جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت‌الله سبحانی

حضرت آیت الله سبحانی گفتند:در روز قیامت مشرکان با رهبران خود می‌جنگندند و عنوان می‌کنند که شما بودید که ما را مجبور به اطاعت و پرستش این بت‌ها کردید و شما بودید ....

به گزارش خبرگزاری حوزه، این مرجع تقلید امروز در ادامه  تفسیر سوره زمر که در مجتمع آموزش عالی فقه برگزارشد، با اشاره به ابعاد شرک در قرآن بیان داشتند: یکی از تفاوت‌های مشرکان و کافران در نوع اعتقاد آنها در پرستش است .

ایشان افزودند: پیامبران الهی به خصوص پیامبر‌(ص) بحث‌های زیادی را با کافران و مشرکان داشته‌اند که در این بین برخی از مشرکان با تفاوت قائل شدن بین خود و دیگران توضیحاتی برای شرک خود ارائه می‌کردند.

این مرجع تقلید عنوان کردند: همان‌گونه که عبادت در بین بندگان خدا متفاوت است هر کسی با توجه به درجه ایمان و بزرگی کمال خود، درجه اعتقاد به خدا و عبادت را لحاظ می‌کند شرک است.

حضرت آیت الله سبحانی گفتند: انسان‌هایی که به درجات عالی کمال رسیدند خداوند را در عالی‌ترین درجات عبادت می‌کنند و هر چه که انسان کمال بیشتری داشته باشد خدا را نیز بیشتر می‌شناسد.

ایشان افزودند: یک نوع عبادت دیگر نیز به واسطه خاصیت ربوبی خداوند است، یعنی این‌که تنها کسی که به انسان وجود و خلقت داده و کسی که خالق این جهان است تنها ارزش پرستیدن دارد که آن هم خداوند است.

معظم‌له گفتند: خداوند در قرآن بارها مشرکین را توبیخ کرده است و خطابات مختلفی را پیرامون آنها به کار برده و مشرکان همیشه مخالف منطق پیامبر‌(ص) سخن می‌گفتند و بیان می‌کردند که ما برای تقرب به خدا این بت‌ها را می پرستیم وگرنه ما بت پرست نیستیم.

این مرجع تقلید  افزودند: آنها برای تقرب به خدا دو  دلیل می‌آورند که یکی پرستش خدا و دیگری پرستش  اولیای خدا بود و از آنجایی که این بت‌ها را اولیا خدا می‌دانستند آنها را عبادت می کردند؛ اما در قرآن داریم که خداوند روز قیامت بین مشرکان نیز قضاوت خواهد کرد.

ایشان افزودند: در روز قیامت مشرکان با رهبران خود می‌جنگندند و عنوان می‌کنند که شما بودید که ما را مجبور به اطاعت و پرستش این بت‌ها کردید و شما بودید که گفتید این بت‌ها ناصر شما در جنگ‌ها، روزی رسان و  خدای شما هستند؛ اما در مقابل این‌ها خداوند نیز به آنها پاسخ می‌دهد.

 معظم له ادامه دادند: پیامبر‌(ص) بیان می‌کند که آنها دروغ می‌گویند که خدا را می‌پرستند و این بت‌ها را برای تقرب به خدا پرستش می‌کنند در واقع آنها این بت‌ها را ناصر خود می‌دانند و روزی‌رسان خود معرفی می‌کنند؛ آنها به درستی هم این اعتقاد را داشتند و حتی در جنگ‌های بزرگ با بت‌ها وارد جنگ شدند.

حضرت آیت‌الله‌ سبحانی تصریح کردند: خداوند بیان می‌کند که در روز قیامت حساب آنها را خواهد رسید و در قیامت به آنها ثابت خواهد شد که چه دروغ‌هایی گفته‌اند؛ اما نکته جالب قرآنی این است که خداوند بیان می‌کند که آنها در قیامت هم دروغ می‌گویند و به دروغ عنوان می‌کنند که ما بت‌ها را نمی‌پرستیدیم و آنها را فقط برای تقرب به خدا می‌پرستیدیم در حالی که آنها در آن شرایط هم دست از دروغ بر نمی‌دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha