جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت‌الاسلام رجبی

قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: حوزه باید مسیر اسلامی سازی علوم انسانی را مدیریت کند و مرجعی برای تولید نظریات اسلامی باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمود رجبی، در سومین مجمع عمومی انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه که در سالن همایش دبیرخانه انجمن های علمی حوزه علمیه قم برگزار شد، اظهارداشت: انقلابی که در سال 57 به رهبری امام خمینی(ره) رخ داد، انقلابی فرهنگی بود، به طوری که اعتقادات و آموزه های دینی تشیع شاکله آن را تشکیل می داد و اگر تا امروز متون ما اسلامی نشده، به علت کم کاری بوده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه با تاکید بر لزوم اسلامی سازی علوم انسانی، افزود: اسلامی سازی علوم انسانی باید در امتداد حرکت انقلابی سال 57 انجام پذیرد.

وی با اشاره به کمبودها و مشکلاتی که در حوزه علوم انسانی وجود دارد، بیان داشت: کاستی‌ها حوزه علوم انسانی، وظیفه ما را در این حوزه دو چندان کرده است و ما باید به این موضوع توجه بیشتری داشته باشیم.

قائم‌مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تاکید بر این که ایجاد تحول در علوم انسانی، اهتمام ویژه نخبگان حوزه و دانشگاه را می طلبد، ابراز داشت: ما باید این کار را به عنوان یک رسالت در نظر بگیریم و از انجام آن شانه خالی نکنیم.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به ضرورت‌های توجه به فرهنگ و انقلاب فرهنگی، بیان داشت: محوری‌ترین امر در فرهنگ، مسئله اسلامی سازی علوم انسانی است که باید به این موضوع توجه لازم و کافی را داشت و از آن غافل نشد.

حجت الاسلام والمسلمین رجبری خاطرنشان کرد: نسل جوان ما تحت لوای علوم انسانی تربیت می‌شود  و این مسئله وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند و ضرورت توجه جدی به این امر را نشان می‌دهد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که حوزه باید مسیر اسلامی سازی علوم انسانی را مدیریت کند، تاکید کرد: مهم‌ترین دلیل احساس نیاز برای تحول در علوم انسانی آن است که جوانان مخاطب آن هستند و نباید اجازه داد که آنها مورد آموزش علوم انسانی غربی قرار بگیرند، براین اساس هرچه زودتر باید زمینه‌های تحول علوم انسانی را فراهم کرد.

وی با اشاره به این که حرکت های خوبی که در انجمن های علمی حوزه شکل گرفته است، گفت: انجمن های علمی دستاوردهای خوبی داشته اند، اما هنوز با جایگاه واقعی خود فاصله دارند و باید در اسلامی سازی علوم انسانی ایفای نقش کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه تصریح کرد: اگر حوزه بتواند مسیر علوم انسانی را مدیریت کند و مرجعی برای تولید نظریات اسلامی باشد، این کار توسط انجمن های علمی انجام شدنی است.

انتهای پیام    17/313

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha