پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
آیت‌الله مقتدایی

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با تاکید بر لزوم الگوگیری حوزویان از روش مناظره امام رضا(ع)، تصریح کرد: طلاب و فضلای حوزه باید به علم روز مجهز شوند تا بتوانند با آگاهی به شبهات پاسخ دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت‌الله مقتدایی، صبح امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه سراسر کشور، در سالن اجتماعات مدرسه مبارکه فیضیه قم، با تبریک فرا رسیدن سالروزمیلاد با سعادت امام رضا‌(ع)، گفت: تقارن شروع سال تحصیلی حوزه‌ها با سالروز میلاد حضرت علی بن موسی الرضا(ع) و برگزاری این مراسم در جوار بارگاه ملکوتی کریمه اهل بیت(س) بسیار مبارک و پرخیر و برکت است.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علیه با اشاره به روایتی از نبی مکرم اسلام‌(ص)، ابراز داشت: پیامبر‌(ص) فرمودند پاره تن من در توس دفن خواهد شد که از همه ائمه‌(ع) عالم‌تر است.

آیت‌الله مقتدایی ادامه داد: علت این‌ که امام هشتم را عالم آل محمد(ص) نامیدند، به خاطر توسعه و گستردگی علوم در زمان امام(ع) بود.

وی با اشاره به این که مامون تمام علمای معاصر خود را جمع می‌کرد و با تشکیل مجالس مناظره سعی در تخریب امام(ع) داشت، افزود: امام رضا(ع) در این مناظرات با استفاده از دانش و علوم بی انتهای خود، بر همه رقبا پیروز می شدند و به سئوالات عالمان مسیحی، یهودی و دیگر ادیان، با استفاده از کتاب خودشان پاسخ می‌دادند.

قائم مقام جامعه مدرسین حوزه با تاکید بر لزوم الگوگیری حوزویان از روش مناظره امام رضا(ع)، تصریح کرد: طلاب و فضلای حوزه باید با علم و آگاهی به شبهات پاسخ دهند.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه همچنین بر تجهیز طلاب به علم روز تاکید کرد و گفت:  طلاب و فضلای حوزه باید خود را به علم روز مجهز کنند تا بتوانند پاسخگوی سئوالات و شبهات باشند.

آیتالله مرتضی مقتدایی گفت: امام صادق(ع) به حضرت موسی بن جعفر(س) خبر از تولد نوزاد مبارکی دادند که پیامبراکرم(ص) آن را پاره تن خطاب کرده و علاقهمند به درک ایشان بودند.

وی افزود: طلاب باید مرام و منش ائمه اطهار(ع) را در زندگی و مشی رفتاری رعایت کنند؛ همچون امام باقر(ع) که با هرکسی بر طبق زبان و علم آنها صحبت میکردند و طلاب نیز باید به چنین علم و توانایی مسلط و مجهز شوند.

دبیر شورای عالی حوزه، اظهارکرد: طلاب با تحصیل و تدریس در حوزه در عداد جهادگران در راه خدا قرار میگیرند؛ طلبهای که به قصد تحصیل و تدریس از خانه بیرون میرود با هر قدمش برای او حسنه نوشته شده و زمین برای او استغفار کرده و در عداد جهادگران فی سبیلالله نوشته میشوند.

وی گفت: پاداش محصلین راه دین و شریعت، ضمانت نجات یافتن از جهنم و آتش دوزخ است؛ در روایات آمده است که کسی که از حجره و خانه خود به قصد کسب علم به سوی استادش میرود در هر قدمش ثوابی برای او منظور میشود و صبح نمیکند مگر اینکه مغفور گشته است.

آیت الله مقتدایی یادآورشد: شیطان و ابلیس به دنبال شکار انسانها و همواره به دنبال فریب مردم هستند؛ در این میان علما هستند که دین مردم را حفظ میکنند از مرزهای اسلامی صیانت میکنند؛ در این میان فضیلت مرزبانی علما که از دین مردم صیانت میکنند از مجاهدانی که از جان مردم محافظت میکنند بسیار بالاتر است.

باید با اخلاص در مسیر  طلبگی ماند

وی گفت: طلاب باید با اشتیاق و شور و نشاط در این راه وارد شده و به تحصیل و تدریس بپردازند؛ باید با اخلاص در این مسیر بمانند تا در جمع مجاهدان فی سبیلالله قرار بگیرند؛ هر جهادی فضیلت ندارد بلکه جهادای درای ارزش است که با خلوص و با علم و برای رضای خدا باشد.

آیت الله مقتدایی بیان کرد: خداوند راهها را برای مجاهدانش به شرطی که مجاهد واقعی باشند باز خواهد کرد؛ طلاب باید در این مسیر خلوص نیت داشته باشند؛ آیتاللهالعظمی بروجردی در مسجد بالاسر حرم مطهر فرمودند که به والله هیچگاه گامی برای مرجع شدن برنداشتم و مرجعیت به سراغ من آمد.

وی اظهارکرد: طلاب باید تقوا را پیشه اصلی خود کنند و الگویشان نیز باید علمای بزرگ و اساتید و بزرگانی چون شیخ انصاری و آخوند خراسانی و.. باشد؛ طلاب مسئولیت سنگینی دارند و باید با تقوا این مسیر سخت را طی کنند.

هدف دشمن نسل جدیداست

دبیرشورای عالی حوزههای علمیه با اشاره به حضور 4میلیون دانشجو در کشور تصریح کرد:  این دانشجویان امروز در همه عرصهها حاضر هستند و طلاب باید برای جذب و تربیت آنها برنامه داشته باشند؛ امروز دشمنان این نسل را هدف گرفته و شبهات بسیاری را در حوزه دینی به آنها وارد میکنند.

لزوم صف آرایی طلاب در مقابل دشمنان

وی گفت: دشمنان ما نتوانستند در جنگ تحمیلی ما را از بین ببرند و امروز سعی میکنند با همین شبهات و سوال پراکنیها ذهن آنها را منحرف کنند؛ آنها تمام تلاش خود را برای از بین بردن اسلام میکنند و در این میان طلاب باید در مقابل آنها صف آرایی کنند.

آیت الله مقتدایی خاطرنشان کرد: امروزه وهابیت و ادیان و فرقههای شیطان پرستی به جان جوانان ما افتادهاند و خوشبختانه آمار نشان داده است که در جاهایی که حوزه وجود داشته و علمایی حاضر هستند این گروهها و شبهات فرصت عرض اندام و جذب پیدا نکردهاند و یک عالم در یک منطقه با سپاهی از شیطان مبارزه میکند.

وی گفت: طلاب باید در علوم مختلف تسلط یابند و بتوانند همچون فاضلی مهذب شده و با تهذیب و فضل در علوم مختلف حوزوی الگویی بیهمتا برای طلاب دیگر و جامعه باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha