جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
یی

حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح امروز (یکشنبه) با حضور در ستاد فرماندهي نيروي هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به مدت دو ساعت از نمايشگاه دستاوردهاي اين نيرو بازديد کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر رهبر معظم انقلاب، در اين نمايشگاه، دستاوردهاي نيروي هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در زمينه هاي طراحي و ساخت پهپادها، سامانه هاي موشکي ضدناو و بالستيکي و ضد سپر موشکی، سامانه هاي پدافندي و انواع رادارها و مراکز کنترل فرماندهي به نمايش گذاشته شده بود.

بخش مربوط به پيشرفت ها و دستاوردهاي نيروي هوافضای سپاه در عرصه ساخت و طراحي انواع پهپادها اولين سالني بود که فرمانده کل قوا از آن بازديد کردند. در اين قسمت، پهپادهاي شاهد 129، شاهد 125 و شاهد 121 و سيستم هاي هدايت و کنترل و موتور پرنده هاي هدايت پذير از راه دور، که بدست متخصصان و کارشناسان داخلي طراحي و ساخته شده اند، ارائه شده بود.

نمایش پهپاد فوق پيشرفته و رادار گريز RQ170 غنیمتی و ساخت مدل بومي آن از مهمترين بخش هاي اين نمايشگاه بود. متخصصان نيروي هوافضای سپاه در مدت حدود دو سال توانسته اند، پهپاد فوق پيشرفته RQ170 آمريکا را مهندسي معکوس کنند. در بازديد رهبر انقلاب اسلامي از مراحل بازسازي اين پهپاد فوق پيشرفته، چگونگي چيدمان اجزاء مهم RQ170 از جمله چگونگي بازسازي اطلاعات ذخيره شده از اهداف، شناسايي شبکه ارتباط ماهواره اي مورد استفاده، شناسايي و تحليل رادار گريزي، استخراج و بازسازي نرم افزار هدايت و کنترل کامپيوتر پرواز، و تعمير و راه اندازي موتور هواپيما تشريح شد.

سالن مربوط به موشک هاي زمین به زمین نيروي هوافضای سپاه دومين قسمتي بود که فرمانده کل قوا از آن بازديد کردند. در اين بخش، انواع موشک هاي ضد ناو و بالستیکی، موشکهای زلزال، خليج فارس، زلزال بارشي، هرمز 1 و 2، کروز، فجر 5، رعد 301 و سجيل که مراحل مختلف توليد آنها از ايده تا توليد بدست متخصصان داخلي انجام شده است، ارائه شده بودند.

همچنين امروز با حضور حضرت آيت الله خامنه اي از سامانه پدافندي سوم خرداد که بدست متخصصان داخلي طراحي و ساخته شده است، رونمايي شد. اين سامانه پدافندي که طراحي و ساخت آن يک سال و نيم طول کشيده، داراي برد 50 کيلومتر است و همزمان چهار هدف را رهگيري و همزمان هشت موشک را شليک مي کند.

سامانه پدافندي طبس، مرکز کنترل فرماندهي، انواع سامانه هاي پدافندي رعد 1 و 2 و انواع رادارها، از ديگر دستاوردهاي نيروي هوافضای سپاه بود که در نمايشگاه ارائه شده بودند.

انواع رادارها از جمله رادارهای بشیر و کاوش، مراکز کنترل فرماندهی و جنگ الکترونیک از دیگر توانمندیهای نیروی هوافضای سپاه بود که مورد بازدید رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفت.

رهبر انقلاب اسلامي بعد از بازديد از نمايشگاه دستاوردهاي نيروي هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در سخناني در جمع فرماندهان عالي سپاه و ارتش و تعدادي از فرماندهان و متخصصان و کارشناسان نيروي هوافضای سپاه، بازديد از اين نمايشگاه را بسيار شيرين و فراموش نشدني خواندند و تاکيد کردند: مهمترين درس اين نمايشگاه، اثبات استعداد و توانايي ملت ايران براي ورود به ميدان هاي دشوار و ميدان هايي است که دشمن قصد ممنوع الورود کردن آنها را دارد.

حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: اين نمايشگاه به همه ما مسئولان پيام اقتدار و توانايي دروني را مي دهد و اعلام مي کند که «ما مي توانيم».

ايشان با اظهار گلايه از توجه جدي نکردن برخی مسئولان به پيام اقتدار و توانايي دروني خاطر نشان کردند: متاسفانه در برخی از بخش ها مديران ما اين پيام را درک نمی کنند.

رهبر انقلاب اسلامي «استعداد، توانايي و عزم» را مهمترين عامل اقتدار دانستند و گفتند: در طول سال هاي گذشته، در هر بخشي که بر آن متمرکز شديم و عزم صاحبان عزم را متوجه آن کرديم، به نتيجه رسيديم.

حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: من همواره طرفدار ابتکار در سياست خارجي و مذاکره بوده و هستم و توصيه هميشگي من به مسئولان اين بوده که در سياست خارجي و مبادلات بين المللي هرچه تلاش و ابتکار وجود دارد به کار بندند اما نبايد نيازمندي هاي کشور و برخي مسايل همچون تحريم ها، به مذاکره گره زده شود.

ايشان تاکيد کردند: مسئولان بايد موضوع تحريم را به طريق ديگري حل کنند.

رهبر انقلاب اسلامي نمايشگاه دستاوردهاي نيروي هوافضای سپاه را نمونه اي عملي از استعداد و توانايي ملت ايران و جمع کردن عزم صاحبان عزم و توانايي پيشرفت در کشور دانستند و خاطر نشان کردند: «بايد بدانيم که مي توانيم».

حضرت آيت الله خامنه اي با تاکيد بر اينکه عمده مشکل ملت ها، اطلاع نداشتن از توانايي خود است، افزودند: مشکل ملت ايران تا قبل از پيروزي انقلاب اسلامي اين بود که نمي دانست، مي تواند، همانطور که امروز هم هنوز برخي نمي دانند که مي توانيم!

ايشان مجموعه‌ی جوان و مبتکر نيروهاي مسلح را الگويي براي همه بخش هاي مختلف کشور دانستند و گفتند: ما در زمينه هاي اقتصادي نيز مي توانيم با تکيه بر توانايي ها و استعدادهاي دروني خود بسياري از گره ها را باز کنيم و در قبل هم اين موضوع تجربه شده است.

رهبر انقلاب اسلامي دليل اصلي دشمني ها را استقلال ملت ایران و پايبندي به اسلام و قرآن خواندند و افزودند: اسلام و قرآن، ملت هاي مسلمان را به ايستادن بر روي پاي خود و تکيه بر هويت اسلامي - انساني و حسن ظن به خداوند متعال و تسليم نشدن در مقابل ظلم و غارتگري زورگويان بين المللي دعوت مي کند، بنابراين تا وقتي که ملت ايران بر اسلام و قرآن و هدف هاي والاي خود پاي مي فشارد، دشمني هاي جبهه استکبار ادامه خواهد داشت.

حضرت آيت الله خامنه اي تاکيد کردند: جبهه استکبار تلاش دارد تا ملت ايران را به زانو درآورد و وادار به عقب نشيني کند اما قطعا به اين هدف نخواهند رسيد.

ايشان با اشاره به اظهارات غير عاقلانه و غير هوشمندانه طرف غربي در مذاکره با ايران، بخصوص تاکيد بر محدود شدن توان موشکي کشور، خاطر نشان کردند: آنها درحالي توقع محدود شدن برنامه موشکي ايران را دارند که دائما در حال تهديد نظامي ايران هستند، بنابراين چنين توقعي، احمقانه و ابلهانه است.

رهبر انقلاب اسلامي با تاکيد بر اينکه رفتارهاي غير عقلاني طرف مقابل نشان دهنده شکست قطعي آنها در برابر ملت ايران است، گفتند: نيروي هوافضای سپاه بايد کارها و برنامه هاي خود را با دقت به پيش برد و به حد کنوني نيز راضي نباشد.

حضرت آيت الله خامنه اي با تاکيد بر اينکه نيروي هوافضا بايد توليدات خود را به مرحله توليد انبوه برساند، خاطر نشان کردند: اين موضوع يک وظيفه است و همه مسئولان نظامي بايد در اين جهت تلاش کنند و مسئولان دولت نيز پشتيباني از اين موضوع را بايد جزو وظايف اصلي خود بدانند.

ايشان با اشاره به ادامه پيشرفت هاي دشمن همزمان با پيشرفت هاي کشور، افزودند: بايد بگونه‌اي برنامه ريزي شود که فاصله ها کم شود و در مواردي هم که فاصله ها کم است، از طرف مقابل پيشي بگيريم.

فرمانده کل قوا در پايان سخنان خود اين نکته را متذکر شدند که بايد در کنار تکيه بر استعدادهاي دروني و بالفعل کردن ظرفيت ها و استعدادها، از خداوند متعال نيز کمک گرفته شود و هيچگاه از درخواست براي مدد و هدايت الهي غفلت نشود.

پيش از سخنان رهبر انقلاب اسلامي سردار سرتيپ حاجي زاده فرمانده نيروي هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گزارشي از دستاوردهاي اين نيرو در عرصه هاي موشکي، پهپادها، پدافندهاي هوايي و رادارها و مراکز کنترل فرماندهي ارائه کرد و گفت: متخصصان و کارشناسان نيروي هوافضای سپاه بر تحريم ها و موانع فني و تکنيکي فايق آمده اند بگونه اي که امروز توان موشکي ايران در رتبه اول منطقه و در رتبه هفتم جهان است.

وي تاکيد کرد: نمايشگاه امروز بخش کوچکي از توانمندي هاي پاسداران اسلام و کشور است و اگر دشمن دچار هرگونه خطا و اشتباهي شود، درس هاي فراموش نشدني به او داده خواهد شد.

سردار حاجی‌زاده افزود: نیروهای مسلح در بخش نظامی با بهره‌مندی از تدابیر فرماندهی معظم کل قوا از تحریمها عبور کردند و امید است سایر مدیران و افسران عرصه‌ی اقتصاد مقاومتی نیز بتوانند با الگو گرفتن از این شیوه‌های موفق بر تحریمها و تهدیدهای دشمن غلبه کنند.

همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامی در ابتدای ورود به ستاد فرماندهی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با حضور بر مزار شهدای گمنام ضمن قرائت فاتحه برای شهدای دفاع مقدس، علوّ درجات مسئلت کردند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha