شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حقی کتاب سال

دبیر همایش کتاب سال حوزه از ارسال بیش از 13 هزار اثر علمی به 16 دوره این همایش خبر داد و گفت: در فراخوان همایش، محدودیت کشوری نداریم و آثاری که از کشورهای مختلف به دست ما می رسد، مورد ارزیابی قرار می گیرند.

حجت الاسلام والمسلمین حقی در گفتگو با خبرگزاری حوزه با اشاره به این که همایش کتاب سال حوزه از سال 1378 شروع به کار کرده است، گفت: این همایش با هدف شناسایی و معرفی آثار برتر مکتوب حوزه های علمیه برگزار می شود که در کنار آن شناسایی شخصیت های علمی، پژوهشگران و چهره های فعال در عرصه نگارش و معرفی آنان به جامعه علمی از نتایج آن می باشد.

دبیر همایش کتاب سال حوزه ادامه داد: ترویج فرهنگ پژوهش و نگارش، ارتقاء سطح کیفی و کمی آثار مکتوب، تعیین نقاط ضعف و قوت از جهت کیفی و کمی و تعیین سمت و سوی حرکت دانش در رشته های گوناگون حوزوی از دیگر اهداف برگزاری این همایش می باشد.

وی تأکید کرد: در فراخوان همایش کتاب سال حوزه، محدودیت کشوری نداریم و آثاری از کشورهای مختلف به دست ما رسیده و مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

*فرایند انتخاب آثار برتر

حجت الاسلام والمسلمین حقی با تشریح فرایند انتخاب کتب و پایان نامه های برتر، افزود: در جریان همایش کتاب سال حوزه، بیش از 250 نفر از فضلا و پژوهشگران کتب را مورد ارزیابی قرار می دهند، با این کار، جمعی از نخبگان حوزه در جریان حرکت علمی حوزه های علمیه قرار می گیرند و برکات خوبی انشاءالله خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: آثاری که به دبیرخانه همایش ارسال می شود، در گروه های محتلف علمی، گونه بندی می شوند، در همایش شانزدهم 16 گروه علمی تشکیل شده است و هر گروه برای یک هیئت داوری مرکزی دارد که از میان 3 تا 5 نفر از کارشناسان شناخته شده و چهره های معروف آن رشته دعوت به عمل آمده و با نظر شورای علمی همایش به عنوان هیئت داوران گروه انتخاب می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین حقی ادامه داد: کتب و پایان نامه ها وارد گروه مربوطه شده و به وسیله هیئت داوران مورد ارزیابی اولیه قرار گرفته و بر اساس فاکتورها و شاخص ها، امتیاز داده می شود و هر اثری که حداقل امتیاز لازم را کسب کند، وارد مرحله دوم داوری شده و اگر نتواند نمره مناسب را به دست آورد با نظر سه کارشناس، از دور رقابت ها خارج خواهد شد.

*روند بررسی در مرحله دوم

دبیر همایش کتاب سال حوزه با اشاره به روند بررسی آثار در مرحله دوم داوری، بیان داشت: بعد از آن که یک اثر به مرحله دوم راه پیدا کرد، به کارشناسان متخصص تحویل می گردد تا آن را مورد ارزیابی قرار دهند؛ چرا که برخی کتاب ها با این که در موضوع خاصی نوشته شده اند، ولی شاید آن موضوع گرایش های گوناگون داشته و یا میان رشته ای باشد؛ به همین دلیل به کارشناسان متخصص ارائه می شود تا بر اساس 15 شاخص به آن اثر امتیاز دهند.

وی ادامه داد: داوری های تفصیلی مرحله دوم بیش از دو ماه به طول خواهد انجامید و پس از اتمام مرحله دوم، آثار برگزیده به هیئت اولیه بازگشته تا داوری داورها مورد ارزیابی قرار گیرد تا احیانا خطاها و ... برطرف گردد.

*مرحله سوم و شورای هفت نفره علمی

حجت الاسلام والمسلمین حقی با اشاره به این که در این مرحله هیئت داوران کاندیداهای برگزیدگی را اعلام خواهند کرد، ابراز داشت: لیست کاندیداهای برگزیدگی در اختیار شورای هفت نفره علمی قرار می گیرد و این هیئت، پرونده مجموعه این فرایندها را دوباره مورد بررسی قرار می دهد تا صحت آن را تأیید کرده و اثر را به عنوان برگزیده یا شایسته تقدیر معرفی می کنند.

*بخش جدید همایش

دبیر همایش کتاب سال حوزه خاطرنشان کرد: از سال گذشته، علاوه بر کتاب برگزیده و شایسته تقدیر، بخش جدیدی با نام آثار شایسته تحسین نیز در نظر گرفتیم و از نویسندگان این بخش نیز تجلیل به عمل می آید.

دبیر همایش کتاب سال حوزه ادامه داد: تقریبا از 5 دوره اخیر، بهترین پایان نامه سطح 4 حوزه های علمیه نیز در این همایش معرفی و مورد تجلیل قرار می گیرد.

*رشد کیفی

وی با بیان این که تحولات خوبی در 10 ساله اخیر در حوزه نشر صورت پذیرفته است، خاطرنشان ساخت: رشد کیفی کتب در 10 سال اخیر محسوس است، چرا که مجموعه آثار به لحاظ روشی و محتوایی رشد قابل توجهی داشته و حتی در زمینه کیفیت نشر و چاپ نیز پیشرفت های چشمگیری داشته ایم؛ چراکه بخشی از نمرات به این مقوله تعلق می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین حقی با اشاره به انتشار " وضعیت شناسی آثار کتاب حوزه"، ابراز داشت: در سال های اخیر در کنار همایش، مجموعه اطلاعات آثار داوری شده را مورد تحلیل و ارزیابی جامع قرار دادیم که در همایش گذشته آن را در قالب کتاب "وضعیت شناسی آثار کتاب حوزه" منتشر کرده و در آن، آثار حوزوی را در8 دوره مورد تحلیل محتوایی قرار دادیم.

وی ادامه داد: امسال نیز نشست هایی را برگزار خواهیم کرد تا نسبت به آسیب های موجود در آثار مکتوب حوزه از جهت کمی و کیفی، ارزیابی و تحلیلی از کارشناسان داشته باشیم و آن را در قالب کتاب وضعیت شناسی کتاب حوزه در اختیار محققان و مدیران قرار دهیم تا در برنامه ریزی های خود از آن استفاده کنند.

وی ادامه داد: از جمله اتفاقاتی که در کنار این همایش انجام می پذیرد، ارسال لیست کتب برگزیده و شایسته تقدیر به 700 نفر از اندیشمندان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه است که این عزیزان در صورت نیاز، اسامی کتب مورد نیاز خود را اعلام و به صورت رایگان برای آنان ارسال می شود تا مورد نقد و بررسی قرار دهند.

*ارسال بیش از 13 هزار اثر در 16 دوره

دبیر همایش کتاب سال حوزه در ادامه گزارشی از برگزاری این همایش در طول 16 دوره ارائه داد و گفت: تعداد 13 هزار و 40 اثر در 16 سال برگزاری این همایش به دبیرخانه ارسال شده که 537 اثر در طول 15 سال به عنوان آثار برگزیده انتخاب شده و کتب و پایان نامه های سطح 4 سال شانزدهم نیز در حال ارزیابی است.

وی به برگزاری شانزدهمین دوره کتاب سال حوزه اشاره کرد و ابراز داشت: فراخوان این دوره از ابتدای سال جاری شروع و تا پایان خرداد ماه به طول انجامید که در مجموع 850 اثر به دبیرخانه همایش رسیده که 70 پایان نامه سطح 4 و 680 کتاب می باشد.

* شانزدهمین دوره

حجت الاسلام والمسلمین حقی با اشاره به موضوعات آثار ارسال شده به دبیرخانه، ابراز داشت: در گروه های علمی اخلاق 116 اثر، ادبیات و هنر81 اثر، اقتصاد و مدیریت 31 اثر، تاریخ و سیره 123 اثر،، ترجمه 52 اثر، تصحیح و تحقیق 44 اثر، تفسیر و علوم قرآن 71 اثر، تکنولوژی آموزشی28 اثر، حدیث، درایه و رجال 43 اثر، حقوق و علوم سیاسی 70 اثر، علوم اجتماعی39 اثر، علوم تربیتی و انسانی 51 اثر، فقه و اصول 114 اثر، کلام 87 اثر، فلسفه 32 اثر و کتب مرجع اثر به همایش شانزدهم رسیده است.

وی با اعلام این که 21 اثر از سوی بانوان طلبه به همایش کتاب سال حوزه ارسال شده است، خاطرنشان ساخت: از مجموع آثار ارسال شده، 87 اثر به زبان عربی، 6 اثر به زبان انگلیسی و اردو و مابقی به زبان فارسی می باشند.

*زمان برگزاری همایش شانزدهم

دبیر همایش کتاب سال حوزه با اشاره به این که 23 درصد از آثار در داوری های اولیه به مرحله بعد ورود پیدا کردند، تصریح کرد: 241 اثر به مرحله بعد راه یافته و ادامه ارزیابی ها تا آذرماه سال جاری به طول خواهد انجامید و نتیجه کامل همایش در دی مشخص و همایش در نیمه اول بهمن ماه برگزار خواهد شد.

وی یادآور شد: محدودیتی برای انتخاب اثر برگزیده، شایسته تقدیر و شایسته تحسین نداریم و هر کتاب یا پایان نامه ای که امتیازات لازم را به کسب کند، انتخاب خواهد شد.

*نحوه تجلیل از برگزیدگان

حجت الاسلام والمسلمین حقی با اشاره به این که وظیفه تعریف شده همایش کتاب سال حوزه، شناسایی و معرفی نویسندگان اثرات برتر است، گفت: به غیر از اهداء جایزه به آثار برتر، معرفی این آثار به اندیشمندان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه می تواند بهترین تشویق برای نویسندگان حوزوی باشد، البته اعزام به عمره، تشکیل پرونده نخبگی و حمایت مرکز ملی نخبگان از دیگر کارهایی است که برای نویسندگان برتر انجام خواهد شد.

*16 دوره همایش کتاب سال حوزه به روایت آمار

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha