جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 335167
۲۶ تیر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۲
حجت‌الاسلام محمد مروارید

استاد حوزه علمیه مشهد گفت: طلبه انقلابی اگر بخواهددر جامعه تأثیرگذار باشدباید نسبت به اخلاق اهتمام جدی داشته وان را سرلوحه کار خود قرار دهد.

 حجت الاسلام و المسلمين محمد مرواريد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاري حوزه در مشهد، به مناسبت ايام ماه مبارك رمضان و فرصت تبليغي اين ماه، به بررسي اخلاق در حوزه علميه مشهد پرداخت و با بيان اين كه يكي از جهاتي كه رژيم پهلوي با حوزه علميه خراسان مشكل داشت، برگزاری دروس اخلاق در اين حوزه بود ، گفت: بعضي از علماي اين شهر علاوه بر تدريس، به تهذيب و اخلاق عملي و در واقع جذب مردم مي‌پرداختند.

وي با اشاره به حضور حاج شيخ حبيب الله گلپايگاني از اساتيد تفسير و از علمای زاهد و تأثيرگذار در مشهد، ابرازداشت: ایشان براي زيارت به مشهد آمده بودند و در نهايت ساكن شدند. اين عارف و زاهد در اين مدت هر روز به زيارت امام رضا(ع) مي‌رفتند و بر اين كار تا آخر عمر اهتمام داشتند.

 این استاد حوزه با اشاره به بحث‌هاي اخلاقي آيت الله حاج شيخ غلامحسين تبريزي، يادآورشد: يكي ديگر از افراد مؤثر و اخلاقي مشهد، مرحوم آيت الله واله از منبري‌هاي بسيار خوب بود كه در زمينه اخلاق تأثير داشتند. درس اخلاق ايشان بسيار پربار و جذاب بود، منبري كه آن مرحوم برگزار مي‌كردند به نوعي درس اخلاق بود و براي گفتن مطالب خود قبل از هر منبر نماز مي‌خواند و از خداوند متعال براي تأثيرگذاري سخنراني خود كمك مي‌طلبيدند كه تأثير زيادي داشت.

آيت الله ميرزا جوادآقا تهراني، مصداق اخلاق عملي

حجت الاسلام و المسلمين مرواريد با اشاره به اين كه مرحوم آيت الله ميرزا جوادآقا تهراني معلم اخلاق و يكي از مصاديق بارز حديث «مَن نَصَبَ نَفسَهُ لِلنّاسِ اِماما فَليَبدَأ بِتَعليمِ نَفسِهِ قَبلَ تَعليمِ غَيرِهِ وَليَكُن تَديبُهُ بِسيرَتِهِ قَبلَ تَديبِهِ بِلِسانِهِ وَ مُعَلِّمُ نَفسِهِ وَ مُؤَدِّبُها اَحَقُّ بِالجلالِ مِن مُعَلِّمِ النّاسِ ومُؤَدِّبِهِم» بودند، ‌اظهارداشت: حتي يك برخورد براي فرد كافي بود تا جذب ايشان شود.

وي اضافه كرد: آن مرحوم تواضع عملي داشت و در واقع معلمي بزرگ به شمار مي‌رفتند كه مي‌توانستيم «كُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِكُمْ لِیَرَوْا مِنْكُمُ الْوَرَعَ وَ الِاجْتِهَادَ وَ الصَّلَاةَ وَ الْخَیْرَ فَإِنَّ ذَلِكَ دَاعِیَةٌ» را در رفتار وي ببينيم.

حجت الاسلام و المسلمين مرواريد با بيان اين كه آيت الله ميرزا جوادآقا تهراني اهتمام زيادي به تفسير داشتند كه در ضمن آن، مطالب اخلاقي را بيان مي‌كردند،‌ تاكيد كرد: لازم است، كتاب‌هايي درباره تهذيب نفس اين عالم رباني نوشته شود تا يادگاران اخلاقي مانند آن عالم خودساخته درس و الگويي براي جامعه باشند.

ذكر و مناجات از ويژگي‌هاي علما

وي در ادامه با اشاره به ويژگي‌هاي مرحوم آيت الله ميرزا حسنعلي مرواريد، ايشان را يكي ديگر از نمونه‌هاي اخلاقي حوزه علميه مشهد برشمرد و گفت: ايشان نسبت به زيارت امام رضا(ع) بسيار اهتمام داشتند و گاهي روزي دو مرتبه به زيارت مي‌رفتند و يكي از مهمترين سفارش‌هاي آن بزرگوار خواندن نماز شب بود.

اين استاد حوزه و دانشگاه تصريح كرد: يكي از ويژگي‌هاي اساتيد اخلاقي مانند آيت الله مرواريد، آيت الله ميرزاجواد آقا تهراني و آيت الله غلامحسين تبريزي و ... گفتن ذكر، مناجات و دعا است كه در همه حال و هر لحظه اين كار را انجام مي‌دادند و همه اين تأثيرگذاري‌ها و احوال، به خاطر تربيت خوب استادشان بود كه اين روحيه را از وي يادگرفته بودند.

وي اضافه كرد: مرحوم آيت الله حاج شيخ علي مشكيني از ديگر اساتيدي است كه مدتي قبل از پيروزي انقلاب ساكن مشهد بودند و علاوه بر تدريس بخشي از كفايه، مكاسب و تفسير، درس اخلاق مي‌گفتند. ايشان بسيار مهذب، زاهد و ساده زيست بوده و درس اخلاق تأثيرگذاري داشتند.

 اهتمام به اخلاق در دوران جواني

حجت الاسلام و المسلمين مرواريد يادآورشد: امام خميني(ره) كه در زمينه تزكيه نفس سرآمد بودند، مي‌فرمودند: بايد اين احوال معنوي را در دوران جواني كسب كرد تا در زمان پيري و كهولت ريشه داشته باشد و ماندگار شود. اگر كسي نماز شب خوان و اهل ذكر گفتن است به خاطر اهتمامش در دوران جواني است.

وي بااشاره به حديث «اذا مات العالم الفقيه ثلم في الاسلام ثلمة لايسدها شيء»، گفت: امروز جاي اينگونه درس‌ها خالي است كه اميدوارم، مسئولان حوزه در اين زمينه جلسات اخلاقي تشكيل دهند، زيرا طلبه انقلابي بايد اخلاقي هم باشد تا تأثير خوبي در جامعه داشته باشد.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha