پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
9

رئیس جامعة المصطفی، دیپلماسی علمی و فرهنگی را لازمة تحکیم روابط سیاسی خواند و گفت: دین و اخلاق به بازسازی در عرصه جهانی نیاز دارد.

 به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین اعرافی، در دیدار سفیر تایلند در جمهوری اسلامی ایران، دیپلماسی علمی و فرهنگی را لازمة تحکیم روابط سیاسی خواند و با اشاره به نقش مهم سفرا در این زمینه، ابراز داشت: دین و اخلاق به بازسازی در عرصه جهانی نیاز دارد، البته گاهی، برداشت‌های نادرست از دین، موجب تشتت و تفرق می‌گردد که باید از آن پرهیز شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بر ایفای نقش اجتماعی دین، بدون برداشت‌های تند و افراطی تأکید کرده و در این مسیر گام بر می دارد.

رئیس جامعة المصطفی در ادامه با تأکید بر لزوم ایفای نقش دانشگاه‌ها و مراکز علمی در عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی، تصریح کرد: بشر امروز چالش‌ها و مشکلات اساسی دارد و راه حل آن در دست مراکز علمی، نخبگان و سیاسیون است و در کنار مسائل علمی، توجه به ابعاد روحی، معنوی و اخلاقی نیز نیاز دارد.

 وی، مسائل مربوط به محیط زیست، خانواده، فاصله طبقاتی، فقر، بی‌عدالتی و تبعیض در سطح جهانی و نیز نابرابری‌ها را از مشکلات بشر عنوان کرد و گفت: حل مشکلات متعدد بشری، به اخلاق نیز نیازمند است و در این راه، نمی‌توان فقط سیاستمداران را در نظر گرفت، بلکه لازم است عالمان، اندیشمندان، دانشگاه‌ها و مراکز علمی نگاهی نو داشته باشند.

* ضرورت همگرایی و گفت‌وگو بین ادیان

 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر همگرایی، همکاری و گفت‌وگوی بین ادیان، افزود: اسلام و بودیسم نیز باید به این مسائل توجه نمایند و مسلمانان و بوداییان باید در کنار هم، به مسائل بشریت توجه نمایند.

 رئیس جامعه‌المصطفی همچنین با ابراز تأسف از حوادثی که در میانمار رخ داد، بیان داشت: ایران همواره تلاش کرده که این مسائل، درگیری بین ادیان تلقی نشود.

رئیس جامعة المصطفی در بخش دیگری از سخنان خود از توانمندی این مرکز علمی در زمینه علوم فلسفی، به ویژه فلسفه اسلامی، سخن گفت و علوم فلسفی را عامل پیوند بشریت دانست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: یکی از امتیازات ‌المصطفی، برخورداری از نگاه جدید معنوی و اخلاقی به علوم انسانی و اسلامی است که می‌تواند زمینه‌ای برای ارتباط دوجانبه باشد.

*نگاه عقلانی به اسلام

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با اعلام آمادگی المصطفی برای پذیرش دانش پژوهان تایلندی، تایلنخاطرنشان کرد: پذیرفته‌شدگان از تربیت درست، نگاه عقلانی، معتدل و درست به اسلام برخوردار خواهند بود.

رئیس جامعة المصطفی، دانش‌پژوهان تایلندی را سرمایه‌های ارزشمندی برای این کشور خواند و با اشاره به پیشینه کهن پیوندهای ایران و تایلند، گفت: ‌المصطفی افتخار دارد که در عصر جدید، پیشگام روابط علمی و فرهنگی بین ایران و تایلند است.

*تقدیر از رئیس جامعة المصطفی

براساس اعلام المصطفی، سفیر تایلند در جمهوری اسلامی ایران نیز در این دیدار با تقدیر از رئیس جامعة المصطفی به دلیل تلاش برای آموزش دانش‌پژوهان تایلندی، تقویت روابط اجتماعی و علمی را موجب گسترش روابط اقتصادی ایران و تایلند ارزیابی کرد.

 وی همچنین از فعالیت پانزده دانشگاه بین‌المللی و 25 دانشگاه محلی در تایلند سخن گفت و بر ارتباط دوجانبه مراکز علمی دو کشور تأکید کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha