جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام محسن غرویان

عضو هیئت علمی جامعة‌المصطفی با بیان این که نقش روحانیت در صنعت ملی شدن نفت،خود را در چهره آیت الله کاشانی نشان داد گفت: روحانیت در حمایت و تثبیت صنعت ملی شدن نفت و همچنین در استقلال، قوام و استواری آن، نقش اصلی را داشت.

حجت الاسلام والمسلمین محسن غرویان درگفتگو با خبرنگارخبرگزاری حوزه؛ با اشاره به مداخله انگلیس و آمریکا در کودتای 28مرداد اظهارداشت: بنابر اسناد و مدارک موجود، کودتای 28مرداد توسط سرویس مخفی اینترجنسرویس بریتانیا و آژانس اطلاعاتی آمریکا، موسوم به « CIA »  با نام «اُپریشین» آژاکس صورت گرفت.

وی افزود: آمریکایی ها این کودتا را به عنوان یکی از فعالیت های معروف سیاسی خود نامگذاری کردند.

عضو هیئت علمی جامعة‌المصطفی ادامه داد: ملی شدن صنعت نفت و بریده شدن دستان شرکت های خارجی از نفت ایران توسط دکتر مصدق، علت اصلی کودتای 28مرداد بوده است .

حجت الاسلام والمسلمین غرویان خاطرنشان کرد: مخالفت مصدق با استخراج نفت توسط شرکت ایرانی انگلیسی، و ممنوع کردن فروش نفت به انگلیسی ها و قطع امتیاز های استخراج نفت و همچنین تشکیل جبهه ملی توسط مصدق از دیگر عوامل کودتا 28مرداد بوده است .

وی با بیان این که نقش روحانیت در چهره آیت الله کاشانی خود را نشان داد گفت: آیت الله کاشانی فعالیت های مصدق را در ملی کردن صنعت نفت و در تقابل با انگلیس و آمریکا مورد تایید قرار داد .

این استاد سطح عالی حوزه با اشاره به پایگاه مردمی روحانیت تصریح کرد: روحانیت همواره در بین مردم نقش تاثیرگذاری را داشته و دارند و همین امر موجب شده بود تا حمایت آیت الله کاشانی از مصدق پشتوانه خوبی برای او بوده باشد.

حجت الاسلام والمسلمین غرویان با بیان این که در سال 1331قوام السلطنه به دستور آمریکا مصدق را وادار به کناره گیری از قدرت می کنند اظهارداشت: روحانیت به رهبری آیت الله کاشانی شورش عمومی را بر علیه قوام السلطنه راه انداختند که  قوام السلطنه برکنار و موجب بازگشت دوباره مصدق بر قدرت می شوند.  

وی تصریح کرد:آیت الله کاشانی بعدها اختلاف نظرهایی با دکتر مصدق پیدا کردند و از مخالفین مصدق شدند، ولی نقش اصلی روحانیت در حمایت و تثبیت صنعت ملی شدن نفت و همچنین استقلال قوام و استواری بیشتری پیدا  کرد .

انتهای 16/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha