جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت‌الله علی یثربی

خبرگزاری «حوزه»/ با اینکه او درجایگاه مرجعیت دینی و از علمای طراز اول و از اساتید بنام حوزه به شمار می رفت، ولی زندگی ساده و منشی متواضعانه داشت.با همه اقشار مردم، همنشینی می کرد و غالبا به خاطر سادگی درلباس،مراجعه کنندگان او را با خادم منزل اشتباه می گرفتند.

خبرگزاری «حوزه»/ با اینکه او درجایگاه مرجعیت دینی و از علمای طراز اول و از اساتید بنام حوزه به شمار می رفت، ولی زندگی ساده و منشی متواضعانه داشت.با همه اقشار مردم، همنشینی می کرد و غالبا به خاطر سادگی درلباس،مراجعه کنندگان او را با خادم منزل اشتباه می گرفتند.

یکی از خاندان های معروف علم و تقوا و از سادات اصیل و نجیب کاشان، خاندان یثربی است که در طول تاریخ از این سلسله جلیله همواره راویان، نقیبان و عالمان بزرگی برخاسته اند.

 به سال1311ه ق درشهر کربلا فرزندی به دنیا آمد که اورا "سید علی " نام نهادند، پدر، نوزاد را به سامراء برد و استاد بزرگوارش، مجدد قرن، میرزای بزرگ، آقا سید محمد حسن شیرازی در گوش او اذان و اقامه گفت، گوش‌های نوزادی که در آینده قرار است، علوم اهل بیت(ع) و سخنان بزرگان و اساتید را بشنود،فرابگیرد و از ایتام آل محمد(ص)دستگیری نماید و آنان را هدایت کند.

مرحوم «آیت‌الله سید علی یثربی کاشانی» پس از فراگرفتن خواندن و نوشتن،مقدمات دروس حوزوی را نزد پدر و ملاحسن نحوی خواند و در ادامه،سطح را نزد پدرآموخت.

*تحصیل در نجف

در سال1331ه ق میر سید علی جوان حدود بیست بهار بیشتر از عمرش نگذشته بود و دروس سطح حوزه را به پایان برده بود،با پیشنهاد پدر برای ادامه تحصیلات و کسب کمالات علمی و معنوی و بهره بردن از آستان امیر عالم وجود حضرت علی(ع) راهی حوزه پربار و کهن نجف اشرف که در آن زمان از مراکز تجمع عالمان بزرگ و استوانه های فقه و فقاهت به شمار می رفت شد.

وی طی هفت سال اقامت در نجف و در سایه سار کرامت و جود امیرالمومنین(ع) بهره های فراوانی از اساتیدی

همچون آیت الله آقا سید ابوالحسن اصفهانی وآیات عظام، آقا سید محمدکاظم یزدی،آقا فتح الله شیخ الشریعه اصفهانی،آقا میرزا محمد حسین نائینی و به ویژه آقا ضیاء الدین عراقی برد و بعد از خوشه چینی از محضر بزرگان و علما به درخواست پدر به کاشان برگشت.

آقا میر سید علی در کاشان به امامت جماعت و تدریس مشغول می شود و پس از چند سال تدریس سطوح عالی حوزه و تربیت شاگردانی زبده،به تدریس درس خارج اصول پرداخت.

آیت الله میرزا خلیل کمره ای در مورد درس خارج اصول آیت الله یثربی چنین می نویسد:«درس خارج آقای حائری در مدرسه فیضیه بود،در ایوان وسط بین فیضیه و دارالشفاء، درس خارج حاج میرزا میر سید علی یثربی کاشانی اصول کفایه،اصول آقای حائری اصول سامراء بود و اصول آقا میر سید علی،اصول نجف بود.او(آقای یثربی کاشانی)غوغایی برپا می کرد، چه در درس کفایه خودشان که ما حاضر بودیم و چه درس آقای حائری...».

*تربیت شاگردانی همچون....

امام خمینی(ره) که بیشترین دروس سطح عالی را نزد آقا میر سید علی یثربی تحصیل نمود.

آیت الله سید محمدمحقق داماد

آیت الله سید شهاب الدین مرعشی نجفی که درباره استادش چنین می نویسد:«لسان حقیر الکن است از جلالت ایشان و تقوی و دیانتش،به قدری این مرد محکم بود در دیانت و به قدری با تقوا و پرهیزکار و وارسته بود که اصلا و ابدا به خود نمی گرفت که من کسی هستم. مثل یک طلبه عادی رفتار می‌نمود، چه در این حوزه،چه در بعد از انتقالشان به کاشان».

آیت الله میرزا هاشم آملی

آیت الله حاج میرزا خلیل کمره ای

آقا میر سید محمد یثربی برادر آیت الله سید علی یثربی

سید ابوالقاسم فقیه ارسنجانی

شیخ اسماعیل بهاری و دیگر بزرگان عرصه فقاهت و مرجعیت.

*احترام و ارتباط با مرجعیت

تا زمانی که آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری زنده بود،آیت الله یثربی هرماه، یکی دوبار از کاشان به ملاقات ایشان می رفت و با هم جلسات مشورت و گفت و گو داشتند، که این درس بزرگی به همه طلاب و روحانیون است کسی در هرمقام و جایگاهی نباید لحظه ای خود را بی نیاز از ارتباط و تعامل باسایر بزرگان ببینند.

*ویژگی ها و مکارم اخلاقی

آیت الله یثربی بسیار پاکیزه بود و به نظافت خیلی اهمیت می داد،با اینکه او درجایگاه مرجعیت دینی و از علمای طراز اول و از اساتید بنام حوزه های علمیه به شمار می رفت، ولی زندگی ساده و مردمی و منشی متواضعانه داشت.با همه اقشار، همنشینی می کرد و غالبا به خاطر سادگی درلباس،مراجعه کنندگان او را با خادم منزل اشتباه می گرفتند.

آیت الله یثربی از نظر مال و ثروت، از خود چیزی نداشت و آن چه از وجوهات و اموال شرعی به دستش می رسید، بین فقرا و مستحقین تقسیم می کرد و مدام دیگران را نیزتوصیه می کرد از حال فقرا و مساکین غافل نشوند.

*پیوند و توسل به اهل بیت(ع)

عشق و علاقه عجیبی به سید و سالار شهیدان داشت و خود را مقید کرده بود مراسم سوگواری و عزاداری بر اباعبدالله الحسین(ع) را تا آخر عمر حفظ کند و هرشب جمعه، بعد از نماز مغرب و عشاء، در منزلشان مراسم

سوگواری و روضه خوانی برپا بود.یکی از طلاب می گفت:«از آیت الله یثربی پرسیدم که علت موفقیت شما در امر تحصیل چه بود؟آقا فرمود:توسلات به اهل بیت عصمت و طهارت(ع)»

*خاک قدم روضه خوانان توتیای چشمم

همه ساله روزهای تاسوعا و عاشورا در بقعه حبیب ابن موسی(ع) منبر می رفت و پس از وعظ و نصیحت،به طور مفصل روضه می‌خواند. دریکی از منبرها آیت الله یثربی گفت:«من اگرچه روضه خوان نیستم ولی افتخار می کنم که خاک قدم روضه خوان ها را سرمه چشمم کنم».

*سفارشاتی به رهروان راه حق

مرحوم آیت الله یثربی سفارشاتی به همه رهروان حق و حقیقت دارد که از آن جمله است :«به طلاب احترام بگذارید، اگر دین هست،در این عمامه هاست و بزرگان دینی را رد نکنید».«شما پرچم امام حسین(ع)را در خانه نصب کنید و از واعظ و مداح دعوت نمایید،مردم خودشان می آیند».

«تاریخ بخوانید و بدانید که تاریخ چیزها یاد می دهد،تحقیقی باشید، نه تقلیدی،اگر تقلیدی باشید،؛ابن الوقت می شوید».

*غروب استوانه زهد و فقاهت

 

آیت الله سید علی یثربی درسن68سالگی بر اثر عارضه قلبی درسحرگاه دوشنبه پنجم رجب1379 ه ق دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت.

با انتشارخبر فقدان این عالم بزرگ و مرجع دینی،جهان تشیع و حوزه های علمیه سوگوار شدند، پیکر مطهر آن عالم وارسته بر دستان انبوهی از مردم داغدار، جمع کثیری ازعلما و طلاب با شکوه هر چه تمام‌تر تشییع و در مقبره خانوادگی در صحن بقعه امامزاده حبیب ابن موسی(ع) و درکنار پدر آرام گرفت.

یادش گرامی و راهش پر رهرو باد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha