سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
کد خبر: 329965
۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۳
dd

به یاری خدای متعال این مرکز هم باید در برنامه های عمومی خوب جلوه کند و هم در برنامه های تخصصی و آموزشی. این مرکز علاوه بر اینکه باید مرجع دینی عموم مسلمانان و بخصوص شیعیان باشد، باید در بخش تقریب بین مذاهب هم پیش گام باشد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، مراسم معارفه حجّت الاسلام محمّدی مدیر جدید مرکز اسلامی برلین برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین رضا رمضانی مدیر مرکز اسلامی هامبورگ، مهندس شیخ عطّار سفیر جمهوری اسلامی ایران در آلمان و حجت الاسلام ایمانی پور رایزن فرهنگی، روحانیون و مسئولان مساجد و مراکز اسلامی برلین، مدیران دفاتر ایرانی و عده زیادی از مسلمانان از ملیت های مختلف ایرانی، افغانی، ترک و عرب حضور داشتند.

این مراسم شامل برنامه های متنوعی از جمله برنامه قرائت دعای کمیل، تلاوت قرآن، سخنرانی و معارفه حجت الاسلام محمدی به عنوان مدیر جدید مرکز اسلامی برلین بود.

در بخشی از این مراسم حجت الاسلام والمسلمین رمضانی، امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ، به ایراد سخنرانی پرداخت. وی ضمن ابراز خرسندی از حضور در این مراسم، یکی از مهم ترین وظایف عالمان دینی را درک درست حقیقت اسلام و معارف قرآن و نیز رساندن این حقیقت به دل های مشتاق بیان نمود و افزود: عالمان وارسته خود را در برابر دین خدا و عموم مردم وظیفه‌ مند و دارای مسئولیت می دانند‌ و لحظه ‌ای در انجام تکالیف الهی خود، قصور و تسامح روا نمی‌ دارند. قرآن کریم از این عالمان آگاه و مسئولیت‌پذیر این گونه یاد می‌کند که: « الَّذينَ يُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ وَ يَخْشَوْنَهُ وَ لا يَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللَّهَ وَ کَفى‏ بِاللَّهِ حَسيباً ؛کسانی که رسالت های خدا را ابلاغ می‌کنند و از او می‌ترسند و از هیچ کس جز خدا بیم ندارند و خدا برای حسابرسی کفایت می کند» ( احزاب 39 ) انتظاری که از یک عالم می رود اینست که اوّلاً به نور علم و حقیقت منوّر باشد و ثانیاً این نور را به خوبی منتقل نماید. یک عالم دین باید تلاش کند که در ابتدا خودش از حقیقت و معنویت بهره مند باشد و در مرحله بعد این معنویت را به دیگران ارائه کند. بدون شک هرکس بهره بیشتری از حقیقت برده باشد، وظیفه اش که همان بلاغ است، سنگین تر خواهد بود. در واقع بلاغ، همان رساندن حقیقت به دلها و ایجاد تغییر در نگرش ها و بینش هاست که نتیجه آن حیات واقعی انسان است و این همان معنای « العلماء ورثه الانبیاء » است.

وی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر در آموزه های اسلام و قرآن از عموم مردم خواسته شده است که از فرصت ها استفاده کنند و تا آنجا که امکان دارد محضر عالم را درک کنند؛ به طوریکه در روایت داریم که حضرت فرمودند: یا عالم باشید یا متعلّم و یا دوست دار عالم و هرگز از این سه حال خارج نباشید که هلاک خواهید شد. محضر عالم را درک کردن منجر به دریافت حیات طیبه می شود. این حیات همان حیات عقلی و حیات شهودی است که در نتیجه آن عبادت انسان، عبادت عارفانه و عاشقانه خواهد بود.

* وظایف مراکز اسلامی در آلمان

مدیر مرکز اسلامی هامبورگ در بخش دیگری از سخنان خود به برخی از وظایف مراکز اسلامی در کشور آلمان اشاره نمود و ابراز داشت: یکی از مهم ترین وظایف این مراکز، اجرای برنامه های مذهبی عمومی از قبیل: اقامه نماز جماعت، برگزاری برنامه های مناسبت در اعیاد و سوگها، برگزاری کلاس های گوناگون آموزش قرآن و احکام و ... است. به یاری خدای متعال این مرکز هم باید در برنامه های عمومی خوب جلوه کند و هم در برنامه های تخصصی و آموزشی. این مرکز علاوه بر اینکه باید مرجع دینی عموم مسلمانان و بخصوص شیعیان باشد و باید در بخش تقریب بین مذاهب هم پیش گام باشد. علاوه بر این باید سعی شود فعالیت های بخش دیالوگ نیز در این مرکز گسترش یابد؛ چراکه آلمان مهد فلسفه و نظریه پردازی است و ما نباید از این ظرفیت قابل توجّه غافل شویم. در این راستا حضور در دانشگاه ها و نشست با اساتید دانشگاه ها یکی از اولویت های کاری این مرکز است. همچنین این مرکز باید مروّج اسلام اعتدالی و عقلانی باشد. اسلامی که محتوا و متن اصلی آن را قرآن و کلام اهل بیت (ع) تشکیل می دهد.

* نگاهی به مدیران پیشین و مدیر فعلی مرکز اسلامی برلین

وی در بخش پایانی سخنان خود ضمن تقدیر و تشکر از همه مسئولین و روحانیونی که تا به حال در این مکان مقدس خدمت کرده اند، به برخی از ویژگی های امام و مدیر جدید مرکز اسلامی برلین اشاره داشت و گفت: "با عنایت الهی و همت و تلاش مومنین و خیّرین این منطقه از آلمان، مرکز اسلامی برلین بیش از 12 سال است که تاسیس شده و مشغول فعالیت های دینی ـ مذهبی است. یکی از نیازهای ضروری این مجموعه وجود روحانی ثابت و دائم بود که بتوانند با برنامه ریزی های مناسب به رشد و رونق این مرکز بیافزاید. البته حضور جناب حجت الاسلام و المسلمین هاشمیان که چند سالی در این مجموعه مشغول به خدمت و ترویج معارف اهل بیت بودند، بسیار مغتنم و منشأ اثر بود. پس از عزیمت حجت الاسلام و المسلمین هاشمیان ، دوست و برادر عزیزمان جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر ایمانی پور، مدتی را در این مرکز مشغول ارائه معارف اهل بیت(ع) بودند که جا دارد در این مجال از ایشان نیز کمال تشکر و قدردانی را داشته باشم. اما اکنون شرائط حضور جناب حجّت الاسلام و المسلمین دکتر محمّدی فراهم شده است. ایشان هم تحصیلات حوزوی و هم تحصیلات دانشگاهی داشته و نیز سالها سابقه تدریس در حوزه های علمیه و دانشگاه های مختلف ایران را دارند و بحمد الله تاکنون بیش از 30 کتاب و بیش از 40 مقاله علمی در موضوعات گوناگون از ایشان به چاپ رسیده و بیش از 90 پایان نامه دانشگاهی و حوزوی را هدایت نموده اند. در حقیقت ایشان یک شخصیت علمی حوزوی و دانشگاهی هستند. امیدواریم با یاری خدای متعال شاهد رشد کمّی و کیفی این مرکز در بخش های گوناگون باشیم و در مدت زمان کوتاهی این مرکز رونق علمی، معنوی و عقلانی چشم گیری داشته باشد."

مدیر مرکز برلین: محور برنامه های ما، فطرت انسانی است

از دیگر سخنرانان این مراسم حجت الاسلام محمدی، مدیر جدید مرکز اسلامی برلین بود. وی در بخشی از سخنان خود به رسالت الهی که بر عهده عالمان دینی است اشاره کرد و بیان داشت: آنچه مرا به اینجا آورد رسالت الهی است که بر عهده من و امثال من است. محور برنامه های ما با عنایت خدای متعال آیه شریفه « فاقم وجهک للدین حنیفا » خواهد بود. خداوند می فرماید: تمام توجه و دقت خودت را نسبت به دین داشته باش که آن همان فطرت الهی است که در همه بشریت وجود دارد. قرآن کریم با تاکید بیان می دارد که : « لا تبدیل لخلق الله » یعنی اینکه فطرت انسان ها دچار تغییر و دگرگونی نمی شود. ممکن است ذائقه افراد کمی تغییر کند اما فطرت الهی در میان همه انسان ها، حتی در کفّار وجود دارد و از این طریق می توان با همه انسان ها وارد تعامل و گفتگو شد. لذا دیالوگ ما با تمام مردم است چه مسلمان و چه غیر مسلمان؛ چراکه همه فطرت دارند و این فطرت قابل تغییر نیست. جامعه بشری امروز به دنبال رضایت مندی است ولی غافل از اینکه رضایت حقیقی و آرامش واقعی جز از طریق عمل به آموزه های وحیانی و متصل شدن به معنویت حقیقی محقق نخواهد شد « الا بذکر الله تطمئن القلوب ». بشر امروز تشنه این معارف است و وظیفه این مراکز اینست که با شیوه های مناسب این آموزه های ناب را به مخاطبان خود ارائه نماید.

* لازمه موفقیت فرهنگی و تبلیغی در آلمان چیست؟

وی افزود: ما باید نگاهمان نگاه جهانی باشد. ما در کشوری زندگی می کنیم که سه خصوصیت مهم دارد: 1. صنعت 2. اندیشه، عقلانیت و فلسفه 3. نظم در سیستم کارها. برای اینکه در اینجا بتوانیم موفق باشیم ما هم باید بر اساس منطق و عقلانیت و نیز با نظم در کارها به سمت اهداف خود گام برداریم. علاوه بر این ما دست یاری به سوی همه دوستان خدا و دوستداران دین خدا دراز می کنیم. ما باید با هم تعاون و هم افزایی داشته باشیم. اگر چه ممکن است در برخی موارد اختلاف نظرها و اختلاف سلیقه هایی وجود داشته باشد ولی برای رسیدن به موفقیت باید به مشترکات پرداخت و از ایجاد تفرقه و دشمنی به شدت پرهیز نمود. امیدواریم خداوند متعال، توفیق شناخت تکلیف و نیز توفیق انجام وظیفه را به همه ما عنایت فرماید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha