پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
مالک قادر اف

مشاور اجتماعی وزیرکشور قرقیزستان گفت: حوزه های علمیه و دانشگاه های قرقیزستان نیاز به آموزش مسائل دینی مستحدثه و علوم جدید دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دکتر قادر مالک اوف در حاشیه بازدید از مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلام ضمن تحسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: امروز ما در جامعه قرقیزستان نیاز به تربیت نسل معتدل داریم و ما اسلام گمشده را در اینجا پیدا کردیم.

رئیس موسسه مرکز تحقیقاتی «دین، حقوق و سیاست» قرقیزستان افزود: در دوران گذشته هفتاد سال در محصوریت و محرومیت اسلامی و زیر یوغ حکومت کمونیستی شوروی سابق بوده ایم و این خود مهمترین عامل بروز عقب ماندگی های فکری و علمی ما بوده است.

استاد دانشگاه روسی  قرقیزی اسلاویانی ادامه داد: در دهه های جدید و پس از فروپاشی، ما دوران جدید را شروع کرده ایم، بطوری که نیاز جدیّ به تربیت نسلی معتدل، عاقل و اندیشمند داریم که یادآور خاطرات و مجد و عظمت دوران شکوفایی علم در سمرقند و بخارا باشد که امروز هیچ رسمیت و موقعیت علمی گذشته را ندارد و این خود موجب گریه و اندوه است.

دکتر مالک اوف در بخش دیگری از سخنانش ضمن تشریح وضع موجود کشور قرقیزستان، گفت: ما نیاز به مراکزی برای آشتی علم و دین داریم، به طوری که با آموزش های علمی و تمدنی جدید مشکلات امروز ما را به ویژه در مبارزه با تفکرات تکفیری و تروریستی و تفکرات جاهلیت برطرف سازد.

وی تصریح کرد: متاسفانه در مدارس و حوزه های  علمیه ما مسائل کم اهمیت آموزش داده می شوند و به مسائل جدید نمی پردازند و شیوه دانشگاه های اسلامی نیز به این روش است به طوری که آموزش ها، نه تنها عمیق نیست؛ بلکه بسیار ظاهری و احساسی می باشد.

وی با بیان این که تبلیغ اسلام در منطقه ما، اسلام بدون عقل و علم می باشد، ادامه داد: نقش اسلام و رشد اسلام در آن منطقه مطرح نیست و مورد توجه قرار ندارد، اسلام این مناطق اسلام بدون عقل و علم است و ما نیاز به عقلانیت و آشتی علم و دین و تربیت نسل جدید محققین داریم، ما برای تربیت نیروی عقلانی اسلامی و نسل متفکر جدید کار می کنیم و باید در نظام آموزشی آن خطه تغییر و تحول جدید صورت پذیرد.

مشاور اجتماعی وزیر کشور قرقیزستان بیان داشت: متاسفانه علماء و طلاب قدیمی با هر گونه نوگرائی و بیان مسائل جدید در آموزش مخالف هستند و مبانی تفکر عقلی و جدید را قبول ندارند و ما با موانع زیادی مواجه هستیم که باید با تلاش زیاد آنان را برطرف سازیم.

دکتر مالک اوف ادامه داد: در قرقیزستان فضای آزادی مذهبی وجود دارد و در ادارات دولتی مساجد و نمازخانه ها فعال هستند و منع حجاب در آن کشور وجود ندارد و ما در پی رشد و توسعه مرکزی برای عقلانیت اسلامی در آن خطه هستیم.

وی بیان داشت: ما در پی تربیت نیروهای روشنفکر اسلامی و عقلانی اسلامی می باشیم و برای من فضای جدید علمی و عقلانی و همزیستی مسالمت آمیز اقوام درایران  و تعلیم و آموزش مبانی تفکر ادیان، فرق و نحله های فکری برای شناخت و تعامل بیشتر جامعه اسلامی بسیار آموزنده بود.

استاد دانشگاه قرقیزستان فعالیت های مرکز نور در حوزه های مختلف علوم اسلامی و انسانی را مفید، ارزشمند و قابل استفاده خواند و گفت: ما منتظر کمک شما هستیم ما چون زندگی کوچی داشتیم و ثابت نبودیم ایم؛  بنابراین زندگی بدوی داشته و با مراکز علمی و تحقیقاتی ثابت و ماندگاری نداریم.

سلفی ها تعصبات خشک جاهلی دارند

وی بیان داشت: متاسفانه  سلفی ها  در کشور قرقیزستان با آشتی علم و دین و رشد به سمت عقلانیت مخالف هستند و با تمام علوم روز مخالفند و فقط مسائل سنتی قدیمی را مورد توجه قرار می دهند و با هرگونه عقل گرائی مخالفند و تعصبات خشک جاهلی دارند.

مشاور اجتماعی وزیر کشور قرقیزستان گفت: متاسفانه ما  غیر از متحجرین و سلفی ها، با دشمنان دیگری مثل لائیک ها و بی دینان روبرو هستیم که با اصل اسلام مخالف هستند.

مالک اوف بیان داشت: درصدد تدوین و تألیف تفسیری علمی و عقلانی از قرآن هستیم و نیاز به ترجمه جدید و صحیح از صحیح مسلم داریم. که بهانه را از دست سلفی  های خشک سر بگیریم.

وی درپایان یادآورشد:کار شما چون بر اساس عقلانیت و اعتدال و به دور از تعصبات قومی و فرقه ای است بسیار مورد نیاز ما و جامعه ما است.

انتهای پیام   313/17

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha