پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
دکتر ناصر قربان‌نیا

با توجه به قوانین بین المللی، عربستان نمی تواند مناسک مذهبی زائران ایرانی را محدود کند، چراکه این کار نه تنها بر خلاف حقوق بشر، بلکه بر خلاف حقوق دینی مسلمانان نیز می باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه دکتر ناصر قربان نیا، عضو هیئت علمی دانشگاه مفید(ره)، پیش از ظهر امروز در همایش حج و حقوق بشر، در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم با تعریف رابطه حج و حقوق بشر، اظهار داشت: برای این که بتوانیم در این زمینه به تعریف مشخصی دست یابیم، ابتدا باید رابطه این دو مقوله را با دید گسترده تعریف کرده و بدانیم که نگاه حج به حقوق بشر و نیز نگاه حقوق بشر به حج چیست.

وی با تأکید بر استفاده از پتانسیل های حقوق بشر برای حمایت از حجاج بیت الله الحرام، تصریح کرد: امروز ما نمی توانیم بگوییم حقوق بشر یعنی همان آزادی که مورد نظر ماست، بلکه حقوق بشر یک سری قوانین و اصولی است که در نظام خاص بین المللی گنجانده شده که ما باید با آن ها آشنایی داشته باشیم.

این استاد دانشگاه با تأکید بر این که کارکردهای حج در این زمینه باید بررسی شود، اذعان داشت: امروز حج یکی از عرصه های گسترده برای فعالیت است و حوزه های علمیه و روحانیون باید هجمه هایی را که علیه این آیین مذهبی انجام شود پاسخ دهند؛ به طور مثال امروز طرفداران حقوق حیوانات به ذبح و قربانی کردن حیوانات در مناسک حج ایراد گرفته و شبهه وارد می کنند، که باید این مهم توسط طلاب پاسخ داده شود.

وی با تأکید بر این که ابعاد مختلف حج، فارغ از احکام عبادی، باید مورد بررسی قرار گیرد، تصریح کرد: برای حمایت از حجاج و زائران ایرانی باید علاوه بر استفاده از قوانین بین المللی، از قرآن، سنت و آموزه های دینی بهره ببریم، چراکه دولت عربستان برخی قوانین بین الملل را قبول نداشته و ما باید از اهرم دین در این زمینه استفاده کنیم.

قربان نیا خاطرنشان کرد: دولت اعزام کننده حجاج نیز در رابطه، بررسی حج و حقوق بشر باید مورد نظر قرار گرفته شود. این که امروز عده ای غیر ضرور و خارج از نوبت به حج بروند، خلاف حقوق بشر و عدالت است.

عضو هیئت علمی دانشگاه مفید تصریح کرد: دولت باید زمینه اعزام مردم به بیت الله الحرام را با اقداماتی، تسهیل نماید و خود را در این زمینه متعهد ببیند.

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به قوانین بین الملل، عربستان نمی تواند مناسک مذهبی زائران ایرانی را محدود کند. چراکه این نه تنها بر خلاف حقوق بشر، بلکه بر خلاف حقوق شرعی مسلمانان نیز می‌باشد. البته عربستان به بهانه اختلال در نظم عمومی جلوی این مناسک را می گیرد که دولت ایران باید در این زمینه با رایزنی های مختلف به حل این مشکل بپردازد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha