پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت‌الاسلام اعرافی

رئیس جامعة المصطفی(ص) گفت: اسلامی که در بالکان در پی گسترش آن هستند، اسلام سکولار است و بایستی به این مسئله توجه و اهتمام خاص داشته باشید.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی، در نشستی با اساتید بوسنیایی، در جامعة المصطفی(ص) با اشاره به روابط ویژه جمهوری اسلامی ایران و بوسنی، اظهارداشت: بین ملت ایران و بوسنی علاوه بر مسائل دینی، اشتراکات و قرابات دیگری وجود دارد که این اشتراکات و قرابت ها را می توان در زمینه فکری، معرفتی، فلسفی، عقلانی و عرفانی دانست.

رئیس جامعة المصطفی(ص) با اشاره به درگیری چندین ساله جهان اسلام با تعارض مدرنیته و سنت، خاطرنشان کرد: در حدود 300 سال گذشته تمام جهان اسلام درگیر مدرنیته و سنت بوده است و به دنبال این بوده اند که چطور می توان تحولات امروز را با گذشته پیوند داد؟

وی در ادامه به مدل انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: انقلاب اسلامی قائل به مدلی از تمدن اسلامی است که شاخصه های مادی را پذیرفته، اما در عین حال همه آنها را در سایه نگاه اسلامی و معنویتی و فکری می بیند.

عضو جامعه مدرسین حوزه تصریح کرد: به دلیل قرار گرفتن حوزه بالکان بین شرق و غرب، تعارض مدرنیته و سنت در آنجا بیشتر از همه جای دیگر بوده است، به نحوی که هنوز این امر در آن منطقه وجود دارد. لذا هرگونه تلاش علمی در حوزه بالکان ارزش بالاتری نسبت به نقاط دیگر خواهد داشت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خطاب به اساتید بوسنیایی گفت: شما در خط مقدم فکری و اندیشه ای قرار دارید و آنچه انجام می دهید، بر همه جهان اسلام تاثیر گذار خواهد بود، لذا کار شما بسیار مهم و ارزشمند است.

رئیس جامعة المصطفی(ص) با اشاره به وجود چند آسیب در جهان اسلام و بخصوص در حوزه بالکان، ابراز داشت: اولین آسیب، تلاش برای هویت زدایی از اسلام است؛ سعی می شود تا نسل آینده را از نگاه اسلامی دور کنند. البته این امر فقط مربوط به حوزه بالکان نیست و در همه جای دنیای اسلام به چشم می خورد، اما در منطقه بالکان این حرکت شدیدتر و تندتر است.

وی، آسیب دوم را ارائه اسلام سکولار معرفی کرد و ادامه داد: اسلامی که  در بالکان در پی گسترش آن هستند، اسلام سکولار است و بایستی به این مسئله توجه و اهتمام خاص داشته باشید.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی گسترش، اسلام متحجر را آسیب دیگری ذکر کرد و یاداور شد: خیلی ها به دنبال آن هستند که اسلام متحجر، خشک و متعصبانه را به بالکان بیاورند. گروهی که مردم و انتخابات را قبول ندارند و برای فلسفه، عقل، اندیشه ورزی و تعامل خوب ارزشی قائل نیستند.

عضو جامعه مدرسین حوزه، جنگ های مذهبی را آسیب دیگری دانست و بیان داشت: برخی به شدت به دنبال گسترش جنگ های مذهبی هستند، در حالی که منطق المصطفی به تاسی از انقلاب اسلامی، وحدت اسلامی است و اسلام را فراتر از نژاد و قوم و مذهب می دانیم و به مسائل قومی توجهی نداریم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، عقب ماندگی علمی را آخرین آسیب برشمرد و تصریح کرد: مسلمانان نبایستی از نظر علمی و فناوری عقب بیافتند و یا خدای ناکرده دچار خرافات گردند که این آسیب بزرگی برای جهان اسلام و مخصوصا شماست که بین شرق و غرب قرار دارید.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی در پایان گفت: امیدوارم مجموعه کارهای صورت گرفته زمینه شکل گیری کارهای بیشتر را با نگاه عقلانی و دور از تعصبات فراهم آورد.

بر اساس اعلام المصطفی، در این دیدار اساتید بوسنیایی با ابراز خرسندی از حضور در ایران و جامعة المصطفی(ص)، ایران را کشوری صاحب علم معرفی کردند که نقش بسزایی در ترویج علوم و معارف اسلامی داشته و دارد.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha