جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
یی

با توجه به اینکه این نشست خبری، اولین برنامه در این موضوع بود، با استقبال خوب مطبوعات و رسانه های آلمانی زبان مواجه گردید و بازتاب خوبی در رادیو، تلویزیون و نیز سایت های آلمانی داشت.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، به مناسبت ماه مبارک رمضان و به همت آکادمی اسلامی آلمان، کنفرانس مطبوعاتی با حضور چند تن از امامان مراکز و مساجد هامبورگ، مسئول بخش اسلام شناسی دانشگاه هامبورگ، نماینده شورای مسلمانان هامبورگ و شبکه های تلویزیونی و رادیویی و سرویس های رسانه ای، در سالن کتابخانه مرکز اسلامی هامبورگ برگزار گردید.

در این کنفرانس خبری آقایان شیخ ذوالخیرات فیض اللهی (امام مسجد آلبانی ها) ، شیخ سمیر الرجب (امام مسجد نور) ، شیخ عبدالرزاق (امام مسجد انصارالدین) ، آقای برهان الدین داغ (نماینده شورای مسلمانان هامبورگ) ، آقای شیخ عبدالقادر آیدین (امام مسجد وحدت) ، آقای دکتر محمد خلیفه (استاد تاریخ اسلام و زبان عربی دانشکاه هامبورگ) ، آقای دکتر بیژن حاجی (متخصص مغز و اعصاب و روان) ، آقای سید محمد آل حسینی (مسئول دیالوگ آکادمی اسلامی) و تنی چند از مسلمانان آلمانی زبان از جمله خانم یوهنا گورنی (دانشجوی علوم تربیتی) ، خانم اینس محمدی (پرستار) ، آقای جعفر اگلو (شاغل در کوره های ذوب آهن) ، آقای دکتر پیتر شووت (نویسنده و روزنامه نگار آلمانی) حضور داشتند.

با توجه به اینکه این نشست خبری، اولین برنامه در این موضوع بود، با استقبال خوب مطبوعات و رسانه های آلمانی زبان مواجه گردید و بازتاب خوبی در رادیو، تلوزیون و نیز سایت های آلمانی داشت.

این کنفرانس مطبوعاتی که با هدف معرفی ماه مبارک رمضان به غیر مسلمانان و نشان دادن وحدت بین مسلمانان شیعه و سنی صورت گرفته بود، با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید در رابطه با ماه رمضان آغاز گردید و سپس ترجمه آلمانی آیات برای حضار قرائت گردید.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین رمضانی، امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ، از ماه مبارک رمضان به عنوان ماه بندگی، دعا و انس با قرآن یاد کرده و افزود: روزه تاثیرات فردی و اجتماعی فراوانی دارد و تاثیرات فردی آن شامل تاثیرات مثبت روحی و جسمی، دنیوی و اخروی می باشد. روزه بزرگترین عامل ایجاد تقوا و حفظ کرامت در انسان بوده و باعث می شود که رفتار، گفتار و کلیه شئونات آدمی در تعادل و همسو با هدف اصلی آفرینش انسان قرار بگیرد.

وی افزود: در حقیقت روزه در جهت تامین نیازهای معنوی و گرایش های مقدس انسان تشریع شده است؛ زیرا به واسطه انجام این واجب الهی، انسان احساس حضور بیشتری در نزد خدای متعال خواهد شد و آشتی با خدا و خود و دیگران را به بهترین شکل تجربه خواهد نمود و چه بسا سه مشکل قهر با خود، قهر با دیگران و قهر با خدا از طریق روزه و توجه بیشتر به هویت واقعی انسان، درمان خواهد شد. البته برای انجام این واجب الهی باید احکام و آداب و اسرار آن را شناخت و احترام این ماه مبارک را حفظ نمود و به غیر از روزه جوارح، روزه فکر و قلب را نیز مورد توجه جدّی قرار داد. قطعا اسلام واقعی که دارای چنین دستورات نورانی و مقدسی می باشد و امنیت و آرامش جسم و روح آدمیان را به طور قابل توجّهی مدّ نظر قرار می دهد، با هر نوع خشونت و ارعاب در جامعه در تقابل است و بلکه با عقلانیت و معنویت جامعه بشری را به صلح، آرامش و امنیت فراخواهد خواند.

در بخش دیگری از این کنفرانس سؤالاتی از سوی نمایندگان مطبوعات درباره فلسفه روزه گرفتن، کیفیت روزه گرفتن در روزهای طولانی، روزه در مناطقی که شش ماه از سال روز یا شب است، توجه به قرآن در ماه رمضان و ... مطرح شد که به این سؤالات توسط ائمه مساجد پاسخ های مناسب داده شد.

شایان ذکر است در حاشیه این برنامه نمایشگاه عکسی پیرامون مسائل مربوط به ماه مبارک رمضان از جمله چگونگی استهلال هلال ماه رمضان و شوال، سفره های افطاری، نماز عید فطر، شب های قدر، قرائت قرآن و دعا و نیایش و ... به نمایش در آمده بود.

همچنین در گوشه ای از کتابخانه مرکز اسلامی هامبورگ سفره افطاری زیبایی به صورت نمادین آماده شده بود که در پایان از شرکت کنندگان بر سر این سفره پذیرایی به عمل آمد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha