه‌سازی، سازماندهی و بازیابی منابع پژوهشی چند زبانه"، "تنظیم ارجاعات چند زبانه متن بر اساس شیوه‌های استاندارد استناددهی"، "ایجاد و تنظیم خودکار کتابنامه چند زبانه"، "ذخیرۀ خودکار اطلاعات از پایگاه‌های اطلاعاتی برخط"، "امکان دسترسی به بیش از ۴۳۰۰۰ فراداده منابع علوم انسانی و اسلامی" از جمله این قابلیت‌ها می‌باشند.

بهنیافر افزود: "اتصال خودکار افزونه‌های «پژوهیار» در دو محیط واژه‌پرداز Word و مرورگر Firefox "، "امکان استناد به انواع آیتم‌های اطلاعاتی مانند قرآن، مقاله، مجله، کتاب، پایان‌نامه، سایت"، "امکان به‌روز رسانی برخط نرم‌افزار و دریافت آخرین قابلیت‌های ایجاد شده یا ارتقاء یافته در آن" از جمله دیگر قابلیت‌های منحصر به فرد این نرم‌افزار فاخر و گران‌سنگ پژوهشی است.

لازم به ذکر است، علاقه‌مندان می‌توانند برای آشنایی بیشتر با این نرم‌افزار از دفترچۀ راهنما، فیلم‌های آموزشی و اطلاعات بیشتر به  وب‌گاه رسمی «پژوهیار» به نشانی www.pajoohyar.ir مراجعه کنند و برای دریافت آخرین اخبار و اطلاعات مرتبط با این‌نرم‌افزار نیز در خبرنامۀ پژوهیار عضو شوند.

 انتهای پیام   313/17

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha