پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت‌الله علم‌الهدا

آیت الله علم الهدی: با ادامه روند موجود در نحوه ساخت و سازها در مشهد مقدس، شاهد برهم­خوردن هویت دینی این شهر خواهیم بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله علم الهدی نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی و امام جمعه مشهد در برنامه این هفته «ثریا» با موضوع ساخت و ساز شهری در مشهد مقدس، نسبت به تبدیل شدن مشهد مقدس به مدلی شبیه جزیره کیش با ادامه روند موجود، هشدار داد.

وی تاکید کرد: بخش عمده ای از جریان فرهنگی ما که جزو اساس انقلاب اسلامی است، مساله حفظ فرهنگ دینی و سبقه حیات و زندگانی دینی مردم و جامعه است و این زمانی محفوظ می ماند که بتوانیم هویت محیط زندگی خود را در وابستگی به جریان دینی حفظ کنیم.

امام جمعه مشهد تاکید کرد: ایران که در موقعیت مرکزیت خاصی در جهان اسلام قرار دارد، وقتی موفق در توسعه انقلاب و فرهنگی خواهد بود که هویت مراکز مقدس و شهرهای مذهبی را حفظ کند. اگر بتوانیم آن را حفظ کنیم خواهیم توانست در توسعه فرهنگی موفق شویم.

آیت الله علم الهدی با اشاره به اینکه در شهر مشهد شاهد به هم خوردن هویت دینی این شهر هستیم، گفت: اصول معماری اسلامی در این شهر رعایت نمی شود و ما هم از نظر جریان فرهنگی حاکم بر این شهر و هم از لحاظ هویت دینی این شهر، مساله دار شده ایم.

وی تصریح کرد: وقتی یک زایر ایرانی به مشهد می آید و وارد هتل می شود، اگر این هتل بر اساس معماری اسلامی ساخته شود، با نشانه و نقشی از آیات قرآن مقابل می شود و در روحیه و فرهنگ اخلاقی او اثر می گذارد. در این صورت است که بیشتر ظواهر اسلامی و فرهنگی را رعایت می کند و گذشته از این هویت شهر نیز محفوظ می ماند.

امام جمعه مشهد تاکید کرد: با توسعه مراکز تجاری و مراکز تفریحی کم کم هویت مذهبی شهر را از دست می دهیم. مشهد مقدس به جزیره کیشی تبدیل می شود که وسط آن یک گنبد طلا وجود دارد.

وی ادامه داد: با ساخت و سازهایی که در اطراف حرم صورت می گیرد، این شهر در حال از دست دادن هویت معنوی و زیارتی خود است. ما با توسعه شهر مخالفتی نداریم، اما این توسعه باید در شکلی صورت گیرد که با قداست حرم مطهر منافاتی نداشته باشد.

آیت الله علم الهدی گفت: در ساخت و ساز آستان قدس این مسایل رعایت شده اما از حوزه حرم که خارج می شویم، توجهی به این موضوع نشده است. عده ای سرمایه دار به جان هویت شهر افتاده اند و شکل معنوی و زیارتی را از آن می گیرند. مسوولان شهری نیز تا کنون به این موضوع توجه نکرده اند که امیدوارم پس از این به این موضوع توجه داشته باشند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با تاکید بر اینکه برخی توجیه اقتصادی و توسعه شهری را مطرح می کنند، گفت این موضوع ارتباطی با مساله اعتراض ما ندارد. مشهد به عنوان قبله شیعیان جهان و مورد توجه اردتمندان اهل البیت (ع) در جهان مطرح است، اینجا شهر امام رضا (ع) است. اولین کسی که در این شهر حق دارد، حضرت رضا (ع) است. هرگونه اقدام دیگر و سرمایه گذاری و فعالیت تجاری در حاشیه این موضوع قرار دارد.

وی تصریح کرد: موضوع اصلی سیاست های کلی در اصول شهرسازی مشهد است و املاک موقوفه نیز تابع این سیاست هاست. اعتراض ما به این سیاست های کلی ساخت و ساز در مشهد مقدس است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha