پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
قق

در امر تهذیب و تربیت باید مدیران به صورت میدانی وارد عرصه شوند و مشکلات را به صورت جز به جز شناسایی و حل و فصل نمایند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، از اصفهان، حجت‌الاسلام والمسلمین باطنی جانشین مدیر حوزه‌های علمیه اصفهان در هفتمین  نشست هم‌اندیشی معاونین تهذیب استان‌ها  اظهار داشت: تردیدی نیست که انتخاب شعار سال بر اساس اولویت‌ها و اهمیت‌ها بوده است.

وی بیان داشت: ناخدای کشتی انقلاب ضرورت‌ها و نیازها را به خوبی رصد می‌کند و هوشمندانه بر اساس اولویت‌ها  عنوان سال را تعیین می‌نماید و در مقابل هم، انتظار می‌رود که همه مسئولان و کشور با همه توان و ظرفیت‌ها در تحقق آن اوامر بکوشند.

*اقتصاد بر باورها اثر می‌گذارد

حجت‌الاسلام والمسلمین باطنی  تصریح کرد: اقتصاد با آنکه نقش زیربنایی در تفکر اسلامی ندارد ولی از یک موقعیت تاثیرگذار و فوق‌العاده برخوردار بوده که می‌تواند بر باورهای دینی هم اثر خود را به وضوح نشان دهد.

وی خطاب به روحانیون در جلسه  گفت: فرهنگ مدنظر رهبری فرهنگ به  معنای عام وگستره ای بزرگ است و حتی آن مقوله‌هایی که به ظاهر فرهنگی نیست ولی در محتوا و متن و باطن در دامنه این تعریف عام می‌گنجد را باید مدنظر قرار داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین باطنی افزود: اگر مقام معظم رهبری از ما بحث پیگیری فرهنگی را به طور جدی مطالبه می‌کنند به خاطرتعا لی تربیت است یعنی بحث عام فرهنگی مثل موضوعات ترافیکی و ورزشی نیست.

وی ادامه داد: آن  چیزی که امروز از ناحیه دشمن مورد حمله و هجمه قرار گرفته است و حتی شبکه‌های خارجی فارسی زبان علیه آن  سخن می‌رانند باید در یک حرکت تهاجمی و با یک مدیریت سازمان یافته و جهادی پاسخ داده شود.

 قائم مقام مدیر حوزه  علمیه اصفهان در ادامه به بیان اهمیت امر تهذیب در حوزه‌های علمیه پرداخت و خاطرنشان کرد: حقیقتا ترویج تهذیب یک ماموریت بسیار مهم و تاثیرگذار است ، زیرا انبیا  نیز قبل ازانکه وظیفه نبوت بر عهده‌شان باشد وظیفه تعلیم و تربیت و تهذیب مردم را عهده دار بودند.

*مهمترین چالش فرهنگی

وی عنوان کرد: چالش پیش روی جامعه و اجتماع معضلات تربیتی و اخلاقی است که حل نخواهد شد، مگر با تمرکز بر مسایل آموزشی در امر تهذیب و تربیت که باید مورد اهتمام جدی قرار گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین باطنی خاطرنشان کرد کرد: اگر  چه امروز شاید کاستی‌ها و ضعف‌هایی در نظام آموزشی کوتاه مدت و یا بلند مدت حوزه‌های علمیه وجود داشته باشند ولی وضعیت نظام آموزشی و پژوهشی حوزه‌های علمیه امروز کشور قابل قبول است.

*نسخه واحد نپیچیم

وی  افزود: درخصوص بال دوم حوزویان که همانا تهذیب و تربیت و اخلاق است هنوز نیازمند کار و تلاش بیشتری هستیم و برای تحقق این مهم با مدیریت سازمانی و تشکیلاتی نمی‌توان رو به جلو حرکت کرد.

 این استاد حوزه گفت: امروز نسخه‌های واحد پیچیدن برای تربیت افراد جواب نمی‌دهد شاید به عنوان مسکنی لحظه‌ای قابل قبول باشد ولی خروجی مناسبی نخواهد داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین باطنی عنوان کرد: در امر تهذیب و تربیت باید مدیران به صورت میدانی وارد عرصه شوند و مشکلات را به صورت جز به جز شناسایی و حل و فصل نمایند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: چنانچه مدیریتی این چنینی در امر تهذیب مدارس و حوزه‌های علمیه نهادینه شود ما شاهد ارتقا و تعالی تربیت در حوزه‌های علمیه خواهیم بود.

قائم مقام حوزه علمیه اصفها ن تاکیدکرد:  با توجه به این که نسل فردای حوزه امروز تربیت می‌شوند باید در کنار کسب فن حوزوی و فقهی  برای آنان آموزش و تربیت در امر اخلاق و تهذیب انجام شود.

 وی یادآورشد:  به برکت جمهوری اسلامی و وجود مقام معظم رهبری و حمایت ویژه ایشان به حوزه و روحانیت   امروزه حوزه در نقطه طلایی و اوج خود قرار دارد و باید از این فرصت به نحو احسن  استفاده  شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha