پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
استاد توکل

خداوند در آخر سوره کهف می فرماید: "فَمَن كَانَ يَرْجُو لِقَاء رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا "یعنی اگر کسی به دنبال سیر الی الله است، بایستی عمل صالح انجام دهد و به مقدار عمل صالح و خلوص نیت اوست که سیر کرده و بالا می رود.

 به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین توکل، امروز در درس اخلاق موسسه آموزش عالی بنت الهدی قم، به اسامی مختلف دنیا و آخرت، گفت: دنیا دار عمل و آخرت دار حساب است، بدین معنا که در دنیا عملکرد مطرح است و اگر تعرضی به کسی نباشد، حساب در کار نیست، اما آخرت دار حساب است و عملی در کار نخواهد بود.

 وی در ادامه با اشاره به آیاتی از قرآن تصریح کرد: آیات "كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ(مدثر/38)" و "كُلُّ امْرِئٍ بِمَا كَسَبَ رَهِينٌ (طور/21)" و "وَمَا تُجْزَوْنَ إِلَّا مَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ (صافات/39)" نشان دهنده این مطلب هستند که دنیا جای عمل است و عزت و ذلت بستگی به عمل ما دارند.

این استاد اخلاق افزود: در آیات دیگری چون "وَ مَا أَصَابَكُم مِّن مُّصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَيَعْفُو عَن كَثِيرٍ(شوری/30)" نیز به عملکردها اشاره می کند که همه چیز در گرو اعمال انسان است.

 وی، دو بُعد فعلی و فاعلی را در عمل مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: ما در انجام اعمال بایستی به دو بعد توجه کنیم ابتدا بعد فاعلی و دیگری بعد فعلی. بعد فعلی که همان عمل ماست و بعد فاعلی هم نیت و انگیزه ما در انجام عمل است.

 حجت الاسلام والمسلمین توکل در ادامه با اشاره به آیه آخر سوره کهف، گفت: خداوند در آخر سوره کهف می فرماید: " فَمَن كَانَ يَرْجُو لِقَاء رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا "یعنی اگر کسی هم به دنبال سیر الی الله است، بایستی عمل صالح انجام دهد و به مقدار عمل صالح و خلوص نیت اوست که سیر کرده و بالا می رود.

*چهار عمل اساسی

 وی، چهار عمل را مایه فلاح دانست و تاکید کرد: در این آیه "يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اصْبِرُواْ وَصَابِرُواْ وَرَابِطُواْ وَاتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ/ ای کسانی که ایمان آورده اید! [در برابر سختی ها] صبر داشته باشید، و [در برابر دشمن] مقاومت پیشه سازید و [از مرزها] نگهبانی کنید و از خدا پروا نمائید، باشد که ظفرمند شوید(آل عمران/200)" خداوند این چهارعمل را باعث فلاح می داند و اگر شخصی آنها را انجام دهد، امید فلاح داشته باشد؛ زیرا ممکن است در این مسیر خیلی ها جا بمانند و عاقبت به خیر نشوند.

*اسلام دین شعار نیست

 این استاد اخلاق، دین اسلام را دین شعار ندانست و خاطرنشان کرد: دین اسلام دین شعار نیست، بلکه دین عمل است " وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَلَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِينَ(عنکبوت/3)" و در امتحان مشخص خواهد شد که چه کسانی اهل شعارند و چه کسانی اهل عمل هستند؟

*ویژگی دوست خوب

 حجت الاسلام والمسلمین توکل در بخش دیگری از سخنان خود دوستان را به سه دسته تقسیم کرد و اظهار داشت: ما سه نوع دوست داریم. اول دوستی که بسیار بی وفا بوده و پس از مرگ شما را تنها می گذارد، دوم دوستی است که تا قبر با شماست، اما پس از آن که شما را دفن کرد، دیگر به سراغتان نمی آید و دسته سوم  نیز دوستی است که همیشه و همه جا حتی در قیامت و یا بهشت و جهنم با شما خواهد بود.

وی، مصادیق این دوستان را برشمرد و تصریح کرد: اما گروه اول مال و دارایی انسان است که پس از جان دادن به وارث ها منتقل می شود، گروه دوم اهل و عیال و دوستان هستند که تا قبر با شما هستند و گروه سوم اعمال شماست "وَوَجَدُوا مَا عَمِلُوا حَاضِرًا(کهف/49)" که در همه جا با شماست و شما را همراهی می کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha