سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت‌الاسلام لکزایی

رییس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، حکومت علوی را والاترین الگوی سیاست ورزی الهی و مومنانه برشمرد.

حجت الاسلام والمسلمین نجف لکزایی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه ، ضمن تبریک ولادت با سعادت امیرالمومنین علی (ع) و نیز اشاره به رویکرد کلان حضرت در امر حکومتداری ابراز داشت: امام علی (ع) با وجود آن که به حکومت دست یافت و در دوران 5 ساله بر قلمروی پهناور جامعه اسلامی آن زمان، احاطه داشت اما هیچ گاه به حکومت و دنیا دلبسته نبود.

وی اضافه کرد: البته ایشان با این وجود هرگز تارك دنيا نبود و گوشه عزلت برنگزيد، بلکه ميان دنيا و آخرت جمع كرده و همواره دنيا را مزرعه آخرت توصیف می فرمود.

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین با اشاره به ضرورت دینی بودن حکومت از نگاه مولای متقیان (ع) خاطرنشان کرد: از نگاه ایشان این حكومت دينى است که می تواند حدود احكام الهى را اجرا کرده و در جهت عمران و آبادانى و تامين خواسته ها و رضايت مندی مردم حرکت کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که در نگاه حضرت امیر(ع) ، قدرت الهى فوق تمام قدرت هاست ، گفت: معناى تقوا و پارسايى در عرصه سياست نيز همين است كه سياستمداران خدا را ناظر بر اعمال و كردار خود بدانند و امام علی (ع) در این زمینه الگو و اسوه سیاست مداران باتقواست.

حجت الاسلام و المسلمین لکزایی همچنین با اشاره به ویژگی های مدیر و کارگزار جامعه اسلامی در کلام و اندیشه امیرالمومنین علی(ع) بیان داشت: نکته مهمی که از کلام و سیره امام علی (ع) می توان استخراج کرد این است که یک مدیر در عین قاطعیت باید با لطافت، نرمی و ملاطفت عمل کند چرا که اگر این دو بُعد را با هم داشته باشد می تواند بر مشکلات چیره شود.

این محقق و نویسنده حوزوی همچنین با تاکید براین که یکی دیگر از شاخصه های مدیریت در نگاه امام علی (ع) توجه جدی به مقوله تجربه مدیریتی است ،گفت: از منظر این امام هُمام یک مدیر نباید تنها به علم و اندوخته های تئوری خود توجه کند بلکه لازم است که تجربه را هم در تصمیمات خود دخیل سازد چرا که بدون توجه به این مهم، دچار لغزش های مدیریتی می گردد.

وی افزود: از سوی دیگر از نگاه مولا، یک مدیر همیشه باید به دنبال چاره اندیشی باشد و برای حل مشکلات از همه توان خود بهره ببرد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در خاتمه گفت: فردی که سوابق نابجایی دارد و از سویی دغدغه خدمت به مردم را ندارد ، از نگاه امام علی (ع) انتخاب او به عنوان مدیر و مسئول جامعه اسلامی، اشتباه بسیار بزرگی است.

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha