شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حقی کتاب سال

دبیر همایش کتاب سال حوزه از ارسال 680 کتاب و 70 پایان نامه سطح چهار حوزه به دبیرخانه این همایش خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین حقی در گفتگو با خبرگزاری حوزه با اشاره به اینکه همایش کتاب سال حوزه از سال 1378 شروع به کار کرده است، گفت: این همایش با هدف شناسایی و معرفی آثار برتر مکتوب حوزه های علمیه برگزار می شود که در کنار آن شناسایی شخصیت های علمی، پژوهشگران و چهره های فعال در عرصه نگارش و معرفی آنان به جامعه علمی نیز در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: تقریبا از 5 دوره اخیر، بهترین پایان نامه سطح 4 حوزه های علمیه نیز در این همایش معرفی و مورد تجلیل قرار می گیرد.

دبیر همایش کتاب سال حوزه اظهار داشت: ترویج فرهنگ پژوهش و نگارش، ارتقاء سطح کیفی و کمی آثار مکتوب، تعیین نقاط ضعف و قوت از جهت کیفی و کمی و تعیین سمت و سوی حرکت دانش در رشته های گوناگون حوزوی از دیگر اهداف برگزاری این همایش می باشد.

*ارسال 850 اثر به دبیرخانه کتاب سال حوزه

این کارشناس حوزوی در ادامه به شانزدهمین دوره کتاب سال حوزه اشاره و ابراز داشت: فراخوان این دوره از ابتدای سال جاری شروع و تا پایان خرداد ماه به طول انجامید که در مجموع 850 اثر به دبیرخانه همایش رسیده که 70 پایان نامه سطح 4 و 680 کتاب می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین حقی با اشاره به موضوعات آثار ارسال شده به دبیرخانه، ابراز داشت: اخلاق(116)، ادبیات و هنر(81)، اقتصاد و مدیریت(31)، تاریخ و سیره(123)، ترجمه(52)، تصحیح و تحقیق(44)، تفسیر و علوم قرآن(71)، تکنولوژی آموزشی(28)، حدیث، درایه و رجال(43)، حقوق و علوم سیاسی(70)، علوم اجتماعی(39)، علوم تربیتی و انسانی(51)، فقه و اصول(114)، کلام(87)، فلسفه(32) و کتب مرجع(12) از موضوعاتی است که به دبیرخانه همایش رسیده است.

*ارسال 21 اثر از سوی بانوان طلبه

وی با بیان اینکه امسال 21 اثر از سوی طلاب خواهر به این همایش ارسال شده است، خاطرنشان ساخت: 87 اثر به زبان عربی، 6 اثر به زبان انگلیسی و اردو و مابقی به زبان فارسی می باشند.

*راه یافتن 23 درصد آثار به مرحله بعد

دبیر همایش کتاب سال حوزه با بیان اینکه 23 درصد از آثار در داوری های اولیه به مرحله بعد ورود پیدا کردند، تصریح کرد: 241 اثر به مرحله بعد راه یافته و ادامه ارزیابی ها تا آذرماه سال جاری به طول خواهد انجامید.

این کارشناس حوزوی گفت: نتیجه کامل همایش در دی ماه مشخص و همایش در نیمه اول بهمن ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین حقی یادآور شد: محدودیتی برای انتخاب اثر برگزیده، شایسته تقدیر و شایسته تحسین نداریم و هر کتاب یا پایان نامه ای که امتیازات لازم را به دست بیاورد، انتخاب خواهد شد.

*دلیل نزول کمی ارسال آثار به همایش

وی با بیان اینکه روند کمی کتاب هایی که به دبیرخانه همایش ارسال می شود، رو به نزول است، اظهار داشت: دلیل اول، هزینه بالای چاپ کتب است که ناشران را با مشکلاتی مواجه کرده و دلیل دیگر انتشار سیاست های خود همایش است که موجب شده که نویسندگان ابتدا خود کتب را آنالیز کرده و آثار خوب را برای ما ارسال می کنند.

دبیر همایش کتاب سال حوزه با اشاره به روند انتخاب آثار برتر، ابراز داشت: بررسی آثار توسط 250 نفر از محققان و پژوهشگران در سه مرحله و تأیید نهایی در گروهی هفت نفره، روند انتخاب آثار برتر همایش کتاب سال حوزه می باشد.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha