جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024

اگر ایران و مصر متحد شوند کار رژیم صهیونیستی تمام است و ترس و هراس به دل آنها می افتد.

خبرگزاری حوزه/ با اشتیاق از پیروزهای مقاومت در منطقه سخن می گوید و رابطه دو ملت متمدن ایران و مصر را زمینه ای برای نابودی رژیم صهیونیستی می داند. دکتر خیریة سمیر، نویسنده و روزنامه نگار مصری که این روزها مجله «منبر العروبة» مصر را اداره می کند، در حاشیه سفر به ایران به پرسش های سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه پاسخ داد و بر ضرورت روابط بین قم و الازهر تاکید کرد.

* ضمن خیرمقدم به خبرگزاری حوزه، لطفا در ابتدا معرفی اجمالی از خود و فعالیت های تان داشته باشید. 

خیریة سمیر مدیر مسئول و سردبیر مجله منبر العروبة هستم. این مجله که در قاهره منتشر می‌شود حامی محور مقاومت متشکل از سوریه، حزب الله و ایران است و همچنین از انتشار تفکر مقاومت علیه رژیم صهیونیستی در مصر حمایت می‌کند و بر این باور است که اولین دشمن عرب و امت اسلام، اسراییل و رژیم صهیونیستی است. این مجله حامی خط مقاومت و کشور ایران به عنوان یک کشور دوست برای عرب و مسلمانان است و همچنین از کشورهای عربی دوست ایران مانند عمان و سوریه نیز حمایت می‌کند.

 این مجله پرونده ای ویژه برای سوریه و تبیین اوضاع جاری در این کشور دارد تا بیان کند که بحران سوریه فتنه ای است برای از بین بردن نظام سوریه به عنوان حافظ روابط عرب و ایران و به خاطر از بین بردن و سرنگونی حزب الله. این مجله برای بیان همین مسایل تاسیس شده است و به تمام مسایل عربی و اسلامی منطقه می‌پردازد.

* منبر العروبة، یک هفته نامه است؟

بیانات امام خامنه ای در خطبه های نمازجمعه به دل های بسیاری از مردم مصر آرامش داد، چون ایشان این خطبه را به زبان عربی خواند و این برای مردم مصر بسیار معنا دار بود

بله، این مجله یک هفته نامه است که فعلا به صورت موقت به صورت ماهنامه منتشر می‌شود و هر ماه یک تا دو میلیون نسخه از آن توسط مؤسسه اهرام که بزرگ ترین مؤسسه توزیع است منتشر می‌شود و بسیاری از سفارت خانه ها و گروه ها و مراکز گوناگون جزو مشترکین ما هستند.

* علاوه بر منبر العروبة، شما مقالات و مصاحبه های زیادی در حمایت از خط مقاومت در سایر رسانه های عربی داشته اید. علت حمایت تان از این محور چیست؟

بله من مقالات متعددی در حمایت از خط مقاومت و انقلاب اسلامی ایران داشته ام؛ انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 با معاهده صلح مصر با اسراییل(کمپ دیوید) تقریبا همزمان بود! خداوند این گونه خواست که اسلام و حکومت اسلامی در ایران حاکم شود و انقلاب ایران پس از آن به راه خود در حمایت از موضع اسلام و مساله فلسطین و قدس ادامه داد و جمهوری اسلامی پس از آن توانست به یک کشور صنعتی و پیشرفته و بزرگ در زمینه پزشکی و صنایع مختلف و دارویی و هسته ای تبدیل شود. و ما مقالات زیادی در این باره نوشته ایم و همچنین مقالات زیادی درباره مقاومت و حمایت از مقاومت نوشته ام، زیرا به نظر من مسایل عربی و اسلامی در تقابل با رژیم صهیونیستی و آمریکا راه حلی به جز مقاومت ندارد.

* البته با توجه به فضای حاکم بر رسانه های عربی، این کار شما تا حدی مشکل است. زیرا هر روز رسانه های عربی از جمله مصر را دنبال می کنم. متاسفانه شاهد یکنوع ایران هراسی در این رسانه ها هستیم. به نظر شما چه کسی یا افرادی در پشت این پروژه نهفته اند؟

رژیم صهیونیستی و آمریکا و مزدوران آمریکا در خلیج فارس پشت پرده این ماجرا هستند. ملت مصر هم یک ملت جدید و یک تمدن نوپا  نیست، بلکه تمدنی عمیق و چند هزارساله دارد و ملت ایران نیز همین گونه است و ملتی جدید و نوپا نیست بلکه ملتی است دارای تمدن عمیق و کهن و اگر این دو ملت با هم متحد شوند، یک نیروی منطقه ای غیر عادی به وجود می آید و این همان چیزی است که آمریکا و صهیونیست ها و مزدوران خلیجیِ آنها از آن در هراسند و من رسانه ایران را نیز در این زمینه مسؤول می‌دانم.

ایران همان گونه که در زمینه هسته ای و پزشکی و علمی پیشرفت کرده در زمینه رسانه نیز باید مسلح شود، زیرا در معرکه عصر حاضر ما علاوه بر ارتش زمینی شاهد جنگ ارتش های رسانه ای هستیم و ایران باید تلاش بیشتری در زمینه معرفی پیام انقلاب اسلامی از طریق رسانه ها داشته باشد تا ما هم بتوانیم از آن در راه پیش روی خود الهام بگیریم. در نتیجه تنها چیزی که در این معرکه بر افکار عمومی مسلط شده موج ایران هراسی است؛ من تلاش زیادی کردم که حزب الله و ایران را از اتهام هایی که به آن وارد می کنند تبرئه کنم، اما رسانه های ایران هم باید در این زمینه تلاش کنند. اگر ایران و مصر متحد شوند کار رژیم صهیونیستی تمام http://hawzahnews.ir/uploads/78_187741.jpgاست و ترس و هراس به دل آنها می افتد همانند زمانی که وزیر دفاع روسیه به مصر آمد و آمریکا هراسان شد. من آرزو دارم که با دیدار وزیر دفاع ایران و وزیر دفاع مصر بار دیگر آمریکا هراسان شود. اما دست هایی وجود دارد که مانع از این امر شود. عربستان هم در این میان نقش زیادی در دسیسه علیه ایران دارد. به عنوان مثال عربستان در برخورد با اخوان المسلمین چهره ای دوگانه دارد؛ از سویی از اخوان المسلمین سوریه میخواهد نظام بشار اسد را سرنگون کنند و از سوی دیگر در مصر از ارتشی ها در برابر اخوان المسلمین حمایت می‌کند و این یک دوگانگی در رفتار است که ما با چشم خود می‌بینیم. ما چون رسانه ای هستیم خباثت این خاندان (آل سعود) را می‌دانیم.

* شما از دیدار وزرای دفاع ایران و مصر سخن گفتید. اما به نظر می رسد فارغ از روابط سیاسی، بسترهای زیادی برای روابط علمی و فرهنگی بین حوزه علمیه قم و جامعة الازهر وجود داشته باشد. نظر شما در این  باره چیست؟

بله، برقرای ارتباط بین حوزه علمیه قم و الازهر موجب می شود تا الازهر مصرِ و قم ایرانِ در قله اسلام قرار گیرند و معرفی شوند. خیلی ها سراغ الازهر می آیند و ما به همین خاطر از شما می‌خواهیم به هر شکل ممکن روابط خود را با الازهر تحکیم کنید. امروز الازهر در جایگاهی قرار دارد که بر میلیون ها مسلمان تاثیر دارد و روابط بین قم و الازهر به طور حتم به سود اسلام خواهد بود. بویژه آنکه اساتید و علمای زیادی از الازهر مصر را می‌شناسم که طرفدار اندیشه و خط فکری در حوزه علمیه قم هستند. بد نیست این نکته را عرض کنم که علیرغم عملکرد منفی اخوانی ها در دوره حکومتداری شان و بدبینی هایی که نسبت به اسلام ایجاد کردند، مصری ها هنوز به الازهر اعتماد دارند. جمال عبدالناصر در کنار الازهر شهری ساخته به نام شهر پژوهش های اسلامی. این شهر مانند قم در ایران است و انسان های زیادی از راه های دور از آفریقا و شرق آسیا برای یادگیری علم به این شهر می آیند. این شهر در کنار الازهر است. و برخی افراد که برای یادگیری به این مکان می آیند حتی جایی برای خوابیدن ندارند و با این حال این مشقت را برای یادگیری علم تحمل می‌کنند. از همین رو ارتباط با الازهر با معنای ارتباط به بخش وسیعی از دنیای اسلام است و اهمیت فراوانی دارد.

* همان طور که اطلاع دارید قبل از سرنگونی حسنی مبارک، مقام معظم رهبری در خطبه های نماز جمعه از مردم مصر و انقلاب مردم مصر حمایت کردند، تاثیرگذاری آن خطبه که بخشی از آن به عربی ایراد شد چه بود؟

خداوند این گونه خواست که اسلام و حکومت اسلامی در ایران حاکم شود و انقلاب ایران پس از آن به راه خود در حمایت از موضع اسلام و مساله فلسطین و قدس ادامه داد و جمهوری اسلامی پس از آن توانست به یک کشور صنعتی و پیشرفته و بزرگ در زمینه پزشکی و صنایع مختلف و دارویی و هسته ای تبدیل شود.

بیانات امام خامنه ای در خطبه های نمازجمعه به دل های بسیاری از مردم مصر آرامش داد، چون ایشان این خطبه را به زبان عربی خواند و این برای مردم مصر بسیار معنا دار بود و ما هم امیدوار بودیم که این معنا به مردم مصر برسد و تلاش زیادی کردیم. البته این را باید بگویم که به علت تبلیغات فراوانی که علیه جمهوری اسلامی می شود، برخی از مردم مصر اطلاعات درستی از انقلاب اسلامی، حرکت امام خمینی و شرایط جمهوریاسلامی ندارند لذا تحت تاثیر رسانه های مزدور تصور می کنند که امام خمینی انسان های بی گناه زیادی را کشته و زن در ایران هیچ ارزشی ندارد و یک حکومت دیکتاتوری دینی متعصب در ایران حاکم است. ما در رسانه خود و شبکه های ماهواره ای به آنها می‌گوییم بیایید به این حکومت که شما می‌گویید دیکتاتوری دینی است نگاهی بکنیم. آیا این حکومت از لحاظ علمی پیشرفت کرده یا نه؟ آیا این حکومت آمریکا را مجبور نکرد که برنامه هسته ای ایران را بپذیرد؟ آیا این حکومت پیشرفته و مستقل شده یا نه؟ آیا این حکومت می‌تواند بدون نیاز به دیگران مشکلات خود را حل کند یا نه؟ ما این حرف ها را می‌گوییم اما تبلیغات رسانه های مخالف بیشتر به مردم می‌رسد و ما از جمهوری اسلامی می‌خواهیم طرح و برنامه‌ای رسانه ای همانند برنامه هسته ای خود برای رویارویی با این جنگ رسانه ای علیه خود داشته باشد.

* شما به همراه گروهی از بانوان فرهیخته مصری به ایران آمدید. واقعیت های جمهوری اسلامی تا چه اندازه با تبلیغات رسانه هایی که به آن اشاره کردید نزدیک بود؟

من که از قبل ایران را می‌شناختم اما همراهان من بسیار متعجب شده اند و متعجبانه می پرسند که زن ایرانی این است؟ آیا این حکومت ایران است؟ آیا این سطح علمی ایران است؟ آیا این ایران است؟ و من به آنها می‌گویم: بله! از همین رو کار رسانه ای و فراوانی سفرها و بازدید مصری ها از ایران هم مهم است و ما باید با مصری های زیاد و همچنین علمای الازهر ارتباط داشته باشیم.

گفت و گو: حسن صدرایی عارف

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha