پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت‌‌الله مکارم

امروز شاهدیم متاسفانه جنین را سقط می کنند با این توجیه که وسایل زندگی اقتضادی ما اجازه نمی دهد بیش از یک فرزند داشته باشیم؛ این مسئله همان مسائل عصر جاهلیت است که به صورت دیگر در دنیای امروز بروز کرده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، این مرجع تقلید، شب گذشته در مراسم اختتامیه پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن و حدیث حوزه های علمیه، در دارالقران علامه طباطبایی(ره) با تقدیر از برگزاری این مسابقات، اظهار داشتند: خوشبختانه روز به روز اقبال به قرآن مجید بیشتر می شود، قرآن در کشور ما قبل از پیروزی انقلاب حتی در حوزه های علمیه کاملا منزوی شده بود، اما انقلاب اثر مناسب و مهمی را در گسترش برنامه های قرآنی گذاشت.

ایشان با اشاره به این که مقدمه قانون اساسی کشور را آیات قرآن و احادیث تشکیل می دهد، تصریح کردند: گسترش برنامه های قرآنی در حوزه های علمیه موجب خرسندی است.

معظم له با بیان این که حافظان، قاریان و اساتید تجوید قرآن در همه زمینه ها خوب فعالیت می کنند، ابراز داشتند: باید به موازات حفظ، قرائت و تجوید؛ تدبر در قرآن هم افزایش پیدا کند و تصور بنده این است که این دو بخش، هماهنگ پیش نمی رود.

این مرجع تقلید با بیان این که هدف از نزول قرآن تدبیر در آیات بوده است، تصریح کردند: تدبر در قرآن به اندازه انتظارات صورت نمی گیرد و باید مسئله تدبر و تفکر را توسعه داد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر این که کسانی که قرآن را تدبر نمی کنند، مورد نکوهش قرار گرفته و دچار انحراف می شوند، ابراز داشتند: یکی از معجزات قرآن این است که هیچ تناقض و تضادی ندارد، چرا که اگر قرآن از سوی بشر صورت می گرفت حتما اختلافاتی در آن مشاهده می شد.

ایشان با اشاره به تفاوت لغت تفکر و تدبر، اظهار داشتند: تفکر در مورد اسباب انگیزه ها است، اما تدبر در زمینه تامل در نتیجه ها است.

*تدبر در قرآن مورد توجه جدی قرار گیرد

معظم له با تاکید بر این که تدبر در قرآن باید فراگیر شود، تصریح کردند: فقط به قرائت و حفظ قرآن نباید قناعت کرد و البته این مسائل مقدمه است و نتیجه آن یعنی تدبر و عمل کردن در زندگی باید باشد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که در مسائل اخلاقی، سیاسی، اجتماعی و ... باید آموزه های قرآنی را پیاده کنیم، ابراز داشتند: همه مسائل در قرآن مجید مطرح شده است و باید از ظرفیت عظیم این کتاب الهی استفاده کرد.

ایشان با اشاره به این که برکاتی در تفسیر موضوعی و خیراتی نیز در تفسیر ترتیبی وجود دارد، اظهار داشتند: بسیاری از موارد با امری به جز تفسیر ترتیبی حل نخواهد شد و اگر بدون تفسیر موضوعی نیز کار کنیم شاهد برخی مسائل نامناسب می شویم.

*وهابیت آیات را گزینشی تفسیر می کند

این مرجع تقلید با اشاره به این که وهابیت تکفیری بر اساس گزینش یک آیه، برداشت اشتباهی می کند و رای به تکفیر دیگران می دهد، تصریح کردند: آن ها بقیه آیات و روح مجموع آیات را نمی سنجد و تنها بر اساس اکتفا به یک آیه، خون شیعه را می ریزند، چرا که شیعه اعتقاد دیگری دارد.

معظم له با اشاره به آیه ای از قرآن کریم مبنی بر این که پیامبر(ص) می فرماید «من غیب نمی دانم»، ابراز داشتند: وهابیت تکفیری بدون بررسی روح آیات و مجموع آیات قرآن کریم که در آن به غیب از ناحیه خداوند تاکید شده است، این یک آیه را گزینش کرده و می گوید چون شیعه به غیب معتقد است، پس باید آن ها را به قتل رساند.

*انواع فقر در دوران جاهلیت

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که فقر اخلاقی موجب زنده به گور کردن فرزندان در دوران جاهلیت بود، ابراز داشتند: فقر اعتقادی در دوران جاهلیت موجب این مسئله می شد که اگر فرزندان خود را از بین ببرند به خداوندشان تقرب بیشتری می جویند و یا بر اساس فقر اقتصادی نیز فکر می کردند به دلیل نداشتن وسایل و اسباب زندگی فرزندان خود را بکشند، بهتر است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کردند: در عصر جاهلیت وقتی فرزندی متولد می شد، او را می کشتند، امروز نیز شاهدیم که متاسفانه جنین را سقط می کنند با این توجیه که وسایل زندگی اقتصادی ما اجازه نمی دهد بیش از یک فرزند داشته باشیم؛ این مسئله همان مسائل عصر جاهلیت است که به صورت دیگر در دنیای امروز بروز کرده است.

*خودتحریمی حدیثی و روایی خطرناک است

ایشان با بیان مسائلی که خطر تدبر در قرآن را تهدید می کند، ابراز داشتند: برخی می گویند فقط قرآن برای ما کافی است و روایات به درد ما نمی خورد، در حالی که روایات ائمه معصومین(ع) دریچه ای برای آشنایی با قرآن است؛ برخی به دنبال خودتحریمی حدیثی و روایی هستند و اخیرا در گوشه و کنار شنیده شده است که سخن از کنار گذاشته شدن روایات و احادیث می رسد.

این مرجع تقلید افزودند: حدیث ثقلین می گوید "کتاب الله و عترتی"؛ این دو باید کنار هم باشند؛ مبادا خیال کنیم، هیچ احتیاجی به روایات ائمه معصومین(ع) نداریم و همه چیز در قرآن است.

معظم له با بیان اینکه گاهی ساده ترین مسائل در قرآن نیست اما در روایات مطرح شده است، تصریح کردند: اعداد رکعت نماز و تعداد طواف حج در قرآن نیست و ما این مسائل را از طریق سنت ثابت می کنیم.

*قرآن را بر اساس سلیقه شخصی تفسیر نکنیم

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه بعضی افراد گرفتار تفسیر به رای در زمینه تدبر در قرآن می شوند، ابراز داشتند: تفسیر کردن بر اساس شاخصه هایی نظیر ادبیات، لغت و کلام ائمه معصومین(ع) و دوایر عقلی شکل می گیرد و این گونه نیست که تفسیر بر اساس سلیقه افراد صورت گیرد؛ امروز متاسفانه این مسئله بسیار صورت گرفته و بر اساس تفسیر به رای فتاوای وحشتناکی صادر می شود.

معظم له یکی دیگر از خطرات تدبیر کردن در قرآن را غلو احادیث و روایات و انحراف از خط قرآن عنوان کردند و گفتند: ما باید در مقابل روایات، سر تعظیم فرود آوریم اما به سمت غلو کردن نرویم؛ دوری از مسیر اعتدال و منحرف شدن خطراتی است که تدبر در قرآن را تهدید می کند.

ایشان در پایان از همه دست اندرکاران و فضلای حوزه برای برگزاری این مسابقات تقدیر و تشکر کردند و افزودند: وقتی در این مکان صحبت می کنم احساس می کنم روح خاصی در اینجا وجود دارد و اطمینان دارم روح علامه طباطبایی از برگزاری چنین برنامه هایی شاد می شود.

انتهای پیام/ 313 /33

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha